Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar om när jag stänger av den!!! Hjälp


CyMr

Rekommendera Poster

Hej jag har ett problem där det är så att när jag sänger av datorn så först stänger datorn av sig men 2-3 sekunder senare så startar den upp igen. vist kan jag dra ur spänningskontakten eller slå av brytaren men så vill ju ingen ha det.
Jag har OP vista, precis bytt aggregat pga att det gamla pajade har för mig att den gick stänga av efter jag hade bytt.

*Har testat att stänga av "starta om automatiskt" i system - systemegenskaper - start & återställning. men det funkade inte.

*Har även testat att ta ur nätverkskabeln och stängt av men datorn startar även där upp.

*Har testat att dra ur alla kablar utom djud och bild kablar men inte ens det hjälper. vet att tidigare har jag kunnat starta datorn enbart genom att röra på musen.

Någon som har ett bra förslag!
Mvh: Conny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det i särklass vanligaste felet när en dator uppför sig som din gör är att BIOS-inställningarna för LAN är felaktiga. Sannolikt står det i din BIOS att datorn kan "väckas" med signal via nätvärkskortet.

Gå in i BIOS (tryck på Del-knappen när datorn håller på att starta) och leta upp inställningarna för LAN.
Du bör kunna hitta en meny som heter APM. Där finner du lite olika saker som har med datorns möjlighet att starta upp.
Stäng av alla "Power on by" som du inte vill ha. Lämpligt är att stänga av alla funktioner utom för mus och tangentbord.
När du är klar går du till sista huvudmenyn och väljer "Save settings and exit".

Nu skall datorn starta om. Låt den starta om och prova sedan att stänga av datorn. Den bör nu förbli avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det i särklass vanligaste felet när en dator uppför sig som din gör är att BIOS-inställningarna för LAN är felaktiga. Sannolikt står det i din BIOS att datorn kan "väckas" med signal via nätvärkskortet.

Gå in i BIOS (tryck på Del-knappen när datorn håller på att starta) och leta upp inställningarna för LAN.
Du bör kunna hitta en meny som heter APM. Där finner du lite olika saker som har med datorns möjlighet att starta upp.
Stäng av alla "Power on by" som du inte vill ha. Lämpligt är att stänga av alla funktioner utom för mus och tangentbord.
När du är klar går du till sista huvudmenyn och väljer "Save settings and exit".

Nu skall datorn starta om. Låt den starta om och prova sedan att stänga av datorn. Den bör nu förbli avstängd.



Det är inte detta det beror på. i min BIOS står det i APM configuration
Power Button Mode                 [On/Off]
Restore on AC Power loss        [Power off]
Power on by RTC Alarm           [Disabled]
Power on by External Modems  [Disabled]
Power on by PCI device           [Disabled]
Power on by PS/2 Keyboard     [Disabled]
Power on by PS/2 Mouse         [Disabled]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas motsvarande inställningar i Windows, visserligen gäller de vänteläge men eftersom du skriver att du tidigare har kunnat röra musen för att få igång datorn så låter det ju mer som att datorn är i vänteläge än helt avstängd.

I Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera) så högerklicka t ex på ditt nätverkskort och välj Egenskaper. På fliken Energisparfunktioner så finns ett val "Tillåt ... tar datorn ur vänteläge". Samma val finns på andra enheter.

Ja, just det, om schemaläggaren har något att köra vid ett visst klockslag så kan den också väcka datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas motsvarande inställningar i Windows, visserligen gäller de vänteläge men eftersom du skriver att du tidigare har kunnat röra musen för att få igång datorn så låter det ju mer som att datorn är i vänteläge än helt avstängd.

I Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera) så högerklicka t ex på ditt nätverkskort och välj Egenskaper. På fliken Energisparfunktioner så finns ett val "Tillåt ... tar datorn ur vänteläge". Samma val finns på andra enheter.

Ja, just det, om schemaläggaren har något att köra vid ett visst klockslag så kan den också väcka datorn.


nätverkskort.JPG

så här står det på alla 3 nätverkskorten.
Att datorn går att starta när man rör musen har inget med detta att göra nu men vad jag tänkte var att usb startar datorn. men eftersom jag testat att dra ur alla kontakter och den ändå startar upp när den stängt av sig så är det ju inte det.

