Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte hitta hårddisken


adm1337

Rekommendera Poster

Hej hej!

Jag har en bärbar dator, HP Pavilion DV9575 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336998)
Mitt problem började då min dator började bete sig lite konstigt och slutade nå Windows.
Det står bara "Operating system cannot be found".

Nu har jag köpt en ny hårddisk som jag kopplade in och provade starta, då står det "NTLDR saknas" "Tryck på F3 för att avsluta".

Har även köpt en ny Windows XP Home Edition Original skiva (hade Vista installerat tidigare men eftersom det är en helt ny hårddisk borde ju detta inte spela någon roll) som jag skulle installera på min nya hårddisk (Hårddisken är förövrigt nästan identisk med den jag hade innan bara att den är av märket Hitachi och den gamla av Seagate). Den kommer så långt att den läser in allt från skivan och kommer sedan till fönstret där det står om jag vill:

1. Installera xp bla bla bla
2. Reparera xp bla bla
3. Avsluta....

Jag tröck på installera xp.

Då kommer jag till en ny sida där det står att: Hårddisken kan inte hittas, tryck på RETUR för att avsluta. Har provat att starta om och även testat att trycka F6 för att hämta drivrutiner osv men jag har ju ingen diskett med det materialet jag behövde så det hjälpte inte speciellt mycket.

Kan någon berätta vad felet är, har sökt mycket på NTLDR saknas (New Technology Loader) men det kommer mest upp om stationära och att man ska kolla sladden till moderkortet, eller gå in och göra om några inställningar i BIOS som jag inte har.

Kan det vara kopplingen mellan hårddisken och moderkortet som är trasigt eller är det något annat skit?


Snart ger jag upp, hjälp mig snälla!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte du ny extern hårdisk som du kopplar med USB? Du kan inte köra operativsystem med en hårdisk som körs via usb. däremot du kan installera operativsystem från extern USB hårdisk eller usb fickminne. Tillbaka till din gamla intern hårdisk, tar upp din windows skiva, boota från skiva och välj reparera windows. Då borde du komma i command mode, skriv c:\chkdsk /r /x /f, låt den köra den, den kollar upp eventuella fel, bad sectors osv. när den är klart. Starta om datorn, och installera om hela windows. Om inte detta hjälper, lämna in datorn till butik och dom får byta en ny intern hårdisk. men det blir inte billigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...