Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Sidan kan inte visas" - "Standard-gatway är offline"???


jimbenny

Rekommendera Poster


Har problem med min uppkoppling.

Köpt en ny router men det fortsätter att strula. Signalstyrkan visar på utmärkt men ändå måste jag göra en reparering av min trådlösa nätverksanslutning väldigt ofta.

När jag följer "Diagnostisera nätverksanslutningar" blir resultatet att min dator har två nätverkskort aktiverade, ett för trådlöst och ett för fast..osv.

Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig.

Tack på förhand, Linda
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att din Standard Gateway är offline så ska det innebära att din router är offline, men detta är dock inget jag kan bekräfta. Mitt råd är att du kikar på routerns LED-Lampor när du får ditt felmeddelande. Förresten så antar jag att din infrastruktur ser ut som så i ditt hem att du har ett modem som är kopplat till routern och din router är kopplad till en eller flera datorer. Hursomhelst så kan du alltid prova Pinga din standard Gateway (för att få reda på vilken det är så kan du öppna kommandotolken via "kör" och skriva in "cmd") därefter skriver du "ipconfig/all" nu kommer du få reda på vilken din dators standard-gateway är, anteckna eller memorera den (oftast något i stil med 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 eller 192.168.1.0 men det kan förståss vara något helt annat). När du har din standard-gateways IP adress så skriver du in "Ping 192.168.0.1" (förutsatt att det nummret är din gateways adress såklart) din dator kommer nu försöka etablera en kontakt med din routeroch om den lyckas så kan problemet ligga i ditt modem eller någon helt annanstans, om du misstänker att problemet ligger i ditt modem kan du alltid prova med att helt enkelt starta om modemet när ditt problem inträffar. Det finns även andra faktorer man bör räkna med när man använder en trådlös uppkoppling, använder du eller någon i din närhet tex. en granne eller dyl. en trådlös hemtelefon kan dessa störa ut din signal, det kan även handla om en mikrovågsugn som står i närheten av din router. Du kan prova ställa om din routers frekvens genom att öppna din webläsare och skriva in din routers IP-adress (samma nummer som din Standard-Gateway inklusive punkterna obs. funkar inte denna adress så kan du titta i din routers instruktionsbok) logga sedan in på routern och leta efter något i stil med "Wireless Options" eller liknande (kan även finnas under "Advanced Options" eller liknande detta beror helt på din routers programvara). Leta sedan efter en funktion för att ändra "Channel" eller "kanal" beroende på din router kan det möjligtvis anges i MHz eller bara som kanalnummer. Prova att ändra kanal och se om du får en mer staabil uppkoppling.
Det blev ett ganska långt svar men eftersom du inte gav mig så mycket att arbeta med så är det svårt att gissa sig till vart problemet uppstår, är jag otydlig på någon punkt så säg bara till.
Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...