Nej den går inte till viloläge. då hade fläktarna gått fortfarande och det gör dom inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktarna brukar inte gå i viloläge, däremot i vänteläge.
Stänger du av datorn genom att välja pilen och sedan Stäng av?

Har du kollat motsvarande inställning för tangentbord, mus etc?
Hur var det med schemaläggaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktarna brukar inte gå i viloläge, däremot i vänteläge.
Stänger du av datorn genom att välja pilen och sedan Stäng av?

Har du kollat motsvarande inställning för tangentbord, mus etc?
Hur var det med schemaläggaren?


Självklart stänger jag av datorn.... Har haft vista sedans det släpptes och självklart stänger jag av som man skall.

Eftersom jag har dragit ur usb kontakterna till mus och tangentbord så kan inte vara mus och tangentbord som startar upp datorn igen.

Schemaläggaren har aldrig startat min dator innan när den varit avstängd så jag tror inte det kan vara det nu.

Finns det inget annat som kan orsaka detta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wake on Lan finns i BIOS och kan vara boven, stäng i så fall av.

Hade det problemet på min laptop.


Hittar inte WOL i mitt bios
har däremot  kollat inställningar i APM i bios och allt är avstängt där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i BIOS och ladda in antingen "Fail safe settings" eller "Default BIOS settings". Spara och lämna BIOS.
Starta om datorn och se om det gjorde skillnad.

Gör det inte det kan du i alla fall utesluta att BIOS orsakar ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Wake on Lan finns under avancerat eller advanced men skiljer sig säkert, från bios till bios.

Men eftersom datorn startar om vid avstängning efter en stund, trots att nätverkskabeln lossats, så kan det ju inte vara det felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det kan vara ett mekaniskt fel i strömbrytaren som gör att strömmen ligger på trots att du talar om för datorn att den skall stänga av, verkar nästan så eftersom du säger att den startar om redan efter 2-3 sekunder.

Ett fel i nätaggregatet kanske också kan orsaka sånt här, men det hade du väl nyligen bytt?

Gjorde du nåt med strömbrytaren då du bytte nätaggregat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det kan vara ett mekaniskt fel i strömbrytaren som gör att strömmen ligger på trots att du talar om för datorn att den skall stänga av, verkar nästan så eftersom du säger att den startar om redan efter 2-3 sekunder.

Ett fel i nätaggregatet kanske också kan orsaka sånt här, men det hade du väl nyligen bytt?

Gjorde du nåt med strömbrytaren då du bytte nätaggregat?


Jo, nät agget är bytt till ett lika dant som jag hade innan. det gamla pajade och jag fick ett nytt på garantin.
nej jag tror inte det kan vara knappen pga att om den skulle skicka en 1a (etta) så skulle datorn aldrig starta pga att den hela tiden vill stänga av sig (ex om du håller in knappen på din dator så stänger datorn av sig).
 Jag börjar fundera om det är så att något har hänt med moderkortet! skall kolla detta i morgon.... eller idag lördag. se om det kan vara någon kabel som lossnat eller om spänningskablarna är rätt kopplade.

Trotts allt jag sitter och skriver med denna datorn nu och den har nästan varit igång en vecka (med massa försök till avstängningar) så den funkar ju men tråkigt att inte hitta roten till problemet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inget om att du laddat in "Default settings" (Factory settings eller liknande) för att utesluta en ändring i BIOS.
Har du provat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat med att koppla bort hela nätagget och började där ifrån.
1. Inget problem med endast nätagg.
2. Körde utan inkopplade diskar, datorn startar om
3. Kördet med diskar fast utan minnen. datorn startar om.
4. Körde med ett gamalt nät agg med endast moderkort inkopplat med spänning. fortfarande dator som startar om.
5. Tog bort grafikkortet, och gjorde testet en gång till. FUNGERAR

Kan det vara så att det är Grafikkortet som gör att datorn startar om när man stänger av den.
det verkar ju så men tänkte låta någon säga vad han eller hon tror.

