Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Totaldöd dator


bdeath

Rekommendera Poster

Hej!

Satt under förmiddagen och spelade spel (tämligen nyinköpt Total War: Medieval 2) då datorn plötsligt stänger av sig själv. När jag en stund senare försökte starta om den kom bara ett kort smällande ljud (typ som en liten smällare) och ingenting hände. Helt död!

Innan detta hände lät datorn förvisso som om den gick på högvarv (har dålig koll men jag antar att det är fläktarna som låter). Datorn ifråga har dock alltid varit väldigt högljudd, och när den laddar eller när man spelar spel så låter den alltid extra mycket, så det var inget jag tänkte närmare på.

Vad kan detta bero på? Och framför allt: finns det något man kan göra åt det?

Tacksam för svar, och gärna så enkelt beskrivande som möjligt (har väldigt dålig koll på datorer och "datorspråk")

Vänligen
Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, det låter inte bra. Kan vara moderkortet, något annat kort eller nätaggregatet som har gett upp. Börja med att kolla ifall du har en liten lampa kring nätaggregatet (där elkabeln går in) och se om den lyser. Nästa steg är väl att öppna själva datorn och ta en titt på moderkortet (det stora kretskortet) om du ser någon komponent som är sönder eller om du ser några brännmärken någonstant. Titta sedan om du kan se något på de andra instickkskorten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!
Har kollat men finner ingen lampa (ingen som lyser i alla fall) och såvitt jag kan bedöma kan jag inte se några skavanker på något av kretskorten heller.

Det varförvisso en smula dammigt, men inte så fasligt mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns någon ström alls i datorn (brukar t ex finnas en lysdiod på moderkortet som lyser så fort det finns ström på moderkortet) så är det troligen något i nätaggregatet som gått sönder.

Om datorn är yngre än 3 år så är det bäst att reklamera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Nej, ingenting lyser så det verkar väl som om det är nätaggregatet som tackat för sig!
Dessvärre har datorn närmare fyra år på nacken så det är nog rätt kört att reklamera...

Vad kan ha orsakat detta? Och finns det något att göra åt det? Och om så är fallet: är det värt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så enkelt att det är en säkring i nätaggregatet som har gått sönder pga att det kom en strömspik på elnätet, men det kan ju också vara något annat i datorn som har gått sönder och orsakat en kortslutning. Det går att byta ut nätaggregatet men det är svårt att veta om det är något mer problem i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa är kanske att kolla med en datorbutik ifall de kan felsöka för en billig peng, ifall du inte hittar felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, jag får låta något proffs kolla på eländet helt enkelt!

Tack Cecilia och crummond för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du börjar gå till en datorbutik som tar hutlösa priser kan du alltid testa nätagget hemma med hjälp av ett vanligt gem, börja med att öppna lådan och ta loss alla strömkontakter från hårddiskar, moderkort m.m. sen tar du gemet som du först gjort en båge av och stoppar ena änden i den gröna kabeln på den stora kontakten och den andra änden i en av dom svarta kablarna på samma kontakt, stoppa sedan in strömkabeln så ser du om nätagget funkar, funkar det så är det förmodligen moderkortet som gått sönder.

Hoppas du blir hjälpt av det och kan spara lite pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...