Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-Kort till Vista x64


Megaman9

Rekommendera Poster

Jag har ett "Twinhan 3054" tv-kort som det tyvärr inte finns Vista drivrutiner till.

Så då får det bli ett nytt tv-kort som stödjer mitt OS (Vista x64).

Det lutar åt Hauppauge WinTV-HVR-1300 eller Hauppauge WinTV-HVR-1700 Mediacenter Kit.

Men vad skiljer på dessa kort? Är det möjligtvis så att man kan spela in 2 digitala sändningar samtidigt med 1700 kortet?

Båda verkar ju ha inbyggd hårdvaru enkoder vilket är bra så att det inte tar någon kraft från datorn!

Ett krav som jag har är att kortet ska ha en analog ingång (koposit, s-video)! Dock så kommer den analoga ingången att användas väldigt sällan. Det är främst de digitala fria kanalerna jag kommer att titta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HVR-1300 är ett PCI-kort medan det andra är avsett för PCI-Express 1x. Det handlar alltså om olika kontakter i datorn så du måste ju köpa det kort som passar i den kontakt du har i datorn.

Så vitt jag kan förstå så kan du endast titta på de fria marksända tevekanalerna, inte kabelteve eller satellit eller betalkanaler.

Jag kan inte se att något kort skulle klara av två kanaler samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har detta moderkortet: Asus M4N78 PRO, sAM3

Detta finns;

PCI kortplatser
3st
PCI Express X1
2st
PCI Express X16
1st PCI Express 2.0

Det enda som jag har i någon PCI plats är grafikkortet i PCI Express X16.

Jag har för mig att mitt grafikkort tar upp rätt stor plats så PCI Express X1 går nog inte att använda så det får bli en vanlig PCI plats för där får de plats i alla fall.

Då blir det HVR-1300. Tack för hjälpen! Hade faktiskt inte lagt märke till detta.

Är det förresten någon prestanda skillnad på om man har ett kort i PCI Express X1 eller är det endast kontakten som skiljer? (Express är ju en nyare kontakt)

Jag kom även att tänka på att Win7 är ju på gång så det kanske är bättre att vänta tills det kommer ett nytt tv-kort med stöd för det operativsystemet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om själva standarden för PCI resp. PCI Express x1 innebär någon skillnad i hastighet, men eftersom folk har varit nöjda med tevekort för PCI i flera år så fungerar PCI nog tillräckligt bra för tevekort i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har nog rätt i att det duger med PCI. Var bara lite nyfiken på om t.ex. grafiken flöt på bättre.

Men jag väntar nog. Det känns som att jag kommer att skaffa Win7 någon gång efter den stabila versionen kommit.

Fast "WinTV" känns ju rätt så stora gällande TV-kort så de kommer kanske att släppa en drivrutin som fungerar till Win7. Men det är ju inget som jag vet nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...