Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Så skapar du en räddnings-usb" Nästan. Hjälp?


Jonas.

Rekommendera Poster

Hej.


Min XP-dator har precis kraschat, och när PC För Alla damp ner i brevlådan blev jag överlycklig åt artikeln jag läste: "Så skapar du en räddnings-usb"

Jag följde alla intruktioner till Alternativ 1, vilket är det jag tror mig vilja ha.

Eftersom jag här kör en Vista-dator skulle jag ge mig in på det sista steget, efter att allting gått som smort genom alla förberedelser och installationer, samt formateringen till Fat32. Då tog det stopp.

När jag ska öppna min usb-pinne från Utforskaren får jag det här meddelandet:

"

Diskenheten F: behöver formateras innan det kan användas.

Vill du göra det nu?

[Formatera] [Avbryt]

"

Vad ska jag göra för att kunna fullfölja alla steg i guiden?

Betänk gärna, ni som är bevandrade, att jag ska köra grejjen på en XP-dator sen, om det nu gör någon skillnad. Det vet jag inte.

Tacksam för svar.

/Jonas.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du formaterat USB-disken? Prova det. Guiden berättar hur man kopiera en xp/vista cd/dvd till ett usb-minne och gör den botbar, vilket är bra om cd/dvd-enheten är trasig eller saknas. Stoppar du in XP-skivan i datorn och kopierar den till minnet ska det gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.


Problemet är att jag inte har skivan, eftersom mamma köpte datorn genom sitt jobb, och då var XP redan installerat. Därför vill jag få igång datorn igen, via usb:n, så att jag först kan kopiera de filer vi ännu inte har backat upp (backade upp senast i mars nån gång) och sedan köra någon total återställning, så att datorn blir så som den var när det enda som installerats på den var WinXP.

I Win Vista omformateraren, står det att om jag formaterar om usb-minnet igen raderas alla eventuella data som finns på den. Då kan jag ju inte köra filen makeboot, eller hur?

Förresten, kommer det, om nu allt det här funkar till slut, ge något problem att datorn jag vill boota är en XP och datorn jag hämtade programmet (alt 1) på är en Vista?

Tack i alla fall för din tid :-)

/Jonas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...