Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dals

Nytt moderkort och nytt chassi.

Rekommendera Poster

Dals

Hejsan jag har en dell dator som jag har börjat uppgradera och kommit fram till att det är inge bra att uppgrader i ett dell chassi och med ett dell moderkort heller.
Så jag undrar nu om mina gammla delar passar i det här chassit och moderkortert

Nya saker
Antec three hundred- Chassi  http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354717
ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775- moderkortet    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=386361

Äldre saker, är mest intresserat om min processor fortfarande kan vara kvar i det nya moderkortet och om cpu kylningen oxå funkar. Och om mitt grafikkort får plats i det nya chassit

Operating System: Windows Vista? Home Premium (6.0, Build 6002) Service Pack 2 (6002.lh_sp2rtm.090410-1830)
 Language: English (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: Dell Inc.               
System Model: Dell DM061                  
 BIOS: Phoenix ROM BIOS PLUS Version 1.10 2.4.0
Processor: Intel® Core2 CPU          6320  @ 1.86GHz (2 CPUs), ~1.9GHz
Memory: 3070MB RAM ( Har 4 gb ram men har inte ett 32 bittars os)
DirectX Version: DirectX 10

Grafikkortet:
 Card name: NVIDIA GeForce 9600 GT
 Manufacturer: NVIDIA ( kortetr är ett asus kort http://www.dustinhome.se/pd_5010145134.aspx)
Chip type: GeForce 9600 GT
DAC type: Integrated RAMDAC
Display Memory: 2288 MB
Dedicated Memory: 1009 MB
Shared Memory: 1278 MB
Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (60Hz)
Monitor: Allmän PnP-bildskärm
Driver Name: nvd3dum.dll,nvwgf2um.dll
Driver Version: 7.15.0011.8250 (English)
DDI Version: 10
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 3/28/2009 00:03:00, 6082560 bytes

ja om ni nu behöver mer info så skrik till :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Åge N

Hej,

Enligt Dells hemsida är din Dell-dator utrustad med en Intelprocessor som haf socket 775. Det betyder att du kan flytta över din processor från gamla moderkortet till det Asus-kort du kikar på.
Lådan du valt klarar av både moderkort och grafikkort. Det är gott om utrymme i lådan.
Du behöver inte byta kylare på processorn om den befintliga inte är en specialare av Dell. Sitter kylfläns och fläkt monterat på processorn idag kan du flytta med detta också.

Du bör tänka på att torka av såväl processor som kylfläns noggrant från gammal kylpasta och applicera ny när du monterar om den. Se till att inte använda för mycket bara. Använder du för mycket kommer du att skapa ett isolerande skikt istället för en hjälpande hinna för att föra över värmen från processorn till kylaren. Det skall vara ett tunt fint skikt endast.

Du bör också se till att använda ESD-skydd så du inte skadar eller förstör några komponenter. Har du ingen ESD-matta kan du använda diskbänken när du byter delarna och bygger nytt i den nya lådan. Se till att inga komponenter hamnar på annan yta än diskbänk eller i en ESD-påse.

ESD-armlänk hittar du hos Komplett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303162
Du hittar den även hos Kjell & Co: http://www.kjell.com/?item=38324&path=
Hos Clas Ohlson finns den också: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=113542775
Inet har en de också: https://www.inet.se/kablar/oevrigt/esd-handledsband-med-spiralkabel/9990181/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dals

Tack för all hjälp  åge det var väldigt intressant läsning :)

Cecilia-
Kan det bli probelm i så  fall ? i så fall vilket moderkort rekomenderar du ?
Min dator som den ser ut nu så inte ut så från början.
Alltså

Ny köpt från dell

cpu- samma
ram- 1gb
grafikkort -ati radeon x1300 256 mb

uppgraderad av mig

cpu- samma
ram-4 gb
grafikkort Asus NVIDIA GeForce 9600 GT

kag skulle igentiligen ha ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488299 men eftersom det var ett "dubbelt grafikkortt " som tar upp två platser... så fick det inte plats i min gammla chassi och den slog i processor kylningen :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Ja, det kan bli problem med en processor som inte stöds av BIOS. Det är då inte säkert att datorn startar. Tyvärr så håller jag inte någon koll på moderkort så att jag vet vilka som stödjer en viss processor.

