Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Resurssnålt och säkert internet security


Malvia

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon kan tipsa om ett säkerhetspaket som skall vara: 1. resurssnålt (viktigt), 2. Säkert, 3. Lättanvänt.
Jag står i valet och kvalet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju få det mer resurssnålt om man låter bli paketen och tar delar från olika håll.

Men resurssnålt i vilket avseende? Ta lite plats på hårddisken, använda lite RAM-minne eller vara snabbt (använda CPUn lite)?

Vad har du prövat hittills? På vilket sätt har det inte varit resurssnålt?

Hur gammal är datorn? Hur mycket RAM-minne finns det i datorn? Dvs vad finns det för resurser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar som i att ta lite plats på hårddisken och lite RAM minne. Jag står inför ett nytt datorköp och vill börja med att slippa tröga säkerhetsslösningar. Att använda ett antivirus från ett håll och en brandvägg från ett annat gör väl att det ofta krockar? Jag menar, borde inte två olika program ha svårt att förstå och tolka varandra?
Jag har hört talas om Zone Alarms betalversion av internet security och den verkar i och för sig intressant men den lär sakna vissa saker som andra antivirus har.
Esmart internet security är också intressant men jag har inte varit i kontakt med någon som har använt det tidigare så jag vet inte hur bra det är.
Just nu använder jag Norton Internet Security 2005 och det är en katastrof. Det känns som att ha virus på datorn när man använder det så trögt som det går. Deras senare vertioner vet jag är mindre resurskrävande men jag tror inte det är så pass resurssnålt att det blir intressant för mig i dagsläget.
Min gamla dator bli 5 år nästa år och har bara 512MB RAM minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en ny dator så tror jag knappast att du behöver bekymra dig, även de billigaste datorer som går att köpa idag är ju många gånger snabbare än en 4-5 år gammal dator och kommer normalt med minst 2 GB RAM och en hårddisk där 500 MB inte märks (om nu något paket skulle ta så mycket plats).

Jag har aldrig varit med om att brandväggar och antivirus från olika företag skulle vara något problem, och jag har använt många kombinationer under åren.

Nortons paket 2009 och nyare hör till de mest resurssnåla som finns när det gäller minnesåtgång och CPU-användning.

ZoneAlarms betal-brandvägg är måttligt bra på att stoppa sådant som vill ut från datorn (och gratisvarianten dålig) och deras antivirus har jag inte sett några tester av så det är väl ett tveksamt val.

När det gäller antivirus så bör man ju välja sådana som får bra betyg vid tester av programmens detekteringsförmåga:
http://www.av-comparatives.org/
http://msmvps.com/blogs/donna/archive/2009/05/25/vb-rap-test-results-april-2009.aspx
http://www.virusbtn.com/vb100/RAP/RAP-quadrant-Feb-Aug09.jpg

När det gäller brandväggar så kan alla stoppa intrång lika bra men det skiljer mycket i deras förmåga att förhindra att skadliga program inuti datorn kommer i kontakt med internet. Det senare finns det ett bra test av på http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php

Kaspersky Internet Security får mycket bra resultat både när det gäller antivirusskyddet och brandväggen i ovanstående tester.

Jag rekommenderar att du omedelbart byter ut Norton i din nuvarande dator mot t ex gratis Avast eller Antivir för att få ett bättre antivirusskydd. Ett fem år gammalt antivirusprogram är alldeles för dåligt på att ta hand om de typer av skadliga program som har dykt upp under de senaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Bara ett förtydligande.

NOD32 har jag använt sedan 2001, Men programmet har uppdaterats och bytt skepnad flera gånger sedan dess och är nu också på svenska precis som Eset Smart Security.

Skulle jag inte vilja betala något, så ligger avast bra till, när det gäller gratisprogrammen och avast finns också på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag installerar antivir på alla datorer som jag kommer i kontakt med och de personerna vars datorer det gällt har aldrig klagat för det är så lättanvänt och resusrssnållt.
vad gäller brandvägg så är det väldigt personligt, tex hur och vad man kan ställa in men skulle jag välja en som är enkel så skulle det bli pc tools firewall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för riktigt bra råd som jag skall ta till mig. Jag skall genast byta ut mitt Norton 2005 på min gamla dator.
Avast finns på min notebook och det trivs jag med och det har heller inte givit mig några virus så det får det bli...Ler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt och rekommenderat AVG Antivirus och Zone Alarm som ett komplett skydd. Har funkat bra för mina kunder.

Dock är dessa inte heltäckande men det är gratis och gör sitt jobb. Dock så saknas vissa funktioner men det är ju gratis trots allt. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt och rekommenderat AVG Antivirus och Zone Alarm som ett komplett skydd. Har funkat bra för mina kunder.

