Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

restore factory default


hajmat

Rekommendera Poster

hade problem med min laptop, fujitsu simens,  sa jag betsamde mig for att "restore factory default settings" med hjalp av 3 dvd skivor som jag brannade nar dator var ny. Denna proces fungerar men nu nar jag startar datorn blir skarmen bara svart och ett vit strack tickar i hogra hornet. Det gar att ladda Bios eller gora en ny restore men inget annat.Maste jag installera Windows borde inte det ligga pa de 3 dvd skivorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

På skivorna ska allt finnas som gör att du kan återställa datorn till det status den var, när du gjorde dom. Operativsystemet finns ju redan och med dom här skivorna backar du bara systemet. En fullständig restoreskiva om du hade en sådan, brukar skickas med datorer, formaterar och installerar om hela systemet, vilket inte dom skivorna du själv gjorde gör.

Det kan ha blivit något fel. Starta om i felsäkert läge och välj fungerande configuration, eller använd systemåterställningen till att backa, innan allt detta hände, om det går. Annars har du något annat fel, kanske på skärmen, grafiken mm. Du kan även testa att lossa huvudbatteriet och sätta dit det igen, kanske det funkar då, men rör inte batteriet till bioset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du inte har någon annan hårdvara än tangentbord och mus ansluten, t ex ta bort skrivare och nätverkskabel. För när Windows startar men bara visar ett litet vitt streck så brukar den vara i fasen att ladda drivrutiner för ansluten hårdvara.
Om du har gjort någon annan förändring sedan datorn var ny, t ex bytt grafikkort, så ändra tillbaks.

Har du använt alla skivorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kommentar till Ollemunter bara.

Skivorna som man skapar vid köp av en dator, som en bärbar, innehåller även Windows (om det är det operativsystemet som ingick vid köpet). Själva skapandet av skivorna görs annorlunda mot hur skivor man köper med OS på är gjorda.
Man backar således inte systemet med skivorna utan man gör en faktiskt nyinstallation av operativsystemet.

Skulle hårddisken på hajmats dator krascha skulle det innebär att han förlorar allt. Om Windows låg på hårddisken och skivorna bara backar systemet innebär det att hajmat inte kan återfå sitt OS. Han blir då tvungen att köpa nytt OS.

Så är inte fallet. Windows ligger på alla skivorna tillsammans med drivrutiner och mjukvaror som ingick vid köpet av datorn.
Jag har själv en FujitsuSiemensdator, bärbar sådan. Jag har formaterat min hårddisk och därefter gjort en återställning med hjälp av skivorna. Allt återskapades till hur datorn såg ut vid köpet.

Till hajmat:

Gör som Cecilia skriver. Kontrollera att du inte har någon USB-enhet kopplad till datorn. FujitsuSiemens har, tyvärr (vilket jag irriterar mig mycket på när det gäller min dator), gjort som så att den prioriterar att starta på externa enheter framför den interna hårddisken. Så snart jag har en extern enhet kopplad på USB kan jag inte starta min dator. Jag måste koppla bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


FujitsuSiemens har, tyvärr (vilket jag irriterar mig mycket på när det gäller min dator), gjort som så att den prioriterar att starta på externa enheter framför den interna hårddisken. Så snart jag har en extern enhet kopplad på USB kan jag inte starta min dator. Jag måste koppla bort dem.

Du har inte någon möjlighet att ställa om det i BIOS?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det som är så irriterande! FujitsuSiemens har inte lagt in en BOOT-meny i BIOS. Av någon underlig anledning har de skippat den. Det gör att datorn alltid söker efter externa enheter när den skall starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...