Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smartbook


jonpetter

Rekommendera Poster

Oj vad jag börjar längta till slutet av året...
Smartbooks, å qualcomm är på gång med en dubbelkärning 1,5 Ghz'are processor, även en strömsnål enkelkärning 1,3 Ghz'are.
GPS, Mobiltelefoni, HD-video uppspelning, HD videoinspelning, kamera (så småningom troligtvis vassare är genomsnitts webcameran, mobilkameraklass är nog att vänta), 3g modem, stöd för 3D spel, touchskärm, väldigt långa batteritider, fläktlöst och ett stanbyläge som gör att man är igång lika snabbt som på en mobil. Allt detta i en enhet, i ett mer slimmat netbook-format... antingen med ca 10"s skärm, eller i ett format som kan tävla med sony's Vaio P.

Riktigt låga priser utlovas, och inget windows i sikte alls (på gott och på ont).
(för att förtydliga min åsikt kring windows i netbook och smartbook datorer, så dels har windows pressat upp priserna, och att ett alternativ med windows finns har ju lett till att folk sökt sig till det, väldigt bekvämt... windows är ju relativt tungdrivet, och även om det kommer lösa sig i den nya generationen av netbooks som dyker upp snart, så har ju ändå priserna klättrat och förväntningarna på att en netbook helt ska kunna ersätta en vanlig bärbar dator har nog även dom drivits på av att man kan få den med windows... batteritiderna blir ju lidande av system som inte är optimerade för lättdrivna os... Men å andra sidan så måste man erkänna att windows är oslagbart när det gäller kompatibilitet med diverse tillbehör man kan tänkas ha, så som avancerade datormöss, fjärrkontroll, tv-kort, ljudkort, och dessutom när man ska synka sin mobil... och windows känns väl igen, och man kan köra dom program man är van vid, även om det oftast finns alternativ för dom som vill köra i alla fall linux)


Väcker dock andra funderingar...
Fungerar linux distrubitioner som är vanliga idag, med ARM-processorer?
Och hur blir det med program, så som Open office? Gimp? VLC? kommer allt det att lira på ARM-processorer?

Android är ju ett alternativt OS, men där finns ju ännu inte open office och gimp, så för min del känns det avlägset.

Pallar en smartbook med Flac?
Vilka HD/SSD storlekar har man tänkt att satsa på i början?

Hur blir det med video/skärmutgångar? har inte hittat nån info, men på en bild som anges föreställa en smartbook (trots stora likheter med vanliga netbooks), så sitter där en VGA-port... så hoppas gör man.
Men helst vill jag se HDMI, är det någon stans man kopplar in sin lilla smidiga dator, så är det väl i en projektor, eller en TV, för presentationer eller videouppspelning? Inte i en datorskärm, för att "docka" den och använda den som vanlig dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...