Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logfil


kiwi01

Rekommendera Poster

c:\program\google\googletoolbar1.dll

O4 - HKLM\..\Run: [emMON] emMON.exe

Jag körde lite Hijackthis och funderar lite över logfilen ovan.

Jag googlade på namnet och fick upp denna länk : http://www.file.net/process/emmon.exe.html

där de bla skriver:

Description: File emmon.exe is located in the folder C:\Windows. Known file sizes on Windows XP are 61,440 bytes (87% of all occurrence), 68,400 bytes, 32,768 bytes.
The program has a visible window. It is not a Windows system file. File emmon.exe is a Microsoft signed file. Therefore the technical security rating is 12% dangerous, however also read the users reviews.

Jag hittar två filer med det namnet i windows, en gammal programfil samt en ny fil från igår.

BDA-monitorn som de också nämner dyker upp periodvis, som nu sedan några dagar tillbaka, på aktivitetsfältet intill klockan. Jag brukakr klickas på exit för den. Vad är denna monitor till för egentligen?

Important: Some malware camouflage themselves as emmon.exe, particularly if they are located in c:\windows or c:\windows\system32 folder. Thus check the emmon.exe process on your pc whether it is pest

Jag har inte lyckats lista ut om denna fil är "pest" eller inte.

De rekommenderar att fråga Security Task Manager men det bär mig emot att ladda ner ännu ett program.

Kanske någon vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du känner inte igen detta

emMON.exe - This process is associated with the BDA Monitor Application from eMPIA Technology, Inc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.
Jo, ikonen som dyker upp på aktivitetsfältet heter ju BDA TV Monitor.

Men jag tycker att informationen som finns är fortfarande lite förvirrande. Å ena sidan kan välja att ha den eller inte, å andra sidan ska man skanna och fråga - för att köpa ett program?
Kanske är det en naturlig komponenet till min dataskärm?
Logfilen säger (väl?) att det är en del i google tool bar. Det får mig att misstänka att det kanske är något som spionerar på mig.
Om det inte gör det så låter jag detn vara kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så att informationen på file.net bara finns för att göra folk glada utan de som står bakom den webbplatsen försöker ju tjäna pengar.

Jag tolkar informationen så att det handlar om ett teve-kort, alltså möjligheten att ansluta en antenn eller kabelteve-uttag till datorn för att se på teve i datorn. Det verkar vara det som eMPIA sysslar med: http://home.eeti.com.tw/web20/eg/history.htm

Hur får du en koppling till Googles toolbar?

Jag tror inte att det är något som innebär något skadligt, men du kan skanna på filen på http://www.virustotal.com om du vill, så ser du om antivirusprogram anser att den är skadlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt virustotal-länken så hittas inget virus.
När jag sparade logfilen så tillades vissa blankrader som gjorde att google toolbar såg ut att vara överrubrik för ett antal poster, men så var det inte utan den raden hörde till en tidigare post. Det var en feltolkning av mig.
Visste inte att jag har tv-kort!

Tack för hjälpen båda två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...