Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp att ta bort trojansk häst !!?


Susss90

Rekommendera Poster

Jag har tydligen fått en trojansk häst på datorn. Jag har Norman som antivirusprogram, och jag gjorde viruskontrollera datorn. Och den sökte igenom alla filerna osv. När den var klar stod det att  " 1 angrepp hittades men togs inte bort " och sen under det " Trojansk Häst: W32/Agent.AZLO " Den ligger tydligen i Karantän hos Norman, men hur ska jag ta bort den är frågan?

Jag gjorde och en skanning med " Malwarebytes' Anti-Malware " Och den hittade inget, gjort det två gånger tom. Men tydligen hittade den väl inte viruset för att den ligger i Normans karantän?
Men någon som haft liknande problem, eller detta viruset? Är det farligt osv? Jag kan säga att jag kan inget om datorer eller antivirus program så :/
Frågade en person och den personen sa att jag kunde formatera om datorn, men det är väl onödigt.
Går det inte att få bort den trojanska hästen på något annat sätt ?
Vore jätte glad om någon kunde hjälpa mig!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Norman har lagt filen i karantän så kan inte filen köras längre utan det är som om filen vore borta från datorn. Kan du hitta någon information i Norman om vad filen heter och i vilken mapp den fanns, t ex i någon sorts rapport?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så den kan inte skada datorn så länge den ligger där då? ( så inte datorn bara slutar fungera plötsligt )

Mhm vet inte, jag hann printa några bilder förut innan, vet inte om det hjälper men lägger in dem iaf!

Namnlös4..png

Jag hoppas man ser något på bilden ?

Skärmklipp...PNG

Vet inte om bilderna hjälpte något? annars vet jag inte vart jag ska kolla för att se vilken mapp den ev låg i ? ( jag är helt okunnig i detta )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag hade kunnat se vad det står på bilderna så tror jag nog att jag skulle kunna säga mer. Ladda upp bilderna på http://pici.se/ och klistra in länkarna till dem i ditt svar i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan förstå så är det en del av ett installationspaket till Nero. Är det en lagligt Nero?
Är Nero installerad? När?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha okej, Nej det är inget olagligt installerat. Den verisonen av Nero fanns med när jag köpte datorn! Och jag köpte datorn för cirka 1 år sedan :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju frågan om det inte är ett falsklarm. Men filen låg ju i en mapp för tillfälliga filer så det lär ju inte vara något som saknas heller. Så vitt jag kan bedömma inte troligt att det är något som behöver åtgärdas något mer.

Här kan du läsa mina vanliga råd för en säkrare dator, men det är så klart viktigt att man använder sitt förnuft också.
http://ceblstockholm.googlepages.com/home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, får hoppas det är ett falskalarm då. Men den ska ligga kvar i karantän då? Försvinner den av sig själv eller liknande? ( kanske inte enkelt för dig att veta ) men ..

Jo ska kolla in där, Tack för hjälpen iaf! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om Norman städar bort sådant som har legat länge i karantänen själv men visst kan du ta bort filen från karantänen. Normalt så låter man filer ligga ett tag i karantänen utifall att det är falsklarm vilket leder till att något program klagar på att det saknar filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha okej ne inte enkelt för dig att veta det kanske.
Men jag lätt den ligga i karantän iaf, och när jag kollade idag var den borta. Så jag gjorde en ny virussökning förut och då hittade den "filen" igen ( Trojanska hästen ) och sattes i karantän.
Norman tar ju bort den från karantän, men hittar den sen igen på virussökning ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samma mapp för tillfälliga filer?
Om du går till den mappen med Den här datorn eller Utforskaren, ser du då RE90LSVE.CAB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör en virus sökning då och då eftersom den "trojanska hästen" hela tiden försvinner ur karantän så måste jag söka om så norman sätter den i karantän igen. Och jag gjorde en nyss och då hade jag tydligen fått en till trojansk häst :/
Förstår inte hur jag ska få bort dem eller slippa få massor hela tiden?!?

Kolla bilden! :
http://pici.se/pictures/AkjfSkoVF.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hidor.exe, det var ju en annan sak.
Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) från en av dessa länkar:
http://www.download.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html
http://projects.securitywonks.net/projects/details.php?file=158
Dubbelklicka på mbam-setup för att installera programmet.

Se till i slutet av installationen att det är bockar för:
Uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware
Starta Malwarebytes' Anti-Malware
Tryck på Slutför
Om det finns någon uppdatering så kommer den att laddas ner och installeras.

När programmet startar så välj "Utför snabb skanning" och tryck på Skanna.
Skanningen tar ett tag.
När den är klar så tryck på OK och sedan "Visa resultat".
Bocka för allt och tryck sedan Ta bort markerade.
När borttagningen är klar så öppnar Anteckningar med en logg.

Eventuellt så kommer det upp en begäran om att starta om datorn (Restart). I så fall gör det.
Om det blir ett felmeddelande Error loading... efter omstarten så starta om datorn än en gång.
Om programmet inte kommer igång efter omstarten så starta det.

Om loggen inte kommer upp själv i Anteckningar så hittar du loggen på fliken Loggar i MBAM.
Kopiera loggen och klistra in den i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha vad är hidor.exe för något då?
Joo men jag har redan Anti-Malware installerat på datorn och gjort på snabb skanning och fullständig skanning. Dem hittade 1 av dem en gång och det gick och ta bort, men sen nästa dag kom dem tillbaka igen filerna :/
Dem försvinner men kommer tillbaka .. Helt konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har i alla fall inte med Nero att göra.
I vilken mapp och fil hittades hidor.exe?

Du har väl uppdaterat MBAM varje gång du söker igenom datorn med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nehe :/
Mhm vad menar du med vilken mapp den hittades, vart kollar man det?
Japp jag uppdaterar innan varje gång jag gör en skanning så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
  • 2 years later...

Hjälp jag har ochså fått trojansk häst virus får inte bort det har skannat hela dator. Varje gång när jag sätter på datorn så kommer det en röd flik som står trojansk häst har blockerats!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...