Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafiken hackar i spel


C_Whittaker

Rekommendera Poster

C_Whittaker

Hej!


Jag försöker att spela Mass Effect men spelet hackar konstant (5 minuter speltid - 15 sekunder hackande), även inne på menyn.

Hårdvara:
AMD Athlon 64 X2 6000+
2GB RAM
ASUS EAH4870 512MB PCI-E 2.0

M. Vista Home Basic
DirectX10
Senaste drivrutinerna till grafikkortet

Jag har provat följande:
  • Avinstallerat drivrutinerna, installerat om drivrutinerna från den medföljande CD:n för att vara säker på att det är RÄTT drivrutiner. Därefter uppdaterat via ASUS hemsida.
  • Kört verktyget "DirectX End-User Runtime" för att verifiera att det inte är något fel på min verision av DirectX10 (inga problem)
  • Ändrat fläktinställningarna via ATI Catalyst Controll -> Overdrive. Jag lät klockan vara och ändrade endast fläkthastigheten, från 39 % till 60% -> ingen skillnad i spelet så jag återställde igen.
  • Avinstallerat och installerat spelet igen, ingen skillnad
  • Kört "JKDefrag" och defragmenterat hela hårddisken, ingen skillnad
  • Provat att spela "Crysis" istället, samma problem med hackande
  • Fysiskt öppnat datorn och kontrollerat damm på fläktar och att alla sladdar är anslutna
    (Förresten, till PCI-E 2.0; ska där verkligen var 2st strömkablar till grafikkortet? Det finns 2st uttag på kortet och jag har bägge inkopplade)
  • Stängt av datorn, låtit den "svalna" i en timme, startat den igen och direkt startat Mass Effect, fortfarande hackande
  • Spelat Mass Effect ett tag, avslutat och direkt gått in på ATI Catalyst Controler för att kolla temperatur och fläkthastighet: Temp. 51*C, Fläkt 39%
Jag har avast! Antivirus installerat på min dator då det körs mycket smidigare än Norton Antivirus, men kan processerna i avast! störra andra program?

Ytterligaren en sak som jag märkte nyligen: Ju fler gånger jag har använt Mass Effect /Ju längre in i spelet jag har kommit /desto värre har haccandet blivit (speltiden har sjunkit till ca 1 minut)

MVH
Kristoffer Persson

Tillägg:
Nu har .mkv-filerna också börjat krångla. Jag kan spela upp filmerna i fönster men om jag går över i helskärm och sedan ska gå ur helskärm igen blir skärmen svart med ljudet fortfarande spelande i bakgrunden en liten stund. Sedan startar datorn om sig själv. Jag spelar upp.mkv-filer i Win. MediaPlayer-Classic
Jag hade detta problemet innan också men det försvann när jag bytade ut mitt grafikkort till mitt nuvarande.

Jag läste någonstans att ljudet ibland har en inverkan på hur lätt spelet körs, har det någon betydelse att jag har integrerat ljudkort? De brukar ju vanligtvis vara sämre än PCI-motsvarigheten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C_Whittaker

Hej!


@poppos
Jag provade att ändra upplösningen, tyvärr ingen skillnad. Inte ens längre speltid. Tack ändå!

@Cecilia
Jag hade aldrig hört talas om den här innan. Prövade att installera programmet men jag undrar om det verkligen startar. Efter att installationen var färdig hände ingenting så jag letade upp programmet i programmappen. Där fanns följande:

C:\Program\AMD\Dual-Core Optimizer\
  • 2st .rtf-filer, "license" och "readme"
  • 1st programfil, "amd_dc_opt" (på 76kB)
Inget händer när jag dubbelklickar på "amd_dc_opt" så jag antar att det är ett program som körs i bakgrunden.

Jag startade om datorn för säkerhetsskull och startade sedan Mass Effect, dessvärre ingen förrändring. Tack för hjälpen iallafall, är det något annat ni kommer att tänka på så tipsa mig gärna!

Kul Fakta: Jag insåg det inte förrän jag gick in på AMD:s hemsida men deras loggo är nästan en inverterad kopia av Försäkringskassans!

MVH
Kristoffer Persson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju se om det finns något bra information i readme-filen.
Eller kolla i Aktivitetshanteraren - Processer om det har dykt upp någon process som heter något som liknar amd_dc_opt.

Är du säker på att du har senaste DirectX, det kommer en ny ungefär en gång i månaden.

"(Förresten, till PCI-E 2.0; ska där verkligen var 2st strömkablar till grafikkortet? Det finns 2st uttag på kortet och jag har bägge inkopplade)"
Det varierar mellan olika grafikkort hur mycket ström de behöver.

Är grafikkortet tillräckligt bra för spelet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara ett program som loopar i datorn.
Tryck ctr+alt+del och kolla vilka program som gå och om det finns något som står och drar cpu hela tiden

Kör du vista ?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Installera om hela windows, mistänker att det är någon virus/trojan som bromsar din datorn. Installera XP SP3 istället. Vista är alldeles för tung för dagens spel. Viist du får inte directx10, utan 9 men då rullar spelet mycket bättre i alla fall. Din datorn är inte lämpligt för dagens spel med vista, tyvärr.

Helping noobs since -81

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...