Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

prestanda och säkerhet


davidsthl

Rekommendera Poster

har idag följande i min burk

ASUS P5Q
GeForce 8600GT 256MB
4GB minne 800Mhz
ide brännare
200gb ide disk (dokument, bilder, mm)
160gb sata disk (C: ) 8MB Cache (känns segt) 8,9ms

min tanke är att slänga ut ide disken då den börjar bli gammal och känns osäker att spara allt viktigt på.

tänkte ersätta den med 2st sata diskar och köra raid1, detta borde vara lite tryggare va?

skulle jag tjäna något på att köpa en sata disk till och köra typ raid0 på c:?

finns det någon vinst i att byta även brännaren till sata koppling, bränner inte så ofta och den skulle bli ensam på ide kabeln.

raid kan jag vad jag förstår fixa till i biosen, hur ser dessa diskar ut när windows ska arbeta med dom? går det att skapa flera partioner på en raidad disk?

vilket är viktigast av cache och söktid i ms?

hoppas ni kan bistå med lite tips om detta är en bra ide eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raid1 är väl den raid där all data finns på två ställen så det är ju säkrare. Däremot raid0 är  ju osäkrare.
Även nya hårddiskar kan gå sönder så man behöver ju alltid säkerhetskopior på allt.

Man bränner inte snabbare eller säkrare för att brännaren är SATA-ansluten.

Både cache och söktid är viktiga och beror delvis på vad man gör vid datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om du är orolig för att du skall förlora data genom en hårddiskkrasch skulle jag föreslå att du investerar i en extern disk istället. På den externa disken kan du göra backup på allt du inte vill förlora. När du gjort din backup stänger du av den externa så är din data skyddad.

Jag tycker det är lite onödigt att köra RAID på en hemmadator eftersom det kostar mer än det smakar. Visst finns det fördelar men för hemmabruk tycker jag att en extern disk är mer ekonomiskt och säkrare.
För serverbruk är RAID enastående.

Precis som Cecilia skriver finns det ingen anledning att byta en brännare bara för att den inte har SATA så länge datorn har PATA (IDE) - anslutning. En brännare är fortfarande för långsam för IDE-bussen. Enda skälet till att köpa en brännare med SATA är om du skall bygga en ny dator där du inte har några komponenter från start. SATA är mer framtidssäkert och det börjar dyka upp modekort som har fler än 6 SATA-anslutningar och saknar PATA-anslutning. Sådana är på gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...