Just nu i M3-nätverket
Jump to content

XP vill men inte Vista

soli004

Recommended Posts

Hej!

Har försökt hela kvällen att få Vista att komma ut på internet via router DLink dir 855. Sitter på ett nätverk med server, skrivare och switch där DLinken är uppkopplad mot ADSL modem. Jag har både XP maskiner och Mac som surfar på nätet utan problem men har nu skaffat en Vista 64 bit som bara inte vill!!! Jag kan pinga alla maskiner på LAN med Vista men inte till routern. Med de andra maskinerna kan jag pinga till routern, jag tog samma nätkabel och pingade från XP maskin flyttade över den till Vista... men nej där var det stopp. Jag har alla på fast IP adress (192.168.1.100 +) där routern har 192.168.1.90. Har kört totalt fast vet inte vad som jag kan göra som nästa steg... Routern har jag satt fast IP på och avbockat DHCP (har provat med DHCP också) inget verkar fungera för att få den pinga mot routern och ge mig internet kontakt. I Vista är Brandväggen avstängd och jag har ingen antivirus installerat än...

Någon som har tips?

Tackar på förhand...

Det är ju i och för sig inte nödvändigt att det går att pinga för att internet ska kunna fungera.

Har du några utrops- eller frågetecken i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera)?

Om du skriver in routerns IP-adress 192.168.1.90 i webbläsaren, kommer du då till routerns inställningssidor?

Felsökningsmässigt så brukar det vara bäst om routerns DHCP-server är påslagen och datorn är inställd på att få automatisk IP-adress och DNS-servrar. Då ser man lätt om det finns någon kontakt mellan routern och datorn.

Det är ju i och för sig inte nödvändigt att det går att pinga för att internet ska kunna fungera.

Har du några utrops- eller frågetecken i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera)?

Om du skriver in routerns IP-adress 192.168.1.90 i webbläsaren, kommer du då till routerns inställningssidor?

Felsökningsmässigt så brukar det vara bäst om routerns DHCP-server är påslagen och datorn är inställd på att få automatisk IP-adress och DNS-servrar. Då ser man lätt om det finns någon kontakt mellan routern och datorn.

Det enda utropstecknet jag har i Enhetshanteraren är för grafikkortet som jag just nu inte hittar en drivrutin till som fungerar utan jag får gå på installerade drivrutinen från Vista vilket gör att mitt dyra grafikkort är rena skräpet och med frustationen att jag inte kan komma ut på nätet för att få koll på uppdateringar.

Jag kommer inte åt routern via webbläasren heller, jag kan pinga från routern till alla mina maskiner utom Vista maskinen. Jag kan som sagt se och komma åt alla maskiner via Vista förutom routern. Routern har nu DHCP påslagen och datorerna inställda på automatisk IP-adress och DNS-servrar men det hjälper inte har fortfarande samma problem. Vista bara vägrar kommunikation med routern. Nästa steg jag ska ta är att koppla mig direkt till routern via kabel (går just nu via switch eftersom routern står i ett annat hus). Jag funderar på om det finns några dolda restriktioner i Vista som jag har missat? Jag börjar bli väldigt skeptisk till Vista om det ska vara så här besvärligt....

Tack

Det är inte ett generellt Vista-problem för det var bara att plugga in min Vista-dator i switchen och allt fungerade.

Är det andra datorer kopplade till samma switch?

Pröva om det går bättre om du avbockar IPv6 i nätverksanslutningens egenskaper i Vista-datorn.

Om du tar fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) i Vista-datorn och en fungerande dator och skriver:
ipconfig /all
Vad är då skillnaden mellan de två datorernas resultat?
Det bästa vore ju att se hela resultatet men det är kanske svårt att ordna.

Hej!

Jag har fixat problemet, men vet egentligen inte vad det var. Jag omstartade både modem och router till fabriksinställningar med endast Vista PC inkopplad och efter ytterligare några omstarter lyckades jag få kontakt med modem och sedan till slut internet. När jag väl fått uppdaterat allt i Vista började jag justera IP-adressen i router till mitt övriga nätverk och kopplade in en efter en, så är det nu igång igen med en fungerande Vista. Fråga mig inte vad som var problemet men det hjälpte med återställningar och omstarter till slut.

Tack för besväret

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...