Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag göra om hela HD till C:?


zeke

Rekommendera Poster

Min C: är "full" 30GB  D: är på 334Gb varav 172 utnyttjas F: är på 7;8Gb varav 7,0 ledigt.
Fråga: Kan jag göra hela HD till C:? Hur ändrar jag Partitioner? Varför ha flera Partitioner?
Hittade "gammalt" inlägg/tips att Partition magic (2004) Nortonprogram, vet fn inte om det är Vistakompatibelt eller om Forumet har något tips.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte som Partition Magic stödjer Vista efter att ha kikat på Nortons hemsida. Acronis
Disk Director fungerar i Vista dock, så det kanske är ett alternativ.
Man kan "slå samman" två partitioner med hälp av programmet. "You can merge two partitions, even if their file systems are different. All data will stay intact and reside on the resulting partition. The resulting partition will have the same file system as the target partition (to which data from another partition will be added).", läser jag i manualen. Programmet hittar du på www.acronis.com.

Om du väljer att slå ihop partitionerna eller utöka storleken på c-enheten, tänk på att göra en säkerhetskopia på all viktig data först! Även om det hävdas att du kan göra detta utan att förlora data, så får du tänka på att det tar lång tid och att saker kan gå fel.

Varför man partitionerar en hårddisk finns det säkert flera anledningar till, men jag själv har använt det för att kunna köra två operativsystem i samma dator.

En annan idé kanske kan vara att köpa en extern hårddisk istället för partitionsprogramvara, föra över all data till den och formatera om hårddisken och ta bort D-partitionen. F-partitionen låter som det är en återställningspartition dock, så den kanske du ska låta vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Även om det hävdas att du kan göra detta utan att förlora data, så får du tänka på att det tar lång tid och att saker kan gå fel."
Ja, om t ex strömmen bryts under ompartitioneringen så är det stor risk för att datorn inte startar sedan och det blir jobbigt att få tillbaks filerna.

En diskrensning på C: kan ju frigöra utrymme. Om det finns program installerade på C: så kan de avinstalleras och sedan installeras på D:.

En fördel med att ha Windows på en partition C: och ens egna filer på en annan är att man kan formatera C: och ominstallera Windows utan att ens egan filer försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...