Ska ta och köpa ett nytt kort och testa. fungerar det inte då så får jag väl bita i det sura äpplet...

MVH Conny.

PS skall ta och testa det med default settings för bios också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inget om att du laddat in "Default settings" (Factory settings eller liknande) för att utesluta en ändring i BIOS.
Har du provat det?


Köpt nytt Grafikkort men det hjälpte inte.. suck
Hittar inte default settings i bios.

Kan det vara moderkortet som pajat. kan man göra en felsökning mjukvarumässigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort
*Default settings i bios men det hjälpte inte.
*gjorde en uppdatering av bios. men det hjälpte inte.
*har bytt grafikkortet. men det hjälpte inte.
*jag har gjort sfc scannow i cmd. men det hjälpte inte.

är det ingen som har någon mer ide?
Kan man byta moderkort och processor utan att ominstallera datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett mycket besynnerligt fel!

Om jag fattat rätt så kan du stänga av din dator och få den till att vara avstängd om du inte har grafikkortet på plats.
Hur gör du då? Har du inget grafikkort kan du inte stänga av datorn mjukvarumässigt eftersom du inte ser systemet.
Ser att du provat med nytt grafikkort och får samma problem.

Du skriver också att har du provat att stänga av utan hårddiskar inkopplade. Återigen, inga diskar inget OS. Hur stänger du av mjukvaramässigt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett mycket besynnerligt fel!

Om jag fattat rätt så kan du stänga av din dator och få den till att vara avstängd om du inte har grafikkortet på plats.
Hur gör du då? Har du inget grafikkort kan du inte stänga av datorn mjukvarumässigt eftersom du inte ser systemet.
Ser att du provat med nytt grafikkort och får samma problem.

Du skriver också att har du provat att stänga av utan hårddiskar inkopplade. Återigen, inga diskar inget OS. Hur stänger du av mjukvaramässigt då?


Nej detta var när jag testade Nätagget.
jag startade och stoppade agget genom att stänga brytaren.
felet uppkom hela tiden utom när jag startade upp datorn utan grafikkort då startade datorn upp och stängde inte av sig. innan så startade datorn upp...stängde avsig.. sedan startade den upp igen.
Tidigare när jag inte hade detta problemet och jag ex hade haft datorn bortkopplad ifrån nätet och jag stoppade i nätsladden so startade datorn upp "självtest kanske" och sedan stängde av sig. efter det så tryckar jag på knappen när jag vill ha igång min dator som vanligt.

Vill påpeka att jag även testat: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\ ClearPageFileAtShutdown = 1
men detta hjälpte inte heller.

Enligt microsoft finns det ytterligare ett alternativ:

Prolonging the Time-Out Period

Important This section, method, or task contains steps that tell you how to modify the registry. However, serious problems might occur if you modify the registry incorrectly. Therefore, make sure that you follow these steps carefully. For added protection, back up the registry before you modify it. Then, you can restore the registry if a problem occurs. For more information about how to back up and restore the registry, click the following article number to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
322756  (http://support.microsoft.com/kb/322756/ ) How to back up and restore the registry in Windows

To prolong this time-out period, you can modify a registry value. The default time-out value (20 seconds) is stored in the WaitToKillAppTimeout value in the following registry key:
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
This value is expressed in milliseconds. You can use Registry Editor to modify this value and then restart the computer for the change to take effect.

NOTE: In general, it is best to refrain from increasing the shutdown time. For example, if your computer loses power, your uninterruptible power supply (UPS) may not be able to provide backup power for the computer long enough to allow all the processes, as well as the operating system, to shut down properly.

Men detta är för xp och jag hittar inte WaitToKillAppTimeout i vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag förstår så är det http://support.microsoft.com/kb/191805 eller en liknande sida som du har läst och citerat. Det som står där handlar om hur man förlänger tiden som ett program får på sig att stänga av på egen hand innan Windows avslutar det rakt av. Det är inte relevant för ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...