Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Först strömlös, sedan starta


Gråskalle

Rekommendera Poster

Hej allihop!

Vanligtvis löser jag mina datorrelaterade problem själv genom att läsa de eminenta forumen här på IDG och annorstädes. Idag har jag dock gett upp vad gäller ett specifikt problem som jag faktiskt inte lyckats lösa på ett halvår. Värst av allt är att det är min egen dator, en trotjänare som annars aldrig krånglat.

Det började alltså för drygt ett halvår sedan då datorn, en Compaq Presario 8000, hängde sig vid uppstart. Den kom precis förbi POST för att sedan stå och väsa åt mig med mörk skärm. Lampan till hårddisken lös med i stort sett fast sken men det syntes att hårddisken arbetade.

Efter en bra stund stängde jag av datorn med startknappen framtill, drog ut alla sladdar, öppnade datorn och kontrollerade så att samtliga sladdar och kort satt på plats inuti datorn. På med locket, in med alla sladdar, in med knappen på framsidan och... TADA!... Datorn startar precis som vanligt. Jag sitter och jobbar hela dagen utan att något händer och på kvällen stänger jag av precis som vanligt.

Morgonen efter hände exakt samma sak. Samma åtgärder och samma resultat med ett undantag: Jag var inne på Aftonbladet och läste någon artikel när datorn plötsligt tvärdog. Jag tror inte att det var ABs fel. Datorn vägrade att starta. Ett tryck på knappen fick fläktarna att vakna till men slockna igen sekunden efter.

Lite villrådig drog jag ut strömsladden baktill i akt och mening att öppna burken ännu en gång. Just då kallade den kära sambon på mig och jag fick en massa annat att göra. Tillbaka från det arbetet tänkte jag mig inte för utan stoppade helt sonika tillbaka strömsladden igen. Ett tryck på knappen och datorn snurrade igång precis som vanligt. Och gick som en klocka tills jag stängde av den på kvällen.

Dagen efter vägrade den att starta igen. Den här gången nöjde jag mig med att dra ut strömkabeln, väntade tills den gröna lampan på baksidan slocknade, satte in kabeln och startade datorn. Och så har jag fått göra sedan dess.

Sammanfattning: Stänger jag av datorn som man ska: Start=>Stäng av... Då måste jag vid start dra ut sladden, in med den efter drygt tio sekunder och sedan kan jag starta. "Omstart" fungerar alldeles utmärkt, liksom "Vänteläge" och "Viloläge". Det är lite jobbigt men går att leva med.

Om det inte vore för problemet jag nämnde med AB... och, har jag upptäckt, med vissa andra länkar och knappar. När jag klickar på dessa tvärdör datorn helt enkelt. Ibland händer detta även i spel men aldrig rent spontant, dvs. att jag läser något på skärmen och så dör datorn.


Nu undrar jag: Finns det någon därute som råkat ut för liknande problem? Efter att ha testat all hårdvara i andra datorer utan att hitta något fel börjar jag bli desperat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihop!

Vanligtvis löser jag mina datorrelaterade problem själv genom att läsa de eminenta forumen här på IDG och annorstädes. Idag har jag dock gett upp vad gäller ett specifikt problem som jag faktiskt inte lyckats lösa på ett halvår. Värst av allt är att det är min egen dator, en trotjänare som annars aldrig krånglat.

Det började alltså för drygt ett halvår sedan då datorn, en Compaq Presario 8000, hängde sig vid uppstart. Den kom precis förbi POST för att sedan stå och väsa åt mig med mörk skärm. Lampan till hårddisken lös med i stort sett fast sken men det syntes att hårddisken arbetade.

Efter en bra stund stängde jag av datorn med startknappen framtill, drog ut alla sladdar, öppnade datorn och kontrollerade så att samtliga sladdar och kort satt på plats inuti datorn. På med locket, in med alla sladdar, in med knappen på framsidan och... TADA!... Datorn startar precis som vanligt. Jag sitter och jobbar hela dagen utan att något händer och på kvällen stänger jag av precis som vanligt.

Morgonen efter hände exakt samma sak. Samma åtgärder och samma resultat med ett undantag: Jag var inne på Aftonbladet och läste någon artikel när datorn plötsligt tvärdog. Jag tror inte att det var ABs fel. Datorn vägrade att starta. Ett tryck på knappen fick fläktarna att vakna till men slockna igen sekunden efter.

Lite villrådig drog jag ut strömsladden baktill i akt och mening att öppna burken ännu en gång. Just då kallade den kära sambon på mig och jag fick en massa annat att göra. Tillbaka från det arbetet tänkte jag mig inte för utan stoppade helt sonika tillbaka strömsladden igen. Ett tryck på knappen och datorn snurrade igång precis som vanligt. Och gick som en klocka tills jag stängde av den på kvällen.

