Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows kraschar. Får en BSOD! Hjälp!


HenkO

Rekommendera Poster

Jag har en ny Acer Aspire M5711 med Vista 64 Home Premium.

PROCESSOR: Intel® Core 2 Quad
RAM: 6 GB
GRAFIK: ATI 4650
HDD: 750 GB

För några dagar sen så kraschade windows, en blue screen kom upp och datorn startades om. Samma blue screen kommer så fort jag kommit in i Windows.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION står det högst upp och koden längre ner är 0x0000003b. Detta hände när jag skulle installera och fixa så jag kan spela med en ps3 handkontroll på datorn. Har gjort så på min gamla dator och då hände inte detta. Kan det ha med det att göra tro?

Har installerat spel och DirectX och så de senaste dagarna också. Om det nu kan påverka.

Jag har sökt en massa på nätet och hittat folk som har samma fel och de får svar att det kan vara nåt med grafikkortets drivrutiner eller ramminnen som det är fel på.

När jag startar i felsäkert läge så funkar inte mus eller tangentbord (som båda är via USB). Kommer en ps/2 mus funka? Och hjälper en systemåterställning?

Har grejer på hårddisken som jag helst vill ha kvar. På Windows partitionen så typiskt, då jag glömt kopiera över materialet till min externa hdd.

Är dettta ett fysiskt fel eller ligger det i Windows? Om jag hade haft en Vista skiva och kör reparation kanske det kan fixa allt? Jag har laddat ner och bränt ut den där Vista recovery disc som finns. Klarar boota med den men när jag tar Repair och man sen ska välja vilken partition man vill reparera så kommer det inte upp nåt alternativ. Fundersam

Mycket tacksam för svar. Ler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blue screen kan bero på massor av olika saker. Det kan vara hårdvara eller drivare som havererar. Om du försökte installera en PS3 kontroller på din PC via en USB kabel tex, så kan det vara stor risk att tex USB drivrutinerna har gått sönder och orsakar en bluescreen.
 
Jag tror inte det är frågan om hårdvaru fel, snarare en drivrutin som orsakar detta.

Det bästa är nog att skaffa en Vista CD och installera om ditt operativsystem. Om du har någon kompis som har en kan du låna denna , eftersom cd nyckeln brukar finnas på ett klistermärke under datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte installera via usb ja.

Det går inte rädda filerna jag vill ha kvar från C: på nåt sätt?

Tack för snabb respons.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast så beror SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION på en drivrutiner som innehåller fel (buggar). Det kan ju tänkas att t ex drivrutinen till handkontrollen inte fungerar bra på 64-bitars Vista.

En PS/2-ansluten mus/tangentbord bör fungera bra i felsäkert läge.

I första hand så är det bättre att välja att göra en avinstallation av de drivrutiner som man tror är problemet än att göra en systemåterställning till ett tidigare datum. Det ska gå bra att avinstallera sådant i felsäkert läge om du bara får tag på mus/tangentbord som fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det skall allt gå att rädda dina filer. Om du kan starta upp din dator i felsäkert läge så kan du koppla in en ps2 mus och försöka kopiera med hjälp av en till din ext hårddisk. PS musen skall inte använda en USB drivare.

Om jag kommer ihåg rätt , så om du skaffar en vista skiva och startar installationen från den , så kommer den erbjuda att laga den gammla installationen. eller skriva över den. Då kommer alla dina gammla filer att fortfarande finnas kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för så snabba svar.

Jag får fixa en ps/2 mus då, eller det räcker med en sån converter väl.

Men kom på att om jag vill lägga över filerna till min externa hdd, kommer det gå då den förstås går via usb? Den borde väl inte heller hittas i felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inget annat hjälper. får du flytta över hårddisken till en annan dator, så att du komma åt filerna, och flytta över filerna till den datorns hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inget annat hjälper. får du flytta över hårddisken till en annan dator, så att du komma åt filerna, och flytta över filerna till den datorns hårddisk.


Kommer man åt den hårddisken då alltså? Känner datorn inte av Vista och bootar med det eller ska man välja nåt så den bootar som vanligt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Kommer man åt den hårddisken då alltså? Känner datorn inte av Vista och bootar med det eller ska man välja nåt så den bootar som vanligt?

Normalt så bootar ju datorn från den vanliga hårddisken. Om det skulle bli något problem så kom hit och fråga.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Kommer man åt den hårddisken då alltså? Känner datorn inte av Vista och bootar med det eller ska man välja nåt så den bootar som vanligt?

Normalt så bootar ju datorn från den vanliga hårddisken. Om det skulle bli något problem så kom hit och fråga.


Sjyst forum.

Jag har en usb till ps/2 kopplare nu. Testade att sätta i den men den reggar inte. Misstänker att jag måste ändra nån inställning så den reggar som ps/2 mus?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det nån roll att jag kör XP på min gamla dator..och Vista i den nya. Om jag sätter i Vistadisken i XPdatorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll vilket operativsystem det är på en extradisk.

