Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera skrivare


kiwi01

Rekommendera Poster

En vän till mig har fått tag på en begagnad laserskrivare Canon LBP5200. Försökte installera den åt honom men lyckades inte.
Denna skrivarmodell finns inte i den inbyggda windows-katalogen. Gick på Cannons hemsida där jag laddade ner filen drivrutiner. När jag direkt efter nedladdningen klickade på öppna så kom det upp en ruta med "De komprimerade filerna är ogiltiga eller korrupta".  Letade efter programfilen i utforskaren där jag inte kan hitta den men hittade den till slut via start-sök. Klickade på extrahera filerna men fick till svar "går ej att extrahera".

Vad är d et som fattas/vad gör jag för fel/vad ska jag göra i stället?

Tacksam för hjälp å min väns vägnar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att ladda hem http://files.canon-europe.com/files/soft32320/software/LBP5200_R112_SV.zip och jag får inget felmeddelande och den går att extrahera. Prova att ladda hem det igen, det kan har blivit fel på nerladdningen eller installera 7Zip från http://downloads.sourceforge.net/sevenzip/7z465.exe och packa upp den med det programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, den länk du skickade till mig fungerade fint ser det ut som, jag packade upp den med winzip.
Jag ska ju inte installera skrivaren i min dator så jag vill kopiera installationsfilen till en CD men jag är lite osäker på vad jag ska kopiera. Inte den komprimerade filen antar jag.  Efter uppackninge så dykeer de ju upp två ikoner i ett nytt fönster, den ena är en pdf-fil och det andra är lite som ett windows-fönster med blått upptill med LBP5200 på. Är det dessa två jag ska kopiera? Om man öppnar den sistnämnda ikonen/filen så öppnas tre nya ikoner/mappar, en gul mapp döpt till Cannon, en programmap + en pdf-mapp. Öppnar jag sedan den gula Cannon-mappen så innehåller den ett antal ikoner, bla set-up.

Kan du förklara så vore jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick också ett konstigt meddelande lydande "Sökvägen till mappen med den sparade installationsfilen är för lång. Flytta filen till en annan mapp med kortare sökväg". Förstår inte detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ha filen som heter LBP5200_R112_SV som ligger i mappen LBP5200_R112_SV. Filens ikon ska se ut som ett windowsfönster. Jag vet inte heller vad "Sökvägen till mappen.." betyder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

packa upp innehållet i filen LBP5200_R112_SV.exe i en mapp och flytta över den mappen till ett usb minne. sen kör du setup.exe i den andra datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2xtack!

Men där finns nog ett problem kvar i alla fall. Jag hade nämligen kopierat filen som Alexa nämnde till CD, men när jag sedan stoppade skivan i facket på nytt så gick det inte att öppna filen då jag även där fick samma felmeddelande som ovan, dvs det om för lång sökväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antar att du väljer det som winzip har förvalt, dvs packa upp i mappen canon. troligtvis är sökvägen dit för lång så om du skapar en ny mapp direkt under C: och väljer den där du ska packa upp så borde du inte få nåt felmeddelande.
testa även högeklick-alternativen med winzip, då finns nog val som packa till x eller packa upp här, då har man bättre koll på vart saker o ting packas upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,
har efter en pauss återupptagit arbetet med drivrutinen till Canonskrivaren. Idag fungerade både nedladdningen och uppackningen utan några konstiga felmeddelanden. Vill bara kolla för säkerhets skull, det är väl den uppackade filen jag ska kopiera till CD? (Ska skicka den med post så kan inte använda USB.) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla sätt funkar, det beror på hur kunnig mottagaren är.
skickar du zip filen så måste den packas upp två ggr, skickar du exe filen måste den packas upp en gång, om jag minns rätt.
jag skulle bränna mappen med innhållet efter att jag packat upp exe filen, då behöver ju bara mottagaren öppna mappen och klicka på setup filen.
mottagren har alltså ingen tillgång till internet, annars kan du ju skicka upp filen hit och sen mailar du den länken till mottagaren
http://www.skickafilen.se/
http://sharesend.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde att jag äntligen var färdig med detta men nej. När jag börjar kopieringen  så får jag följande meddelande: Zip-filen innehåller extra information som kan förloras om du genomför kopieringen.

