Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC Tools + Windows Media Player


kiwi01

Rekommendera Poster

Installerade tidigare under dagen PC Tools Firewall - som om jag minns rätt har rekommenderats av någon här - och samtidigt installerades tydligen även Threat Fire.

När jag några timmar senare skulle öppna Windows Media Player så varnade Threat Fire for PuA RiskWare, vad nu det är. Jag fick två alternativ, endera att gå vidare eller "kill" riskware. Jag valde det senare alternativet och hotet lades i karantän.  Det visade sig sedan att jag inte kunde öppna Mediaplayern. Jag öppnade karantänlistan och avlägsnade riskwaren. Men spelaren gick fortfarande inte att öppna, varken via ikonen på skrivbordet eller startmenyn, inte heller fungerade det att klicka på en låt i musikmappen.
Provade att installera Mediaplayern på nytt, misslyckades vid första försöket. Gjorde om proceduren och då fungerade det, mediaspelaren öppnades av sig självt och jag provlyssnade. Men - när jag stänger ner spelaren så är den "död" på nytt, den går inte att öppna.
Jag googlade på PuA Riskware och fick upp bla denna länk men den säger mig ingenting
 
http://thepiratebay.org/torrent/3839088/Windows_Media_Player_11___Validation_(reg_entry)100__works

Kan någon tala om för mig vad det är som händer och hur jag ska lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!      Prova med att avinstallera Threatfire,så ser Du om det är den som är problemet. Threatfire är inget antivirusprogram, utan ett komplement dill ett vanligt antiviruspr.

essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde faktiskt det imorse men det hjälpte inte. har också gjort systemåterställning, kunde bara backa till 26 juli men det hjälpte inte heller. Provade att avinstallera Media Player men det går inte, den går bara att återställa till en tidigare version. Installerade sedan version 11 på den och det gick ju bra, spelaren öppnar sig och spelar. Men när jag stänger av den och provar att öppna på nytt så går det inte. Detsamma tycks för övrigt gälla Adobe Reader, den går inte heller att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla om det går att modifiera installationen av brandväggen via lägg till/ta bort program, threat fire är förvalt vid installationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både PC Tools firewall och Threatfire, och min WMP funkar bra. Du måste väl ha en brandvägg,så installera en så fort som möjligt. Vad gäller Adobe reader(onödigt stor) , så finns ett bra alternativ Foxit Reader en liten och snabb läsare.( Den finns i PCfAllas programbank)
Gick det inte att avinstall. WMP? För över Dina spelningslistor till en mapp eller ett usb-minne. Sen avinstall. Du WMP för att sen återinstallera den senaste versionen

essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget usb-minne men har sprat min musik på en extern disk. Låtarna finns i mappen Min Musik så de försvinner väl inte vid en ev avinstallation? Nej, det gick inte att avinstallera WMP, bara backa till tidigare version och sedan uppdatera till senaste.

Jag vet inte var felet ligger, bara att jag använde WMP för 1-2 veckor sedan.

Jag har ju lyckats klara i alla år med den i windows inbyggda brandväggen men hade tänkt att förbättra skyddet eftersom det rekommenderas av så många. Däremot tyckte jag att det medföljande ThreatFire gjorde att öppnandet av diverse program skedde långsammare än innan, det gick fortare så fort jag avinstallerade den enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Du provat att avinst. med Revo, ett bra program som tar bort det mesta. www.revouninstaller.com/  Du kan hämta den på angiven adress. Jag avinst WMP med Revo för att testa,det gick bra. Sen installerade jag WMP igen. Funkar inte detta kan jag inte förstå vad det är för problem. Beträffande TF så är den ganska så liten,jobbar i bakgrunden, tar inte så mycke kraft ur datorn.
essin 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade provat den också och fick som svar "Windows Media Player will be rolled back to previous version that was on your computer".
Can det bero på att spelaren var förinstallerad när jag köpte datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade lite på WMP, och fann denna sida   fix.mediaplayer.pro/?gclid=CM6lg6qSgJwCFZF_3godkHzH_g    Den kan kanske hjälpa Dig.
Kopiera och klistra in
essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska titta på det. Under tiden körde jag avinstallation i Revo 3 gånger, då var avinstallationen genomförd. Installerade sedan på nytt ännu en gång men med samma resultat, jag kan inte öppna applikationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad du menar, men om det var att installera RegTool så - nej tack. Det provade jag en gång i vintras, det hittade tuentals fel, men för att få felen lagade måste man köpa programmet. Det gjorde jag och programmet ställde till med fullständig kaos i min dator. Det tog mig timmar att få ordning på den igen. Jag mailade och ångrade köpet, som tur var betalade ClickBank tillbaka pengarna dagen efter. Så tyvärr!

