Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

atdmt.txt


Ulvas

Rekommendera Poster

När jag går ut på nätet laddas en cookie ner på datorn. Det är atdmt.txt. Den orsakar en varning från Norton (tracking cookie). Vad är det här för cookie och varför kan jag inte förhindra dess nedladdning trots att jag blockar atdmt.com?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju annat än webbplatser än sådana som slutar på .com.

Det lär väl vara en cookie som håller koll på vilka annonser du har sett.

Hur blockerar du atdmt.com?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blockerar du atdmt.net, atdmt.se, atdmt.de osv ?
Du kan ju kolla exakt vilken domän det gäller genom att öppna cookie-filen i Anteckningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet nu vad det handlar om. Det är Microsoft som åt sitt bolag Atlas Solutions lägger in cookien atdmt.txt med bl a hjälp av live.com/Hotmail. Loggar man in på MSN/Hotmail så får man den hur man än gör.

Det här är nytt. De har smugit in det nyligen. Går man in på Atlas Solutions hemsida, så kan man läsa hur mycket text som helst om deras integritet m m. Det tråkiga är att det bara är snömos, inget annat. Faktum kvarstår, det är fråga om en tracking cookie. Det framgår inte vilken information som hämtas in. Inte heller vad den används till.

Det är inte bara Norton som larmar, även andra gör det. Det kommer att bli bråk om det här. Ska bli intressant att se om Symantec och de andra lägger sig platt förMicrosoft och ser till så att deras system inte larmar om denna tracking cookie.

För att uttrycka det milt, det är ett dj-a sätt.

Man kan ta bort eländet från datorn. Man får rensa på flera ställen. Bl a olika saker från flera ställen i registret. Krångligt, men det går utmärkt. Om det skulle visa sig vara önskvärt, så kan jag senare skriva här hur man gör. Problemet är att om man senare använder exvis Hotmail eller Messenger så kommer eländet tillbaka. Etc, etc.. .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En cookie är en textfil och inget som ligger i registret. Så är det något som ligger i registret så är det något annat än en cookie.

Om det är Atlas Solutions så gäller cookien annonser för det är vad de sysslar med. Det brukar vara vilka annonser man sett och klickat på. Syns det några annonser när man loggar in på Hotmail, MSN? Kollade du vilken domän det står i cookien?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ligger det inte någon cookie i registret. Där ligger de snuttar som gör att det inte hjälper att ta bort den nu aktuella cookien. Av detta följer att man måste rensa i registret för att  komma till rätta med det här. Antog att du visste det ... . 

Jag tror du ska vara försiktig med att spekulera i vad Atlas Solutions sysslar med nu med den här informationen. Det här är nytt och stor business för Microsoft. 

Senaste dagarna har jag fått flera frågor från folk med Norton vad det här är frågan om.

Lade du märke till att Norton m fl klassar den här som en tracking cookie? Och varnar för den? Sannolikt kommer det av den anledningen att dyka upp frågor även här. Nu får du ta över. Jag lägger ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De program som håller koll på tracking cookies brukar anse att cookies som hör ihop med annonsvisning räknas som tracking cookies.

Jag har inte Norton och jag använder inte MSN eller Hotmail, samt jag surfar inte med Internet Explorer utan med Firefox där jag inte har fått in en enda annons-cookie eller tracking cookie eftersom jag inte tillåter tredjepartscookies samt använder MVPS hostfil som stoppar väldigt många annonsdomäner, så jag har tyckt det har varit intresant att höra om dina erfarenheter.

Det brukar dyka upp frågor om tracking cookies men när folk får klart för sig vad det innebär så brukar de inte tycka att det är något att bry sig om.

Kan du inte berätta vad det är för registerposter som är inblandade i det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...