Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP. XP vill inte starta.


Jonas.

Rekommendera Poster

Hej. 


Jag kör, eller jag kanske ska säga körde, Windows XP, och till och från har den slutat fungera, slutat starta program, osv.
Det har dock alltid gått att lösa, och man har alltid kommit in på datorn.
Nu, däremot, har den bestämt sig för att starta om hela tiden så fort jag drar igång den. Den kommer till rutan där man kan välja Felsäkert läge, Starta normalt, osv, och jag har provat alla; resultatet blir att det står Windows XP på skärmen, och man ser de blå plupparna åka i sin lilla bana, som visar att datorn laddar, sen flashar en blå skärm med text på förbi, och försvinner lika fort. Sen kommer det upp bilden som alltid kommer upp när man startar datorn (varifrån man kan komma in på System Setup (F1) eller Boot-nånting (Esc)), och sen är vi tillbaka på rutan om jag vill starta normalt, i felsäkert läge osv.

Jag kommer in på F8 (avancerade startalternativ), och har provat samtliga alternativ. en gång fick jag se den blåa skärmen.

Där stod att Windows inte kunde ladda en fil som hette något i stil med
"WONDOWS_VOLUME_(och nåt till)"

Sen stod det att om det var första gången man såg den blåa skärmen skulle man starta om, annars skulle man starta i Felsäkert läge.

Nu vet ni allt som jag vet, för det är inte jag som använt den datorn.

Snälla super-experter där ute. Hjälp mig fixa detta nu! :-P

Tack på förhand!

/Jonas.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Gå till Systemegenskaper och på fliken avancerat och inställningar för start och återställning, bockar du ur starta om automatiskt så hinner du se vad som står på skärmen, när det blir fel, när blåskärmen dyker upp. Hoppas det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att det har hänt något med hårddisken så att någon väsentlig Windowsfil har blivit skadad. Det bästa är nog att installera om Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att även XP har en systemåterställningsfunktion. När något börjar trassla är det bra att använda den så är det i de allra flesta fallen ok sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...