Det spelar väl ingen roll om du har GeForce 9600GT från Asus eller Gainward. Eller missuppfattar jag dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dals
Ja, det kan bli problem med en processor som inte stöds av BIOS. Det är då inte säkert att datorn startar. Tyvärr så håller jag inte någon koll på moderkort så att jag vet vilka som stödjer en viss processor.

Det spelar väl ingen roll om du har GeForce 9600GT från Asus eller Gainward. Eller missuppfattar jag dig?

jo det spelar roll för att asus kortet inte är ett dubbelt kort som tar två platser utan ett enklet kort som tar en plats och på så sätt inte slår emåt min processpr kylare kan visa med en bild om ett ögon blick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dals

här kommer bilden som vissar  att det är trångt : 
och btw det var inte riktigt det dära kortet jag skulle ha  det verkar ha utgått ur sortimentet eller ngt men det såg lika dant ut.

om någon kan tipsa om ett bra moderkort för en bilig peng skulle jag bli glad. (använder dator mäst för spel )

DSC01246.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Visst ser det ut som att din processor ska passa på det moderkortet.
Uppfyller dina RAM-minnen kraven för moderkortet?

Det var en liten och trång låda det där.

Hur kyls processorn? Kan det fortsätta att funka i en annan låda som är större?

Det är inte säkert att ditt nuvarande nätaggregat passar i en större låda. I alla fall så förekommer det att det kan vara problem med att få in ett standard-nätaggregat i Dell-lådor. Att någon vill göra tvärtom har jag inte stött på förut.

Jag tänkte mer att om du nu har ett Asus GeForce 9600 GT så finns det väl ingen anledning till att köpa ny låda och nytt moderkort för att i stället byta det till Gainward GeForce 9600GT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dals
Visst ser det ut som att din processor ska passa på det moderkortet.
Uppfyller dina RAM-minnen kraven för moderkortet?

-Jo det borde det göra har dubbelkollat med de detaljerade specefikationeran och så
Ram är två likadana 2gbs kort med följande DDR2 800 mhz PC2-6400 240 pins

Det var en liten och trång låda det där.
-JO vars :P

Hur kyls processorn? Kan det fortsätta att funka i en annan låda som är större?

-kylningen ser ut så hära .... På processorn sitter det en stor kylfläns på kylflänsen sitter det en luft dirigerings kåpa som går till en fläkt... det är svårt att beskriva får nog bli en bild till.

Det är inte säkert att ditt nuvarande nätaggregat passar i en större låda. I alla fall så förekommer det att det kan vara problem med att få in ett standard-nätaggregat i Dell-lådor. Att någon vill göra tvärtom har jag inte stött på förut.

-Haha som tur är var jag tvungen att köpa ett större nätagregat för grafikkortet jag använder så de ska inte vara några problem.  köpt på kjell & company  http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44221&path=97000000,97500000,114500000

Jag tänkte mer att om du nu har ett Asus GeForce 9600 GT så finns det väl ingen anledning till att köpa ny låda och nytt moderkort för att i stället byta det till Gainward GeForce 9600GT.
-nej jag tror du har missförståt mig :) grejern är att jag inte vill ja dell saker för om jag i framtiden skulle vilja ha ett större kort att sätta in :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Processorkylning verkar ju tveksam. Det är ju svårt att veta om det arrangemanget fungerar med ett annat moderkort (där processorn sitter annorlunda) och ett annat chassi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dals

Jo  det kan nog bli svårt men jag tror att det kanske kan gå :P för processorn kommer ju sitta högt upp på moderkortet och där kommer det vara en 140 mm fläkt så det kommer väll bli i principe lika dant som innan förutom kåpan :P

här kommer hur som helst några bilder
DSC01247.JPGDSC01248.JPG98343_3.jpg rektangel är ju  där processorn ungeför kommer sitta och stäken är där fläktarna sitter så det borde ju bli samma effekt? eller är jag bara naiv :P 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Svårt att veta utan att se grejerna framför sig, trots dina fina bilder. Tumme upp

Men din röda ruta ser ut att vara väldigt nära nätaggregatet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dals
Svårt att veta utan att se grejerna framför sig, trots dina fina bilder. Tumme upp man tackar :) taget från en mobils 2 megapixels kamera haha.

Men din röda ruta ser ut att vara väldigt nära nätaggregatet.
Jo så kan det vara men eftersom detta är ett sånt chassi där du har nätaggregatet längs ner dvs mitt e mot den rödda rutan så borde det ju inte vara några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...