Dagen efter vägrade den att starta igen. Den här gången nöjde jag mig med att dra ut strömkabeln, väntade tills den gröna lampan på baksidan slocknade, satte in kabeln och startade datorn. Och så har jag fått göra sedan dess.

Sammanfattning: Stänger jag av datorn som man ska: Start=>Stäng av... Då måste jag vid start dra ut sladden, in med den efter drygt tio sekunder och sedan kan jag starta. "Omstart" fungerar alldeles utmärkt, liksom "Vänteläge" och "Viloläge". Det är lite jobbigt men går att leva med.

Om det inte vore för problemet jag nämnde med AB... och, har jag upptäckt, med vissa andra länkar och knappar. När jag klickar på dessa tvärdör datorn helt enkelt. Ibland händer detta även i spel men aldrig rent spontant, dvs. att jag läser något på skärmen och så dör datorn.


Nu undrar jag: Finns det någon därute som råkat ut för liknande problem? Efter att ha testat all hårdvara i andra datorer utan att hitta något fel börjar jag bli desperat.


Kan det va batteriet i datorn som måste bytas ut..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Gråskalle!

Helt klart ett strömproblem. Internt eller externt.

När du löst problemet, så rekommenderar jag att du kör en diskkontroll efter alla dessa konstiga avstängningar. för att reparera eventuella fel i systemet, som kan uppstå, när datorn plötsligt som du säger, bara dör.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihop för svar!


@Nikozz: Jag antar att du menar batteriet till CMOS? Är nyligen bytt, utan förbättring.

@ollemunter: Igår, efter att ha skrivit min fråga, hände det inte mindre än tre gånger att burken dog rakt upp och ner. Alla tre gångerna klickade jag på antingen en knapp eller en länk. Alla tre gångerna använde jag Mozilla Firefox. Jag använder visserligen i stort sett bara Firefox men detta fenomen har aldrig uppstått med IE? De sista dagarna började jag misstänka att det har med musen att göra. Det visade sig vara fel, då jag har provat tre olika möss.

Eftersom problemet uppstår enbart vid klickning har jag funderat på om det kan vara problem med en minnesmodul. Att det enbart uppstår vid användning av musen står klart sedan jag igår hårdkörde datorn med massor av flikar uppe från olika tunga sajter, nedlusade med reklam. Så länge jag enbart använde tangentbordet var det frid och fröjd men när jag hade använt musen en stund dök burken. Byte av mus hjälpte inte.

@Cecilia: Ditt tips är definitivt värt att undersöka! Det faktum att jag måste dra ut sladden (tömma kondensatorerna) kan faktiskt tyda på att du har rätt.


Än en gång: Tack för era svar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du bytte mus, men innebar det andra drivrutiner? Om inte så kan det ju vara värt att försöka med en ominstallation av musens drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du bytte mus, men innebar det andra drivrutiner? Om inte så kan det ju vara värt att försöka med en ominstallation av musens drivrutiner.



Nej, jag hade faktiskt två splitternya PS/2 möss liggande så några drivrutiner har jag inte behövt byta. Det är helt vanliga standardmöss som fungerar direkt på alla datorer oavsett OS. Mina gamla drivrutiner, från både MS och Logitechs "finare" möss, har jag plockat bort för länge sedan då dessa innehöll finesser som aldrig användes men tog upp minne. Jag slutade med sladdlösa möss (och tangentbord) efter att flera gånger fått springa till macken efter att batterierna tagit slut mitt i ett spel eller arbete. Stort flin

Nej, jag tror allt mer på ditt första förslag med kondensatorerna. För första gången (igår kväll) har nämligen datorn stängt ner sig spontant utan att vare sig mus eller webbläsare varit inblandade. Jag hade startat datorn, loggat in och blev sedan intresserad av ett program på Tv. Och DÅ, efter drygt en timme, tvärdog datorn utan förvarning. Jag har varken skärmsläckare eller vänte-/viloläge aktiverat så detta var helt oprovocerat.

Efter omstart satt jag sedan och spelade GTA-SA i fyra timmar utan problem innan jag stängde ner datorn för natten, då jag satte den i vänteläge. Imorse drog den igång utan problem, tills jag läste en artikel på DI.se (ironiskt nog om Microsoft Stort flin ) då datorn plötsligt dog, återigen utan att jag rörde vare sig mus eller tgb. Så nu har jag haft två spontana oprovocerade stopp sedan igår.

Nu är jag på jakt efter ett nytt mATX moderkort med sockel 478 till vettigt pris. Jag har hittat ett par stycken men samtliga har för få PCI-platser. Jag behöver minst fyra, helst fem men det tycks vara få mATXkort som har det. Kanske blir det begagnat eller så kanske jag provar att byta kondensatorerna själv... Fundersam

Och nu hoppas jag att datorn inte dör när jag trycker på knappen "Svara"....Osäker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att datorn höll sig i skinnet tillräckligt för att du skulle kunna svara. Tumme upp

Har du sett att kondensatorerna är dåliga? För ett åldrat nätaggregat kan ge ungefär samma symptom.

