Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandet fungerar men inte på min dator


Megaman9

Rekommendera Poster

Mitt bredband fungerar inte i min dator.

Jag har kopplat direkt till datorn utan router.

Ringde till bredbandsleverantören och därifrån fungerade det fint att pinga min dator.

Testade med en annan dator och då fungerade det strålande.

Jag har fiberbredband och det verkar som problemen började efter att jag bytt mit ip-nummer (det som syns utåt på nätet).

Det verkar som det kan fungera i ett par sekunder ibland fast oftast går det inte alls.

Behöver hjälp med felsökning av datorn. Vet inte riktigt var man ska börja.

Det kanske kan vara en ide att testa byta ip-nummret igen?

En hårddisk började sega rätt nyligen innan detta också. Men det kan väl ändå inte ha med det att göra? Webläsaren är ju inte installerad på den hårddisken inte OS heller.

Jag har ju lite andra saker bland nätverksanslutningarna i datorn hamachi, FireWire kortet och så har jag ett gammalt usb kort som saknar drivrutiner tydligen för det är uttropstecken i enhetshanteraren. Men det verkar annars fungera fast jag brukar inte använda det ifall det skulle uppstå problem. Fast det var nog inte med bland nätverksanslutningar men det var med bland nätverkskort i enhetshanteraren. Men dessa saker var ju likadant även innan när bredbandet fungerade så det verkar ju konstigt om man skulle behöva ändra de nu!

Tar gärna emot tips på vad man skulle kunna göra för att bredbandet ska börja fungera på min dator igen!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en fast (statisk) IP-adress på datorn som du har fått från operatören en gång för alla eller har du en dynamisk IP-adress som operatörens utrustning ger datorn vid behov?
I ingetdera fallet kan du ju byta den själv.
I det andra fallet så kan man ju inte normalt flytta nätverkskabeln från en dator till en annan hur som helst eftersom operatörens utrustning har knutit ihop IP-adressen med ett visst nätverkskorts fysiska MAC-adress.

Du kan inaktivera enheter i Enhetshanteraren som inte används eller inte fungerar säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I datorn har jag ställt in automatisk inställning av ip-nummret alltså dynamisk IP-adress.

Bredbandsleverantören använder sig av DHCP. Så de ska ställa in allt i min dator automatiskt. Stod det iaf i dokumenten de skickade.

Nej, man kan inte bara flytta nätverkskabeln till en annan dator och börja surfa utan man måste först logga in hos bredbandsleverantören och aktivera den nya datorn man sitter vid (vilket jag gjorde då för att testa att en annan dator fungerade).

Jag har försökt att inaktivera enheten som det är problem med men det gick inte. Har för mig det stod något om att enheten behövdes vid starten av datorn så den går inte att ta bort.

När jag kommer hem idag tänkte jag testa koppla ur det skumma usb kortet som jag tror är enheten med problem. Det sitter inte i någon PCI port utan det är kopplat med ett par kablar till moderkortet har jag för mig.

Om det inte hjälper så kanske det blir till att installera om Win XP.

Tycker det är riktigt konstigt eftersom jag har ju inte ändrat några inställningar i datorn sedan det fungerade. Fast jag loggade ju in på bredbandsleverantörens hemsida och ändrade IP-nummret. Det var egentligen inte meningen att ändra det skulle bara testa och se hur det fungerade så jag tryckte på en länk där det stod ändra mitt ip. Jag trodde ju att jag skulle få acceptera det sedan men då stod det bara direkt att jag ska starta om datorn så börjar det gälla sedan. Men det behöver ju inte ha med just detta att göra att det inte fungerar men man misstänker ju det eftersom det inte fungerat efter dess.

Nätverkskortet kanske har gått sönder? Vet inte riktigt hur man kollar det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får datorn det IP-nummer du ändrade till på deras webbsida? Eller har det blivit någon sorts blandning så att datorn har något annat IP-nummer än det du har matat in på webbsidan och som då finns i deras system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hamachi var redan avaktiverat. Verkar som att det har börjat göra det varje gång man avslutar själva programmet.

Det var samma IP-nummer i datorn som jag hade fått när jag ändrade det på nätet! Jag fick alltså ett nytt av bredbandsleverantören när jag klickade på en länk jag skrev inte in ett själv!

Jag har upptäckt ett knep som man kan göra för att ta sig fram ett klick i taget på nätet. Om jag avaktiverar nätverkskortet och sedan aktiverar det igen så kan jag komma in på startsidan google. Sen gör jag likadant igen då kan jag söka efter något. Sen likadant igen då kan jag klicka på någon av länkarna osv.

Är nog likadant om man håller på att dra ut och sätta i nätverkskabeln.

Så man kan alltså bara göra en sak som tar på bredbandet sen lägger det av fram tills jag startat om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något sådant beteende har jag nog inte hört om förut. Om du tar fram Kommandotolken och skriver:
ipconfig /all
är det då någon skillna på resultatet beroende på om du just har aktiverat nätverkskortet eller om internet inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är samma.

Fast sen när jag testade några min senare så hade Lönet erhålls och Lönet upphör ändrats men det är ju inte så konstigt eftersom det är tiden som är när man kopplar upp sig.

