Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
salmiak57

hjälp, min laptop ter sigh konstig!

Rekommendera Poster

Hej! jag har nyligen köpt en fujitsu amilo si365. nu efter bara 2 veckor så ter min dator konstigt. För det första när jag vill gå till start och öppna menyn så stängs startmenyn ganska omgående och jag hinner inte agera. sen på internet är samma sak igen när jag öppnar internet och vill skriva någon adress så räcker det med att skriva ww och då går den tillbaka till samma adress. när jag lyckas att öppna en site så är siten blank. jag har vista premium och anti virus norman. jag har sökt datorn men finns ingen virus i det. jag har hargjort återställning av datorn. men det blev inte bättre heller. jag fick tips om att laddar ner internet explorer 8 då antagligen internet explorer 9 krånglar till med vista. är det någon som har någon tips.
 förresten när jag försökte ladda ner internet expl 8 fick jag då att jag kan inte ladda ner den för jag har en senare version installerat. hur avinstallerar jag internet explorer nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ollemunter

IE9 finns inte, hur kan du då få en kommentar att du har IE9, ja senare version, som du sa, när du försöker installera IE8. Knepigt. Den senaste webbläsaren, från Microsoft är Internet Explorer 8.

Om du hade IE7 tidigare och installerat IE8 har du kunnat tagit bort den, för att då återfå IE7.

Här ligger en hund begraven, eller jag begriper ingenting!

Någon annan kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst ollemunter

Elgiganten har 30-dagar ångerrätt, oavsett om man använt produkten. Kan vara bra att veta. Vad som inte är bra, är att man som kund, kan råka köpa en vara, som någona annan lämnat tillbaka, vilket har hänt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hade kanske missuppfattad. jag har nog IE 8, jag trodde att kanske det är någon fel på min internet explorer eller kanske min antivirus Norman. men hur som helst kan jag inte ta bort IE 8 eller när jag ville ladda ner igen IE 8 då fick jag varning att det inte gå att installera det. Jag vet inte om jag ska överhuvudtaget avinstallera den eller ej. Jagär väldigt novis i it branschen och ville ha tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst ollemunter

IE8 ska du inte ta bort, kanske har du blandat ihop saker och ting.

Det här Norman var det något om följde med datorn vid köpet, en prova på version?

Om det är så, kan du gott ta bort det och lägga in något annat bättre, förslagsvis NOD32 Antivirus eller Eset Smart Security som nog har lika bra, om inte bättre facilliteter än vad Norman har, men är betydligt enklare att hantera och är snällt mot systemet.

http://www.esetscandinavia.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det första man bör tänka på när man har köpt en ny dator.
Göra en "Restore skiva" eller skivor. Förr följde dett alltid med "Restore skivor" vid dator köp. Men nu får man göra det själv. Brukar följa med datorn vid köp. Programvara för det.

Gå tillbaka till butiken och
reklamera den .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst ollemunter

Detta kan väl knappast ha undgått salmiak57 och om så är fallet, uppmanas man ju till det via uppstarten, så var det när jag köpte en ny laptop från Toshiba i höstas. Visserligen ligger en återställning även på disken, på den datorn. Något som många inte heller gör är läser manualen, någon slags manual brukar medfölja de flesta datorer, som förklarar dat här. Dom här instruktionerna skiljer antagligen rätt mycket från märke till märke. Frågade efter skivor för ett par år sedan, om det var på OnOff eller Expert, jag mins inte så noga, men svaret jag fick, var att blir det strul på dom datorer jag tittade på, så tryckte man bara F11 vid omstarten så kunde maskinen återställas till fabriksläge.

Själv handlar jag alltid via andra mindre lokala, typ källarbutiker eller Dustin. Senast jag köpte en stationär var via Dell som funkade alldeles utmärkt, trots deras dåliga rykte och Dellen köpte jag 2005 och har inte haft det minsta problem med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det första man bör tänka på när man har köpt en ny dator.
Göra en "Restore skiva" eller skivor. Förr följde dett alltid med "Restore skivor" vid dator köp. Men nu får man göra det själv. Brukar följa med datorn vid köp. Programvara för det.

Gå tillbaka till butiken och
reklamera den .

Det är lite olika. Jag köpte en Dell för precis ett år sedan och utan extra kostnad fick jag två skivor en med recovery och en med drivrutin. Sen finns den också på hårddisken som en backup.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst ollemunter

Alexa!

Precis så är det på min Dell Dimenssion 5000 inköpt 2005. Restoreskivor medföljde och även återställning på disken direkt, när man startar upp datorn, om man så vill. Jag har inte behövt använt någondera. Den är ej heller ominstallerad, funkar som när den var ny, med XP Pro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ollemunter!