XP och Vista ska ju normalt upptäcka att en PS/2-mus har stoppats i och installera drivrutiner på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du starta datorn med musen ikopplad?

skicka upp den här filen till någon file host så kan jag kolla om man kan få fram om det är nån drivrutin som är inblandad. det är möjligtatt du har flera dmp filer
C:\Windows\Minidump\Minixxxxxxx.dmp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du starta datorn med musen ikopplad?

skicka upp den här filen till någon file host så kan jag kolla om man kan få fram om det är nån drivrutin som är inblandad. det är möjligtatt du har flera dmp filer
C:\Windows\Minidump\Minixxxxxxx.dmp


Har testat starta me musen i och stängt av o sen kopplat i.

Förstår inte va du menar jag ska göra :/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men jag skulle nu sätta i hårddisken i den gamla datorn..då är det ju andra kablar i den så jag kan inte sätta i den :(

Förstår ändå inte dig 927. Jag kommer inte åt nåt i datorn förblue screen kommer direkt. Så om det är nån fil på datorn där som du menar så går det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon kompis som har en dator med SATA-anslutningar för din hårddisk?
Det finns också adaptrar att köpa t ex http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566

Här finns en reparationsdisk att ladda ner
http://neosmart.net/blog/2008/download-windows-vista-x64-recovery-disc/
Jag har inte använt den själv men enligt beskrivningen så ska det finnas en möjlighet att göra en systemåterställnin till ett tidigare datum från den. Då väljer du förstås en tidpunkt som är strax innan du började med installationen av PS3-kontrollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men jag skulle nu sätta i hårddisken i den gamla datorn..då är det ju andra kablar i den så jag kan inte sätta i den :(

Förstår ändå inte dig 927. Jag kommer inte åt nåt i datorn förblue screen kommer direkt. Så om det är nån fil på datorn där som du menar så går det inte.


ditt nej svar gör mej inte direkt klokare och jag menar bara att du måste va helt säker på att musen är ok men är det fortfaranade så att varken tgtbord eller mus fungerar så har ju knappast bägge två gått sönder. dock tycker jag att det är väldigt märkligt att dom inte fungerar via ps/2 kontakt.

jag menar självklart när du kommer åt dmp filen, tex när kopplat disken i en annan dator (därför jag skrev X:\Windows\Minidump i mitt sista inlägg).
är du även här 100% säker vad som orsakade blåskärmen så behöver du ju inte skicka nån fil till fuskbugg
 
hur gammal är din gamla dator, jag vet inget om när SATA kontakter blev vanliga på moderkort men min far ett budget moderkort som är tillverkat 2004 och på det finns det SATA kontakter. bara så att du kolla ordenligt på din gamla dator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns en reparationsdisk att ladda ner
http://neosmart.net/blog/2008/download-windows-vista-x64-recovery-disc/
Jag har inte använt den själv men enligt beskrivningen så ska det finnas en möjlighet att göra en systemåterställnin till ett tidigare datum från den. Då väljer du förstås en tidpunkt som är strax innan du började med installationen av PS3-kontrollen.


Jag har laddat ner och bränt ut den där Vista recovery disc som finns. Klarar boota med den men när jag tar Repair och man sen ska välja vilken partition man vill reparera så kommer det inte upp nåt alternativ. Fundersam

Mycket tacksam för svar. Ler


Och tar jag systemåterställning så står det att det inte finns nån på den här disken. Men jag kommer uppenbarligen inte åt disken då den intefinns som alternativ för repair. När jag tar browse så finns där en partition som heter X: och är typ 30 mb stor. Men mappar som Windows, program files och sånt.

Min gamla är nog oxå från 2004. En Dell. Inga SATAkontakter alls i den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.
Jag lånade ett ps/2 tangentbord av en kompis för att testa om det gick att använda. Startade datorn och kom till valet att välja Felsäkert läge men tb funkade inte.
Kopplade in mitt vanliga tb oxå för att kunna välja läge men hinner inte göra det så datorn startar normalt och kraschar då förstås.
Vid omstart så håller jag inne f8 på båda tangentborden (märkte att det lånade tb blinkade till) :) och kommer då till felsäkert läge menyn. Men av nån anledning så finns där jättemånga alternativ plötsligt. Kan ta Senast fungernade konfiguration och nu kommer jag in i datorn som innan :)
De där grejerna som va till ps3kontrollinstallationen låg dock kvar, borde inte de ha försvunnit om de var orsaken till krasch? Nåväl så funkar datorn igen och jag är nöjd :) Tack alla för alla svar och tips. Jättebra forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osäker Undrar över en sak nu igen. När jag startade datorn i morse så kom det upp nåt om 599/599 registry bla bla install..stod där en stund sen kom jag in som vanligt. Är det nåt jag behöver åtgärda eller? Vågar inte pilla me registret, känner mig osäker. Tacksam för svar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...