Detta oavsett om jag kopierar den ouppackade eller uppackade filen

Jag kopierar ändå, men jag sedan lägger cd:n i läsaren och vill öppna filen så kommer följande meddelande upp : Zip file is damaged, truncated or has been changed since it was created. If you dowloaded this file, try dowload again.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du packat upp zip filen så skapas ju exe och en pdf fil, den senare kan du kasta.
efter det så startar du ju brännarprogrammet och drar in exe filen och bränner.
sen flyttar du exe filen från cd till skrivbord (helst), då kan man ju antagligen köra filen (då vill den packas upp till mappen cannon) eller så väljer du packa upp exen till nån mapp, jag antar att det står förslag. nu vet jag ju inte säkert om du kan packa upp exe filen med winzip, det funkar iaf med 7-zip (som jag använder) men det borde ju finnas samma val i winzip

funkar det iaf inte så bränn zip filen, även om mottagren inte har nåt upppackningsprogram så finns det ett extrahera val i xp när man högerklickar på zip filen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

927,

Jag måste ha gjort fel? Men jag kan inte se att jag har det, jag har gjort likadant som jag alltid har gjort. Laddade ner filen från Canon och sparade den i mappen Program dit den la sig automatiskt som de flesta programfiler gör. Jag markerade zip-filen, högerklickade på extrahera varefter filen öppnade sig i ett nytt fönster. Högerklickade på den uppackade filen och skickade till enheten D. När jag sedan klickade på den tillfälliga filen för bränning fick jag kommentaren om ev fel som jag beskrivit tidigare, samt att filen sedan sas vara skadad på den färdiga CD:n. Prövade också som alternativ metod att först öppna mitt brännarprogram och dra dit filen, i detta fall fick jag inget felmeddelande före bränning men likväl gick filen sedan inte öppna/var skadad. Försöket att bränna från zip-filen var lika misslyckat.

Har alltid använt windows för uppackning av filer. För ett par månader sedan laddade jag ner ljudböcker som jag packade upp på samma sätt och har fört över filerna både till min mp3-spelare och cd.

Tack för den skickade filen, den fungerade perfekt. Denna gång öppnade jag filen utan att spara den och klistrade sedan en kopia på skrivbordet. När jag sedan öppnade den färdigbrända cd:n så fanns ju där setup.exe  som aldrig fanns bland de filerna som jag laddade ner.

Men det kan ju inte ha gjort hela skillnaden, det är något i min dator som inte är som det ska, som jag redan beskrivit i tidigare trådar. Bl a så kan jag inte uppdatera/installera Adobe Reader eller öppna läsaren  men jag upptäckte att jag kan öppna de enskilda pdf-filerna. Jag kan inte öppna Windows Media Player  men jag har klistrat installationsfilen på skrivbordet så kan jag köra installation och sedan låta spelaren vara öppen och klicka på en musikfil för uppspelning. Inte heller kan jag installera fotoprogrammet tillhörande min digitalkamera, ett program som jag tidigare använde men sedan avinstallerade.

Jag tror att det på grund av att jag under året vid många tillfällen har både installerat och avinstallerat diverse program samt använt mig av olika verktyg och rensningsprogram som ofta har ställt till med problem, har kanske förlorat filer som jag behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vart du sparar filer är ju helt upp till dig men det finns ingen anledning till att spara dom i mappen program (antar att du menar c:/program). väljer man att spara till mappen x så kommer det valet automatiskt upp nästa gång oxå (iaf med IE).

problemet är att du bara packar upp en gång och om man bara packat upp den en gång så spelar det även roll vart filen ligger när du ska packa upp/köra den nästa gång eftersom man måste göra en ytterligare uppackning.
du skriver att du inte sett setup.exe tidigare, det beror ju bara på att du packat upp en gång och mitt första inlägg i den här tråden skriver jag ju att du ska bränna den mappen som skapas när du packat upp LBP5200_R112_SV.exe. den mappen är samma som låg på fuskbugg.

alltså: LBP5200_R112_SV.zip -> LBP5200_R112_SV.exe -> (packa upp till) LBP5200_R112_SV
i just det här fallet så finns det ju en ikon framför LBP5200_R112_SV.exe som visar att den är komprimerad. det är rätt så ovanligt med komprimerade exe.

om man i stället kör LBP5200_R112_SV.exe så vill filen packas upp med dess egna upppackningsprogram, det vill skapa en mapp som heter cannon på samma ställe där exe filen ligger. alltså borde det inte funka att köra den från tex cd eller i ett brännarprogram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...