På "Lönet upphör" så står det tiden som är 4h fram från "Lönet erhålls". Ska det vara så och varför är det 4h fram? Kan man bara vara ansluten i 4h i taget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånetiden är något som operatören bestämmer och den varierar väldigt. Jag har en lånetid på 20 minuter och det är normalt för ADSL-förbindelser. När halva tiden har gått så begär datorn (routern etc) en förlängning och får då lånetiden förlängd så om allt fungerar som det ska så kommer du aldrig i närheten av att lånetiden går ut.

Vad har du för brandvägg i datorn?
Installerade ändrade du i något säkerhetsprogram, t ex antivirus, i samband med att problemet började?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har WinXP SP2.

Windows brandväggen är avstängd men så har jag en annan gammal brandvägg som jag har igång Sygate Personal Firewall Version 5,6.

Antivirus program = Avira AntiVir Personal

Defraggler och HDTune är de senaste program jag installerat men kommer inte ihåg om det var före eller efter det började krångla.

AntiVir och Sygate är de första programmen jag installerade så de har varit där flera år. Men AntiVir kan ju ha gjort någon uppdatering precis när problemen började men denna dator jag har kopplat in bredbandet på nu har också AntiVir. Annars kan jag inte komma på något.

Jag har ju ändrat lite bland "tjänsterna". Men det har jag inte gjort nu i samband med att det började krångla utan det var flera månader sen.

Nu testade jag att flytta datorn till ett annat bredband och där fungerade datorn fint. Så det är inget fel på nätverkskortet iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort några inställningar i Sygate som kan vara beroende på IP-adress? Finns där t ex något om att tillåta vissa IP-adresser eller något med "trusted zone"? Jag kommer inte ihåg för det var flera år sedan jag slutade använda den i samband med att den las ner.

Jag hoppas att Antivir har uppdaterat sig själv under åren så att du nu verkligen har version 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort några inställningar i Sygate på väldigt länge. Har för mig jag testat bredbandet med Sygate avstängt. Men jag får kolla igen för säkerhets skull.

Ja, visst har jag ver.9 av AntiVir. Det har jag uppdaterat ofta och nu efter senaste stora uppdateringen de gjorde så har jag haft den på automatiska uppdateringar.

Jag har nu testat att stänga av Sygate och det hjälpte inte!

Har testat att plocka ut USB adaptern men det var visst inte den som orsakde uttropstecknet i enhetshanteraren. Så jag satte i det igen.

Om man kollar informationen om enheten med uttropstecken så står det att det är ett nätverkskort. På tillverkare och allt sånt är det tomt. Det gick att inaktivera det så jag gjorde det men bredbandet började inte fungera riktigt för de. Avinstallera det gick inte för då stod det att det kanske behövdes till starten av datorn. Undrar om detta är något som kommit från bredbandsleverantören. Men denna datorn hade inget sånt så jag vet inte vad de kan vara. För det riktiga nätverkskortet ligger ju ovanför det med uttropstecknet i enhetshanteraren och det har ju riktigt namn och all information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag inte ens in i datorn. Direkt när datorn fått ström så hör man hur den piper svagt och det gör den ca 1 min under den tiden går den inte att starta. Det händer inget när man trycker på strömbrytaren på datorn. Sen när den tystnat så startar jag. Då har jag ju kommit in till windows förrut men nu står det nåt om att den inte hittar checksum och BIOS recovery. Sen kommer det;

Checking for CD-ROM...
CD-ROM not found!
Checking for floppy...
Floppy not found!

Så håller det på i all oändlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"nu står det nåt om att den inte hittar checksum och BIOS recovery"
Vad står det exakt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade ur allt ur datorn och öppnade för att kolla kontakter och så sen nu när jag startade den så kom det inte likadant nu stod det "Overclocking failed" så kunde man tryck F1 för att komma till BIOS och F2 för att gå vidare. Jag tryckte F2 och kom in i windows där hittade datorn 2 st nya maskinvaror en okänd enhet och Styrenhet för lagringsenhet. Men hittade inga drivrutiner.

Jag tyckte det knäppte ofta nu från datorn (kanske nya hdn elelr nåt annat) så jag startade om den och de gick lite segt och precis när den skulle komma in så starta den om. Precis efter det så har jag hur det låter som strömmen bryts och kommer tillbaka i datorn (kanske försöker starta om på nytt igen) sen blev det bara svart bild.

Så det händer mycket skumma saker nu. Något verkar vara helt galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"sen nu när jag startade den så kom det inte likadant nu stod det "Overclocking failed" så kunde man tryck F1 för att komma till BIOS och F2 för att gå vidare."
Låter som att BIOS-batteriet har blivit för gammalt och behöver bytas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt batteri. Men oftast när jag startar nu så e det bara svart. En gång kom detta upp: CMOS setting wrong. Overclocked failed. F1 continou F2 bios

Gick in i BIOS men efter några sekunder så hängde sig datorn. Den har även hängt sig på första bilden i datorn i ms-dos.

Så den blir bara sämre och sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som problem med strömförsörjningen i datorn. Det kan t ex vara nätaggregatet som har åldrats och inte längre orkar leverera tillräckligt med ström eller kondensatorerna på moderkortet som har blivit för gamla.

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/ och http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om det tidigare med kondensatorerna. På ett annat moderkort då i en annan dator. Det skulle man ju kunna kolla om de ser riktigt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...