Tack för din tips. Ja, jag fick tre års prenumeration på antivirus Norman på köpet. jag ska ta bort Norman och installera något annat. Jag vill helst inte skicka min nya laptop till service sist tyog det två månader för att tillbaka min laptop.
Apropå Restore så vad så att ingen som sa något. jag hade LG innan och då fick jag alla skivor med dessutom när jag köpte min diemension 5000 från dell fick jag också alla skivor.
Rätt som det var när jag startade min Fujitsu då började krångla till efter två dagar, när jag ringde till kundtjänst så sa de att jag skulle ha bränt recovery skiva först. och då sa de att detta kan beror på att jag inte brände recovery skiva när jag startade min laptop första gången. Hur som helst skickade de átt antal skivor efter 10 dagar.

jag tar bort min antivirus som du sa och installera en annan antivirus. Får se om den fungera.

tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ollemunter!
Tack för din hjälp.Jag avinstallerade Norman och helt plötsligt blev mycket bättre. Datorn hänger inte sig på samma sätt längre. Men jag har en problem som gör mig galen snart. det är nämligen så att emmellanåt när jag vill öppna en site på explorer, så öppnas inte hela sidan helt, antingen blir en tomt grått eller vit sidan utan text eller fattas det bilder.Idag uppt'äckte jag att så fort jag trycker på F5 då öpppnas sidan helt. Det irriterar mig för jag måste trycker på F5 varje gång jag vill öppna en sida. jag vet inte om detta är en hårdvarabfel eller mjukvara fel. Har ni nåpgon tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej 927!

Tack för din tips. jag undrar om detta webläsare är det tillförlitligt. Kan jag ha både internet explorer och opera samtidigt. 

m v h 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Salmiak57, om du köpt en dator med Norman förinstallerat och 3 års fria uppdateringar tycker jag du skall behålla det. Du skall absolut inte avinstallera det och installera NOD32 för att betala prenumeration på NOD32.
Jag tycker visserligen bättre om NOD32 men jag har behållit min Norman på min bärbara dator som jag köpte i vintras. Även jag har 3 års fria uppdateringar.
Att lämna Norman med 3 års fria uppdateringar för att välja ett annat antivirusprgram är slöseri med pengar!

Norman fungerar problemfritt på min FujitsuSiemens Amilo3553.
De problem du beskriver tyder mer på att du har fått in något i din dator som inte skall vara där eller att du lyckats skada något program.
Att lämna in datorn på garanti för denna sak kommer Elgiganten aldrig att godkänna. Du har garanti på hårdvaran, inte mjukvaran eller hur du använder den. Det här felet du har är inte hårdvarurelaterat utan mjukvararelaterat. Det kan också vara du som skapat problemet.

En FujitsuSiemens har en återställningspartition på hårddisken. Den är dold och du ser den normalt inte.
Om du trycker ned F8 på din datorn när den håller på att starta får du upp FujitsuSiemens egna meny (en Windowsinstallation ger dig normalt Windows egna meny). I denna meny kan du välja Factory Restore. Väljer du denna återställning kommer datorn att återställa din dator till det skick som den var i när du första gången startade datorn. Alla dina dokument, bilder m.m. som du sparat kommer att raderas.

I din bruksanvisning står också hur du skapar dina återställningsskivor själv. FujitsuSiemens har ett eget program installerat som hjälper dig med detta.

Innan du gör en återställning bör du se om du kan skapa dina återställningsskivor själv. Gå in i Start och leta upp FujitsuSiemens-mappen. Där hittar du en steg för steginstruktion som tar dig igenom hela processen. Se till att ha 3 stycken DVD-skivor för det går åt 3 skivor.

Du har fått dig tillskickat skivor och de kanske kan återställa din dator i det skick den var. Så länge du inte skapat några skivor är denna möjlighet inte spärrad. Du kan skapa skivorna en gång! Misslyckas du med detta kan du inte göra om processen.

Internet Explorer 8 krånglar inte av sig självt. Något måste "skada" den för att det skall ske. Jag använder IE så lite som jag bara kan och använder Firefox för så gott som allt surfande. Dock inte till den här sidan för PC För Allas Forumsida fungerar inte med Firefox 3.5 .
Firefox fungerar mycket bättre för mig.

Åter igen, har du 3 års fria uppdateringar på Norman tycker jag du gör fel som avinstallerar det och installerar ett annat antivirusprogram (även om det råkar vara NOD32).
Jag tänker inte byta antivirusprogram på min bärbara dator förrän mina 3 år har passerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Först och främst vill jag tacka alla för er tips. Nu har jag laddat ner opera och min data fungerar fint igen. Men jag har en problem med opera nu. Jag kan inte öppna PDF filer trots att jag har adobe reader 9. Jag kan däremot öppna pdf filer i IE. Dessutom vet jag inte om det finns funktionen " att lägga till favorit", jag hittar den inte i alla fall.har ni någon tips?

Tack Age fo din utförliga informationen. Jag tror att problemet var min webläsare och nu när jag laddade ner opera fungerar datan bra igen. Så jag kommer att installera Norman igen och om jag får problem kan jag avinstallera den för gott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för att få IE att fungera/eller ställa in den normala inställningarna är att klicka på inteneralternativ - avancerat, återställ - ok.
adobe reader tycker jag att man bör avinstallera och istället välja den mycket snabbare foxit reader. när du gjort det så högerklicka på en pdf fil som du har sparat, välj öppna med - välj program - leta upp foxit och sätt en bock i rutan längst ner
http://mirrors.foxitsoftware.com/pub/foxit/reader/desktop/win/3.x/3.1/enu/FoxitReader31_enu_Setup_0824.exe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...