Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var är mina bilder?


kiwi01

Rekommendera Poster

I Windowsmappen mina bilder har jag dels mina egna foton sorterade i undermappar men även ett ganska stort antal "lösa" bilder som jag har hämtat från nätet och sparat. Bestämde mig för att sortera alla dessa bilder i en egen mapp som jag döpte till Övriga bilder och drog dit en bild.
Jag markerade sedan ett stort antal bilder rad för rad och högerklickade och valde klipp ut, men när jag skulle lägga in dem i den nya mappen så upptäckte jag att det inte fanns något klistra in-rad. Jag släppte då musknappen med resultatet att samtliga bilder kopierades i 8 exemplar!

För att ta bort dubbletterna så markerade jag ett antal rader i taget och klickade på ta bort. När jag hade arbetat mig igenom samtliga rader av kopior upptäckte jag att  bara bilder vars namn började på a-k fannsn kvar medan alla originalbilder med l-ö var borta trots att jag var noga med att bara markera kopiorna, dessutom var den nyupplagda mappen Övriga bilder borta.

Alla dessa borttagna bilder borde ju ligga i papperskorgen men det gör de inte. Papperskorgen är tom! Så var är bilderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Kan det vara så enkelt att du markerade flera med shifttangenten nertryckt och sedan gjorde likadant när du tog bort dem och då försvinner dom ju för gott. Gjorde du så, hamnar dom ju inte i papperskorgen.

Använde du högerklicksmenyn hela tiden, vid borttagandet, borde dom ligga i pepperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om att användning av skifttangent tar bort dokument/bilder permanent, det borde windows flagga för tycker jag.

Jag använde högermenyn för att ta bort dem.

Det vanliga (för mig) är att allt hamnar i papperskorgen så man har chansen att ångra sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Attas, ska titta på det.
Eller kanske prova systemåterställning? Eller hämta bilderna från back up även om mitt back upp program verkar lite krångligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Det som är borttaget under Dokument, kan inte återställas med systemåterställningen, då denna funktion aldrig ändrar något i Mina dokumentmappen, eller dess undermappar.

Men med programvara, kanske du kan återställa dina förlorade bilder mm.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Olle,
vad är det som systemåterställningen återställer? Allt som tillhör själva Windows? Ev Windows-filer som man kanske tagit bort av misstag? Windowsinställningar som man själv har valt/ändrat?
Har för mig att när jag för en gång skull lyckades med en återställning för några veckor sedan så återkom ett program som jag hade avinstallerat, men kanske mins jag fel. Och så tyckte jag att vissa dokument som jag flyttar över till nya mappar flyttades tillbaka till gamla mappar men kanske mins jag fel där också.


Har nu återfått de förlorade bilderna. Mitt köpta backupprogram bara låser sig så det hade jag ingen nytta av, "tordes"inte testa det av Attas förslagna program så när jag väl hittade bilderna på F-disken så plockade jag över dem manuellt med några i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Precis som jag skrev. Det som finns i Mina Dokument rörs aldrig av en systemåterställning, det är därför man sparar vilktiga saker under denna mapp.

När du väljer en systemåtersällningspunkt att återställa till, så hamnar datorn i den status den var då återställningspunkten skapades. Har du tagit bort exempelvis ett program, efter detta datum, så återställs ju programmet igen. Därför är det viktigt att hålla reda på vilka förändringar som gjorts, efter att en återställningspunkt skapats och om man tänker använda denna.

Har du tagit bort något eller ändrat i Mina Dokumentmappen eller dess undermappar så förblir den hela tiden i samma status, som den var sist du använde den. Det går alltså inte att få tillbaka något, man tagit bort ur Mina Dokument genom en systemåterställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...