Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS hittar inte min hårddisk


Agathorn

Rekommendera Poster

Jag har köpt en UDMA 100 hårddisk på 40 Gig från IBM. Jag har en DVD och en brännare installerade på min sekundära ATA från moderkortet och en mindre hårddisk installerad som master på min primära ATA utgång.

Det finns 2 separata ATA 100 utgångar på moderkortet för just en sådan disk jag köpt. Saken är ju bara som den att BIOS inte hittar någonting som är inkopplat på de utgångarna. Jag har testat både med min gamla hårddisk och min nya. Jag har byglat hårddisken rätt och jag använder rätt flatkabel så det är inte problemet.

I BIOS finns bara primär och sekundär master resp. slav. Ingenting alls om ATA 100 portar ...

Däremot när jag startar upp min dator så står det någonting i stil med "Scanning for ATA 100 devices ... found 1 device". Så dator hittar ju min disk. Fast inte BIOS.

Jag har uppdaterat min BIOS till den senaste versionen så det är inte problemet.

Man måste ju kunna ha mer än bara primär och sekundär ATa utgångar aktiva eller ... ?? En del har ju typ 5 hårddiskar installerade ...

 

mvh

David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Koppla din nya hårddisk till den kanal som du har den gamla på - om du har ATA66-kontroller där kommer du inte att tappa någon prestanda iaf. ATA100 är en bluff ;)

 

2) Ta reda på vad för kontroller som hanterar dina ATA100-kanaler, det brukar vara en tredjepartskrets och kräver ett eget BIOS som du kan behöva aktivera i moderkortets BIOS. Det låter dock på dig som om allt fungerar, eftersom din ATA100-kontroller har ett eget BIOS så kommer de diskar som den hittar INTE att synas i moderkortets BIOS. Hittar exempelvis fdisk eller diskhanteraren den nya disken?

 

Postar du namn och modell på ditt moderkort kan nog fler hjälpa dig med exakta svar btw.

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Scanning for ATA 100 devices ... found 1 device". Så dator hittar ju min disk. Fast inte BIOS.

 

 

Vad är det om inte BIOS som "scannar" efter ATA 100 devices.. (kanske inte moderkorts bioset men bioset till kontrollern.

 

du skrev aldrig att du hade någon kontroller men den kan ju vara inbyggd.

 

Kör FDisk och kolla om du kan hitta den, hittar du den är det bara formatera och köra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag antar att kontroller är inbyggd. Jag vet faktiskt inte vad jag har för kontroller. Vet inte ens vad det är för någonting.

Och jag har testat att leta efter den i fdisk men den finns ju inte där heller.

Och jag hittar den inte i enhetshanteraren i windows heller.

 

Det måste ju gå att installera en disk på en separat sladd till ATA 100 utgången. It just have to ! :)

 

Mitt moderkort är förresten ett ASUS A7V.

 

mvh

David

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du har RAID-versionen av A7V. I så fall är det en Promise Ultra ATA 100 RAID controller som sitter på kortet. Controllern använder vad Asus kallar ett Lite BIOS som bara har support för RAID 0. Går dock att modifiera BIOS för att få RAID 1 och RAID 0+1. Jag vet inte om det kan vara så att controllern vill köra en RAID 0 uppsättning och vill ha en hårddisk till. Har inte någon RAID controller själv och är inte så insatt i hur de fungerar. Kolla i bios omm du hittar något om Lite BIOS. Måste ju gå att köra RAID:en som två extra IDE-kanaler.

Vet inte om detta var till någon hjälp precis, annars få du väl söka runt på nätet lite.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag är inte så där jätteinstatt vad gäller hårddiskar och faktum är att jag inte har en blekaste aning om vad RAID är för någonting.

I den vanliga biosen finns tyvärr ingenting som har med RAID att göra eller ATA 100 heller så den vägen verkar inte gå att gå.

 

Ingen som känner till något jättebra partitionsprogram som kanske kan hitta min hårddisk? För jag hittade den en gång när jag använde mig av ett program från IBM som man kunde ladda hem fritt på nätet. Men det programmet hade ingen funktion som formattering eller partitionering. Den visade mig bara att disken finns rent fysiskt typ på flatkabeln.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...