Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att installera XP


eken81

Rekommendera Poster

Jag har problem att installera XP. Ett problem jag aldrig stött på tidigare.

Jag bootar CD skivan som vanligt, formaterar C: och skivan lägger in det som behövs för installationen på hårddisken.

När datorn startade om så startade den skivan igen, har starkt för mig att den inte gjort så förrut utan fortsatt korrekt. Tar jag ur skivan så går start-up stegen till precis där datorn kollar om det finns en bootbar cd, där startar hela start-up processen om.

De ändringar jag gjort "nyligen" är att jag bytt hårddisk då den gamla packade ihop. Eller okej ett företag bytte dem för mig.

På min beskrivning, kan någon ge mig något tips till varför jag får problem och vad jag kan göra för att lösa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerar XP så får du först frågan om du vill starta från CD, det gör man ju bara första gången man startar installationen, sen så låter man bli att trycka på några tangenter förrän man får upp att man skall mata in något.
Sitter och installerar datorer med XP nästan dagligen och alla vill boota upp från CD varje omstart så det är inget ovanligt utan snarare så att det skall vara så.

Det låter på din förklaring som att du försöker starta om installationen varje gång den startar om sig.

Försök att ge en bättre förklaring så kan vi lättare hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attas: Tack för försöket, sidan du föreslog gav inga direkta svar men kanske idén som satte mig på spåret till lösningen

Umepeter: Nu har jag äntligen fått ordning på allt, som drivar och inte minst antivirus så jag vågar koppla upp internet och meddela att jag löste det, inte precis som jag hoppats på men ändå.

Problemet var att skivan startade om varje gång efter att jag formaterat C: för att installera en ren kopia av XP. Fungerar allt som det ska så skall ju datorn starta om och den skall boota "den mer färggranna skärmbilden" där man ställer in skrivbordslayout och språk, klockan, och ev nätverk...

tog jag ur skivan då han startade om så skrek datorn diskläsningsfel och sånt.

Det blev rätt då jag istället för att formatera partitionen C:, så tog jag bort den helt och skapade den igen. Då rullade allt på som det borde och förhoppningsvis behöver jag inte installera om fler gånger i år i alla fall. Jag blev tyvärr av med en annan partition på hårddisken jag hoppats få kvar men det viktigaste hade jag inte på den utan en fristående hårddisk kopplad till datorn via USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev rätt då jag istället för att formatera partitionen C:, så tog jag bort den helt och skapade den igen.

Just så ja. Hade det i bakhuvudet men det stod still i skalle just då ett tag.

Sätta in XP operativsystem skivan starta datorn

 

Klicka på F12

Nu ska det komma fram en lista där det ska stå; starta dator från CD

 

Starta och välj CD skiva: var beredd att trycka på valfri tangent har bara 3 sek på mig

 

Välkommen till installera

 

Följ instruktion

 

Installera ren kopia

 

Välj partition (part 1) (XP)

 

Formatera ja (ntfs)

 

Datorn startar om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...