Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Död dator


Attas

Rekommendera Poster

Försöker hjälpa en per telefon som har en dator som "dött". Efter att vederbörande har "klickat på något som kom upp" så har datorn låst sig.

Vid omstart kommer bara skrivbordsbilden fram. Inga mappar eller Ikoner som tidigare låg på skrivbodet syns.

Aktivitetsfältet längst ner med Start, klocka, m.m. har också försvunnit.

Han hjälpt med att starta om i felsäkert läge men inte ens det hjälper. Det är inte så lätt heller att per telefon försöka förklara när han inte kan något heller.

Någon som kan komma med råd?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta fram aktititetshanteraren, då väljer du arkiv - ny aktivitet och skriver in explorer.exe så kanske resten kommer fram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Attas!

Vad var det som kom upp?

Det gäller att hålla tungan rätt i mun, när man använder datorer.

Skämt åsido och personen kommer inte ihåg vad det var som kom upp?

Annars borde ju valet senast fungerande konfiguration komma fram i felsäkert läge, vilket man kan använda i dessa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det var som kom upp vet jag inte men förmodar att det var något som jag aldrig klickar på vilket jag tidigare skrivit om i forumet. Alltså något typ; "Du är den 100 000 000 besökaren, klicka här innan det är för sent". Klickar man på sådant då får man skylla sig själv.

Till ämnet. Det hjälpte inte ens med senaste fungerande konfiguration. Ingenting funkar. Har talat med en annan "datanörd" och vi är väl ganska överens. Det är bara att formartera.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla så att han inte har har installerat två brännar eller antivirus program, krockar dom så kan det ge underliga fel

man kan ju även testa reparera windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog det som var felet när allt kom omkring. Han hade "avinstallerat" ett antivirusprogram och installerat ett nytt. Jag var inne på det från början och tror att avinstallationen inte gjorts korrekt.

Reparera Windows? Hmmm, det är en gammal dator med ME och han har ingen CD-skiva. Har sagt tidigare till honom att det är hög tid att köpa ny dator. Han är lika "gammal" som mig och spelar inte några spel utan skriver mest och surfar lite på nätet. Så jag kan tänka mig att han kan få en hyfsad dator för ca. 3000:-, eller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det ska gå att få en ny budet stationär för 3000 (säkerligen i sthlm), finns det en cd brännare på den nuvarande så kan man ju flytta över den till den nya

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog det som var felet när allt kom omkring. Han hade "avinstallerat" ett antivirusprogram och installerat ett nytt. Jag var inne på det från början och tror att avinstallationen inte gjorts korrekt.

Reparera Windows? Hmmm, det är en gammal dator med ME och han har ingen CD-skiva. Har sagt tidigare till honom att det är hög tid att köpa ny dator. Han är lika "gammal" som mig och spelar inte några spel utan skriver mest och surfar lite på nätet. Så jag kan tänka mig att han kan få en hyfsad dator för ca. 3000:-, eller?


Vissa av dessa fantastiska antivirusprogram, som i huvudsak orsakar en massa extra väntetid låsningar mm, går inte att avinstallera. Det är ny formatering och ominstallation som gäller av systemdisken.
Vill man uppleva det igen så är det bara att installera nästa antivirusprogram.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...