Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista - Systemåterställning kan ej köras p.g.a. okänt fel (SP1 ???)


JohnSixten

Rekommendera Poster

JohnSixten

Då Vistas Tillförlitlighets- och säkerhetsövervakning fann att jag saknade en drivrutin, hämtade jag alla uppdateringar som fanns på Windows Update och installerade dem. Då försvann ljudet till högtalarna.

När jag försöker göra en systemåterställning får jag beskedet att systemåterställningen kunde inte utföras p.g.a. att ett okänt fel inträffade under systemåterställningen.

Är det SP1 som spökar, så att jag ska avinstallera SP1 för att kunna göra systemåterställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Kan inte tänka mig att SP1 orsakat detta, såvida du inte upplevt att systemet är instabilt efter uppdateringen till SP1 eller så. Däremot kan systemåterställningen i Vista råka ut för fel eller helt paja.

Fick du med den saknade drivrutinen, när du hämtade alla uppdateringar?

Det kan vara klokt att bara hämta dom rekommenderade uppdateringarna, det finns ju alltid några man själv få välja. Kollar man så brukar det ge sig vilka man då behöver av dessa.

Själv har jag inte upplevt något negativt med SP1 på Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vista så är det normalt att man måste göra systemåterställningen i felsäkert läge (är ganska ofta så i XP också i och för sig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnSixten

Tack för tipset om felsäkert läge, jag ska prova det vid tillfälle. Vad jag gjort innan jag fick tipset, var att jag avinstallerade alla uppdateringar som jag installerat under det senaste dygnet. Då fick jag tillbaka ljudet.  Den saknade drivrutinen saknas däremot fortfarande.
Nu ser jag att SP2 för Vista bör hämtas hen och installeras, så det ska jag göra. Kanske det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var någon av uppdateringarna som var för någon hårdvara så är ju den misstänkt, däremot så är det ju mer ovanligt att en ren Windows- eller Defender-uppdateringar påverkar ljudet. Drivrutiner går ju normalt utmärkt att hämta på dator- resp. korttillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hej John Sixten. Jag har lika problem som dig med systemåterställningen : får upp svaret :
 systemåterställningen kunde
 inte utföras p.g.a. att ett okänt fel inträffade under systemåterställningen
löste du problemet och isåfall hur ???
och/eller kan någon hjälpa mig att lösa det
ps. har en helt ny dator med windows vista buisness
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...