Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Starta Ubuntu på WinXPPro? Hur tvingar jag boot.ini?


Jonas.

Rekommendera Poster

Hej!


Jag har en urgammal Compaq-dator, som inte riktigt gör som den ska.

Jag hade tänkt installera Linux på den, men eftersom det är en laptop från 2001 var den så dålig att den inte ens klarade av systemkraven. Blink
(Jag installerar via Wubi, så jag slipper attl tjafs med partitioner o dyl.)
Jag installerade därför Xubuntu (versionen för äldre datorer, med mindre systemkrav)
MEN:

När jag startar datorn kommer ingen lista upp där jag kan välja i vilket OS datorn ska startas.
När jag kollar i boot.ini har heller inte något ändrats, utan det enda OS:et som finns tillgängligt är WinXPPro.

Ska inte Wubi ändra på boot.ini-filen?
Och hur i så fall?

Jag är väl inte så jäkla duktig på datorer ännu, men jag letade runt lite på Google, och hittade kommandot BOOTCFG. Jag gick in i cmd och kollade lite, skrev massor av "/?" för att identifiera alla grejjer man kan göra. Sen provade jag att lägga till OS manuellt (bootcfg /copy ....)
Boot.ini-filen såg då ut såhär:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Xubuntu Linux" /fastdetect

När jag rebootade datorn kom sedan den efterlängtade menyn upp, där man kan välja OS.

Problemet, som man ser, och som jag testade, bara för att säkerställa att jag hade rätt om att jag har fel, är att även om jag säger åt datorn att starta Xubuntu, så letar den efter operativsystem i mappen C:\WINDOWS (se gul markering). Därför startade samma gamla vanliga Windows istället. 

Jag provade att ändra mappen att leta i (WINDOWS) till ubuntu\winboot, så att sista raden i boot.ini såg ut såhär:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\ubuntu\winboot="Xubuntu Linux" /fastdetect

När jag startar Xubuntu säger sedan datorn att den inte hittar filen:
<Windows-rot>\System32\hal.dll.

Man den vill jag väl inte ha, eftersom jag vill starta Xubuntu?

Snälla alla experter där ute i etern, berätta för mig vad jag ska göra för att det ska fungera att boota Xubuntu Linux i min pc.

Tack på förhand.

/Jonas.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...