Det kan också vara värt att undersöka temperaturerna i datorn så det inte är ett överhettningsproblem.
HWMonitor: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att datorn höll sig i skinnet tillräckligt för att du skulle kunna svara. Tumme upp


Japp, och att jag faktiskt kunde trycka på "Svara"-knappen utan att den brakade samman... Chockad



Har du sett att kondensatorerna är dåliga? För ett åldrat nätaggregat kan ge ungefär samma symptom.


Nej, jag har inte kommit så långt men nätaggregatet är testat i en annan dator och fungerade alldeles utmärkt. Det enda jag inte tänkt på är just kondensatorerna. Allt annat är testat. Jag undersökte moderkortet för sprickor och andra uppenbara fel men hittade då inget.


Det kan också vara värt att undersöka temperaturerna i datorn så det inte är ett överhettningsproblem.
HWMonitor: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php


Nej. Stort flin Datorn har aldrig kommit över 45 grader, inte ens under högsommarvärme. Kylning är nog mitt minsta problem på just den datorn.

Som tur är har jag min lilla netbook, inköpt just med tanke på trotjänaren kan lägga av. Tråkigt nog är mina händer lite för stora för netbooken... Rodna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregat åldras och blir allt svagare med tiden. Olika datorer har olika behov att ström. Det innebär att ett nätaggregat kan räcka till i en dator men vara för svagt i en annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia: Svara ärligt nu: Är du ledig för äktenskap?Blinkning Jag funderar allvarligt på att kasta ut min totalt datorointresserade sambo, slänga mig på knä och fria till dig. För ditt tips var helt rätt.Pompom

Efter att ha suckat en stund över mitt öde, att sitta en fredagskväll och öppna en dator istället för att ta en öl och njuta av tillvaron, så plockade jag fram verktygen och tog bort sidoplåten. Beväpnad med en ficklampa hittade jag den första lilla skurken nästan omedelbart, alldeles intill CPUn. Att jag inte har lagt märke till honom tidigare får skyllas på alltför gamla glasögon.Visslar Därefter identifierade jag ytterligare fyra små skurkar. Så du hade rätt redan från början. Puss på dig

Nu är bara frågan om jag ska ge mig på att byta dem själv eller leja bort jobbet till vår radiohandlare. Jag är frestad att prova själv eftersom jag inte är helt ohändig. Radiohandlarens jobb kostar formodligen minst lika mycket som ett nytt moderkort. Och så blir jag en erfarenhet rikare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, jag är redan upptagen NerBlinkning

Så bra att du hittade orsaken i alla fall Tumme upp

Det är inte enkelt att byta kondensatorerna i alla fall, det är småttigt och pilligt, men om du tycker det är kul så pröva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, jag är redan upptagen NerBlinkning

Så bra att du hittade orsaken i alla fall Tumme upp

Det är inte enkelt att byta kondensatorerna i alla fall, det är småttigt och pilligt, men om du tycker det är kul så pröva.




Jaha, det var ju synd att du var upptagen, men det är ju bara min vanliga tur...NerBlinkning

Jag hade tur och hittade exakt likadana kondensatorer på ett knäckt moderkort som var på väg till Sysav och valde att löda loss allt jag kunde behöva. Därefter lödde jag loss de trasiga kondensatorerna och pillade dit de begagnade (och det var verkligen ett pillgöra!) satte ihop datorn, höll andan och startade. Den klarade sig förbi POST och ända fram till inloggningsskärmen. Där tog det roliga slut. Ledsen  Nu startar fläktarna och hårddisken snurrar men i övrigt händer inget. Jag misstänker att mina skillz i lödning kan behöva finputsning...

Nåja, nu har jag i alla blivit en erfarenhet rikare och kommer att bli lite fattigare... Om jag överhuvudtaget hittar ett moderkort med 478 sockel med de krav jag har. Annars får jag satsa på en halvskrotad dator med 775 sockel.

Du ska ha massor av tack, Cecilia.Ge ros Utan ditt tips hade jag fortfarande undrat var felet kunde vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för rosen! Rodna

Finns en hel del moderkort med sockel 478 på prisjakt i alla fall:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=411
fast några av dem är ju hutlöst dyra och kostar nästan som en ny dator.

Lycka till!



Det tråkiga är att när man väl hittat ett till hyfsat pris så visar det sig ofta att de har utgått ur sortimentet eller så är det kort med för få pci-platser, har begränsning på maximalt minne eller har fått dåliga betyg. Men tack ändå. Ler

Och rosen var välförtjänt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...