Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

32- eller 64-bitars Windows 7?


Johen

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa Windows 7 senare när det släpps i Sverige, mitt dilemma är om jag ska välja 32 eller 64 bitars versionen. Så vitt jag vet kan 64-bitars Windows utnyttja över 3GB RAM (jag har 4GB) och så är 64-bitars OS generellt kvickare än 32-bit.

Så därför har jag nu två frågor:

1. Jag har en processor som stöder 64-bit, är det övriga krav på hårdvara utöver processorn förutsatt att man har 64-bitars drivrutiner för alll hårdvara?

2. Har hört att när 64-bitars OS först släpptes så var det stora inkompabilitetsproblem med mjukvara (och hårdvara?). Så frågan är om dessa problem fortfarande existerar idag? Många program och spel brukar funka med 64-bit efter vad jag har förstått, men hur är det med prestanda? Samt äldre spel som inte har 64-bitars stöd?

Har försökt att googla fram svar, men inte hittat något vettigt. Det jag i huvudsak använder datorn till är att spela spel och visst skolarbete.

Mycket tacksam för svar
/Johan

EDIT: Är det bara jag som helt plötsligt har fått ett streck igenom all text på sidan efter att jag redigerade texten till mindre typsnitt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Streck igenom texten för mig också.

1. Nej, inte vad jag vet.

2. Jag har inte hört att det ska vara några prestandaproblem för att ett spel eller annat program måste installeras i Win32-mod. Det behövs andra drivrutiner i 64-bitars än i 32-bitars, men det har ju kommit ut mycket 64-bitars drivrutiner nu, men visst kan det vara problem med äldre skrivare mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...