Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tömma dator utan att vara adminastratör?


TheHellMan

Rekommendera Poster

Hej, jag har fått en dator ifrån ett företag och vill nu formatera om datorn. Men jag har inte administratörbehörighet och kan inte installera något på den. XP-skivan funkar inte, datorn är antagligen låst för en speciell skiva. Internet har jag för mig inte funkar, har inga usb uttag på den så att föra in ngt program eller nåt blir svårt. Eller har någon nått förslag på vad man kan göra?

Tack på förhand.

Mvh Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då du fick datorn, skulle du ha fått en fungerade cd-skiva med nyckel. Är det dock så att datorn är en volymlicens så skulle de avinstallera Windows. Har du en xp-skiva sedan tidigare kan det vara så att det är OEM-skiva som är knuten och fungerar endast för en dator.

Det går normalt inte att ominstallera datorn utan skiva, det kan dock vara så att den är inbyggd är hårddisken. Då trycker du på en F-tanget vid start av datorn. Det varierar beroende på modell.

Om inte Internet fungerar, är det så att den saknar nätverkskort eller modem eller saknas det drivrutinerna till dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har fått en dator ifrån ett företag och vill nu formatera om datorn. Men jag har inte administratörbehörighet och kan inte installera något på den. XP-skivan funkar inte, datorn är antagligen låst för en speciell skiva. Internet har jag för mig inte funkar, har inga usb uttag på den så att föra in ngt program eller nåt blir svårt. Eller har någon nått förslag på vad man kan göra?

Tack på förhand.

Mvh Andreas


Hej. för att få administratörbehörighet så kan du testa att gå till kontrollpanelen - användarkonton - hantera ett annat konto.

Där i kan du ändra lösenord för ett konto med administratörbehörighet så du själv kan fixa det till ditt konto.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då du fick datorn, skulle du ha fått en fungerade cd-skiva med nyckel. Är det dock så att datorn är en volymlicens så skulle de avinstallera Windows. Har du en xp-skiva sedan tidigare kan det vara så att det är OEM-skiva som är knuten och fungerar endast för en dator.

Det går normalt inte att ominstallera datorn utan skiva, det kan dock vara så att den är inbyggd är hårddisken. Då trycker du på en F-tanget vid start av datorn. Det varierar beroende på modell.

Om inte Internet fungerar, är det så att den saknar nätverkskort eller modem eller saknas det drivrutinerna till dessa.


Jag fick liksom den ifrån företaget när de inte behövde den mer. Så den är låst så som den brukar vara på jobb. Man har ingen behörighet i princip. Jag kan bara typ göra visuella ändringar, inte skapa nya användakonton och sånt. 
   När det gäller XP-skivan så har jag hört att datorer kan låsas till speciella skivor.  Om man använder den jag har händer ingenting. (Menar du att man ska klicka F-tangenten med XP-skiva i vid start?) Och jag tror inte jag kan få tag i deras skiva för att tömma datorn. Vad det gäller internet kan jag inte göra ngt eftersom jag inte är administratör.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt fungerar inte XP-skivan?
Ingenting händer när jag sätter i den och starta om datorn, det är som inte skivan är där. Och man gör det med skivan i har jag för mig den sade att jag har inte behörighet till att installera det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar behöva ändra i BIOS-inställningarna så att BIOS startar datorn från CD-skivan och inte från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn diskettstation??
Isåfall kan du använda dig av ett program som heter wdclear som rensar datorn helt.
Annars så skulle jag föreslå att du kontaktar den som är it-ansvarig på företaget och ber honom/henne om hjälp att fixa datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn diskettstation??
Isåfall kan du använda dig av ett program som heter wdclear som rensar datorn helt.
Annars så skulle jag föreslå att du kontaktar den som är it-ansvarig på företaget och ber honom/henne om hjälp att fixa datorn.

Fast då är det ju väldigt viktigt att det går att komma in i BIOS så att datorn kan starta från Windows-skivan sen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar behöva ändra i BIOS-inställningarna så att BIOS startar datorn från CD-skivan och inte från hårddisken.

Okej, men hur fixar jag detta med BIOS då? Funkar även det i min dator tror du? Med tanke på att det kommer ifrån ett företag? (För de brukar la blocka sådana grejer?)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kommer till BIOS-inställningarna genom att trycka på en särskild tangent i tidigt i uppstarten av datorn. Ofta så står det vilken tangent det gäller på första skärmbilden, det kan t ex stå Press Del to Enter Setup eller F2 = Setup. Om det inte står så får man kolla i manualen, som ofta går att ladda ner från datortillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kommer till BIOS-inställningarna genom att trycka på en särskild tangent i tidigt i uppstarten av datorn. Ofta så står det vilken tangent det gäller på första skärmbilden, det kan t ex stå Press Del to Enter Setup eller F2 = Setup. Om det inte står så får man kolla i manualen, som ofta går att ladda ner från datortillverkarens webbplats.

okej, jag ska se om det funkar, hör av mig sedan om resultat :-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...