Nu är jag helt uppgiven, har suttit vid datorn hela dan och vet verkligen inte vad jag ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det hade varit intressant att veta vad det var för fil som TH varna för, kanske var den legitim

har du testat klicka på wmplayer.exe i dess mapp?
syns processen bland processerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Th varnade för PuA RiskWare. Jag skrev lite om det i mitt första inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



citat: har du testat klicka på wmplayer.exe i dess mapp?

Om jag markerar WMP mappen i utforskaren så kommer det ju upp en mängd programfiler,  tilläggsfiler, komprimerade mappar och ett antal WMP-ikoner, en av dem är setup, klickar jag på den sistnämnda så öppnas spelaren. 


citat: syns processen bland processerna?

Du menar kanske att jag ska öppna msconfig i start-kör? Det är lite komplicerat för den funktionen har slutat fungera. Jag får gå via sök och markera msconfig.exe och hämta den till kör. Provade det tidigare under dagen men om jag mins rätt så gav det inget resultat. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PuA RiskWare är namnet på problemet, det visar ju inte vilken fil det är

jag menar wmplayer.exe i C:\Program\Windows Media Player, där programmet är installerat.
det är för att utesluta nåt problem med genvägarna

processer ser man ju via aktiviteshanteraren, alltså om wmplayer.exe visas bland processerna men programmet inte öppnas. det är långsökt men det va så att när det är nåt problem så kan det ta lång tid innan spelaren öppnas men processen kan visas snabbare 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat: jag menar wmplayer.exe i C:\Program\Windows Media Player, där programmet är installerat
Det är där jag tittade. Men hur kan jag se om det är fel på genvägarna?

WMP syns inte under processer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då antar jag att svaret var nej på min fråga om spelaren startar om du klickar på wmplayer.exe. då vet jag inte vad som är felet och då spelaren inte startar är genvägarna ointressanta

du kan ju använd winamp för att spela mp3, och foxit reader för pdf, det är smidiga program.

det verkar ju vara andra problem med din dator, posta en hijackthis logg fast dela upp den i två inlägg. installera och välj do a system scan and save log file
http://download.bleepingcomputer.com/hijackthis/HJTInstall.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tvärtom, jag skrev ju att jag kan få spelaren att starta genom att klicka på öppna, det första som händer är att installationsfilen öppnas, spelaren öppnas och den fungerar. Det är genvägarna som inte fungerar.

Jag har själv kollat min hijackthis-fil mot tidigare filer, det finns inget annorlunda där.


Det finns en hel delfrågor på nätet om samma problem, men ingen har kunnat leverera lösning. Bla sägs det att brandvägg kan ställa till med problem, men jag har ju avinstallerat min. Microsoft erbjuder en lösning: att skriva regsvr32 jscrip.dll resp regsvr32 vbscript.dll i Kör. Det har jag gjort men trots att resultatet sas vackra lyckat,  förändrade inget för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag frågar fortfarande om filen wmplayer.exe, det är den som är den riktiga program filen och det är den som startar programmet. det är dit genvägarna pekar.

setup filen (som du nämner) är till för att starta själva installationen av wmp men om nu wmp startar och fungerar normalt när du klickat på den filen så kan du göra genvägar till den via högerklick -> skicka till skrivbord (om du vill ha en genväg där). man kan även ändra egenskaper på befintliga genvägar genom att ändra sökvägen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har många WMP-programfiler förutom att ingen av dem har ändelsen .exe och några som har ändelsen .exe men de är Pf-filer. Jag har genväg på skrivbordet och har skickat nya men det hjälper inte.

Jag vet inte vad du menar med att ändra sökväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du högerklickar på en geväg och väljer egenskaper så öppnas fliken genväg, där ser du mål filen/sökvägen till en fil, tex "C:\Program\Mozilla Firefox\firefox.exe"

jag tror att det är lättare om du skapar en ny genväg (till setup.exe) och placerar den vart du vill, istället för att ändra den genvägarna du har nu

det är möjligt att detta problem och andra skulle lösas om du reparerar xp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

menar du att du inte har den här filen??
C:\Program\Windows Media Player\wmplayer.exe


Jo, men jag säger att den har inte ändelsen .exe.
Den går inte att öppna, däremot kan man öppna objektets mapp som i sin tur innehåller en mängd mappar och filer.

I genvägen på skrivbordet står det "C:\Program\Windows Media Player\wmplayer.exe"
som sökväg.

Jag har skapat många nya genvägar men ingen av dem har fungerat

Det hjälper inte att skapa genväg till setup, det har jag redan provat och som jag sa så kommer jag till nedladdning och installation.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


PS Stort tack för din hjälpsamhet. Hoppas jag inte har sabbat din lördag.



Hur reparerar jag XP? Ska jag bara stoppa i recoveryskivan så repareras det som behövs och resten sparas? Nåja, det kanske står på skivan resp i min handbok.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...