Dock är dessa inte heltäckande men det är gratis och gör sitt jobb. Dock så saknas vissa funktioner men det är ju gratis trots allt. ;-)

Men det finns ju andra gratis produkter som har mer funktioner och får bättre resultat i tester, som Antivir resp. PC Tools brandvägg som nämnts tidigare i tråden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt och rekommenderat AVG Antivirus och Zone Alarm som ett komplett skydd. Har funkat bra för mina kunder.

Dock är dessa inte heltäckande men det är gratis och gör sitt jobb. Dock så saknas vissa funktioner men det är ju gratis trots allt. ;-)

Men det finns ju andra gratis produkter som har mer funktioner och får bättre resultat i tester, som Antivir resp. PC Tools brandvägg som nämnts tidigare i tråden.


ja verkligen! det verkar inte som att konsulten är så insatt....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avinstallerade Norton 2005 och installerade Avast samt Comodo brandvägg. Båda gjorde en virussökning när de installerats och till min fasa hittade Avast två trojaner samt Comodo 22 stycken Malware. Jag har inte varit onödigt oförsiktig med min dator och  jag har surfat på så vitt jag vet säkra sidor så man undrar hur det kan hända?
 
Jag är också förtretad på Symantec som låter mig uppdatera och betala för ett antivirus med så uppenbara brister.

Fortfarande är datorn lite trött och idag tyckte jag att tangenterna svarade långsamt när jag tryckte på dem för att skriva.

Usch vad jag är trött på min gamla dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du, Malvia, har installerat även Comodos antivirusprogram eftersom du skriver att Comodo gjorde en genomsökning. Det är ju inte så bra för man ska bara ha ett antivirusprogram igång. Man kan välja bort antivirusprogrammet när man installerar Comodo men jag vet inte om man kan inaktivera eller avinstallera bara antivirusprogrammet.

Nu vet jag inte vad programmen hittade men det är ju många program som varnar för cookies men sådana är ju inte farliga för datorn. Däremot så kommer de ju in så fort man surfar så det kan ju lätt bli många. Avast lär väl inte varna för cookies men jag vet inte om Comodo gör det. Om du vill ha en noggrannare genomgång av vad programmen hittade så kan du klistra in loggar från dem.

Men eftersom det hittades en del så håller jag med 927 om att en sökning med Malwarebytes Antimalware vore ju bra.

Symantec har väl ingen aning om att du sitter med årsmodell 2005 när du betalar för ett år till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första vet Symantec mycket väl om att de gav mig Norton 2005 för de sa de i telefon senast jag förnyade prenumerationen och då borde de ju ha föreslagit en senare version istället om de vet att det är så föråldrat! För själv kan jag ju inte veta så mycket om det?

För det andra bockade jag bara för brandväggen när jag installerade Comodo och givetvis inte antivirus också eftersom jag redan installerat Avast antivirus.

Jag skall ladda ner Malwarebytes program och scanna datorn efter mer malware regelbundet.

Jag tror också på att jag kan ha en del program som är igång i bakgrunden som jag inte vet om som segar ner datorn så det skall jag titta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


För det andra bockade jag bara för brandväggen när jag installerade Comodo och givetvis inte antivirus också eftersom jag redan installerat Avast antivirus.


Jättebra! Tumme upp Det är inte alla som som vet det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Malwarebytes´ Anti-Malware och till min stora fasa hittades ca 255 smittade filer!
Hur kan det bli så många? Jag trodde att jag var en någorlunda försiktig användare men för några år sedan hade jag kanske begränsad kunskap och begick kanske en del misstag.

Är Anti-Malware ett gratisprogram förrästen? Jag tyckte det verkade bra.

För övrigt blev jag irriterad på Comodo brandväggen med sina alltför störande fönster. Jag har nu installerat Pc Tools brandvägg istället som verkar något lugnare på området och bättre.Ler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du verkligen får din datorn rensad. Tumme upp

Jag blev också trött på Comodo så för ett år sedan så bytte jag till PC Tools, betydligt mindre att bry sig om.

Malwarebytes Antimalware är definitivt bra. Om du vill veta mer om vad den hittade så klistra in loggen, men dela upp den i flera inlägg för det här forumet har svårt för långa inlägg så varje inlägg bör inte vara mer än 25-50 rader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns både en betalvariant och en gratisvariant. Varifrån laddade du ner den och får du upp något om att du borde betala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte på Malwarebytes´och Anti-Malware men jag kunde inte se att de ville att jag skulle betala. Det framgick heller inte på sidan jag laddade ner om det var en betalversion för jag såg inget "free". Konstigt nog...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...Jag hade nog fel. Jag gick in på sidan igen och det fanns en fullversion (betal) och en freeversion. Då måste jag ha gjort rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...