Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batterier i bärbara datorer


MatsF

Rekommendera Poster

Det förekommer i fora, bl.a. här diverse åsikter om hur man bäst bevarar batteriets kapacitet i en bärbar dator eller mobiltelefon. Många av dessa inlägg vittnar om okunskap parat med hemmagjorda knep. Därför vore det bra att i en artikel belysa vad fackkunskapen i ämnet säger i frågan.

Frågorna bör begränsas till Lithium-Jon-batterier, eftersom det är den enda typ som används i dag. Därför finns det ingen anledning att diskutera tömning/laddning en gång i månaden. (Det gäller (möjligen) för NiMH-batterier i t.ex. en skruvdragare)

Ett par frågor som jag skulle vilja ha svar på är:

1. Mår batteriet bäst av att sitta i om man använder strömsladd hela tiden, eller ska man ta ur det och förvara det (och ladda det när man behöver det)?

2. Tar batteriet skada av fullständig urladdning?

3. Om "ja" på föregående fråga: Måste man ladda ett batteri som förvaras urtaget ur datorn, för att undvika fullständig urladdning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Om du vet bättre själv och kan dömma andra för okunskap, varför då fråga, när du redan vet svaren.

Så tolkar jag ditt inlägg. Jag kan ju ha fel, men så är det alltid, var och en tolkar frågor och svar, från sin egen förmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Olle! Tråkigt att du uppfattar mitt artikelförslag på det sättet. Jag har mycket riktigt en del grundläggande kunskaper i ämnet, men som du ser har jag också frågor som jag vill ha svar på, gärna i en artikel som grundar sig på fakta i stället för allmänt tyckande, som har varit vanligt förekommande i artiklar och foruminlägg både här och i diverse tidningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Vad säger batteritillverkarna?

Själv föredrar jag att ha batteriet kvar i min laptop. Kör den på batteri då och då men för det mesta sitter den i väggurtaget. Gillar inte krångel.

Tittade i min manual till min Toshiba laptop och där står precis hur man ska hantera batteriet på ren svenska.

Kan laddas 500 gånger, vilket avser ett urladdat batteri. Det går ju aldrig så långt, tror jag varit nere på 50% kapacitet någongång.

Kanske någon som vet mer i ämnet dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis sådana svepande formuleringar som du hänger dig åt, som inte är intressanta i en artikel ("på ren svenska"). Jag skrev ett förslag till artikel i tidningen, som jag hoppas redaktionen tar i beaktande. Vill du, Olle, ha en mera generell debatt kring batterier, föreslår jag att du startar en forumtråd kring detta, som inte ligger under rubriken "Artikelförslag".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Sorry, men jag är inte vetenskapligt intresserad av batterier eller hur dom skall hanteras. Jag anvvänder dom bara och det var du som startade tråden. Jag delgav bara min syn på saken. Skulle tro att du själv får stå för artikeln du efterlyser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...