Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows Mail

Aja

Recommended Posts

I min dator med Windows Vista och Windows Mail är mailprogrammet inställt så att mmailen ligger kvar på servern när jag har tagit hem dem i datorn. För att ta bort dem efter hemtagning gick jag in på verktyg>regler för meddelanden > e-post och klickade för "Ta bort det från servern" under punkt 2 med påföljd att jag inte fick hem dem innan de togs bort. Hur ska jag ställa in programmet för att mailen ska tas bort först sedan de är hemtagna?

Gunilla

Guest ollemunter

På fliken Meddelande och där scrollar du ner till skapa regel för meddelande.. tror jag du hittar det du söker.

Själv har jag programmet så att alla mail tas hem, men på Layout kan man välja att inte visa ens det första mailet, på så sätt öppnas inget mail. Ordinarie inställning är ju att första mailet öppnas, vilket är en säkerhetsrisk.

Lycka till!

På fliken Meddelande och där scrollar du ner till skapa regel för meddelande.. tror jag du hittar det du söker.

Själv har jag programmet så att alla mail tas hem, men på Layout kan man välja att inte visa ens det första mailet, på så sätt öppnas inget mail. Ordinarie inställning är ju att första mailet öppnas, vilket är en säkerhetsrisk.

Lycka till!

Hej!

Jag antar att du menar regler för e-post som finns i verktygsmenyn. Där kan man dressera alla mail att hamna i en mapp men inte i inkorgen såvitt jag kan se. Jag skulle vilja tillbaka till defaultinställningendvs. att alla mail hamnar i inkomrgen och därmed tas bort från servern, men vet inte vilken den inställningen var.

Gunilla

Guest ollemunter

Det är väl bara att ta bort regeln du skapade och starta om programmet, så hamnar mailen i inkorgen igen. Kan inte tolka det på annat sätt.

Bonemacahan

Om jag fattat dig rätt vill du inte ha kvar meddelanden på servern.

Testa detta: öppna WM, välj verktyg, välj konto/egenskaper/avancerat..

Längst ner finns alternativ för hur meddelandena på servern ska hanteras.

Du kan välja ta bort direkt efter hemtagning bl a.

Hoppas det var detta du menade..

Ha en bra dag!!

Det är väl bara att ta bort regeln du skapade och starta om programmet, så hamnar mailen i inkorgen igen. Kan inte tolka det på annat sätt.

Nej, det är faktiskt inte det. Det har jag förstås gjort. Det finns inga regler alls nu. Men mejlen ligger kvar på servern trots att jag laddat hem dem till datorn.

Gunilla

Guest ollemunter

Bonemacahan!

Normalt gör man väl bara ändringar här, om man vill läsa mailet någon annanstans, än på sin egen dator. Men det kanske var precis det Gunilla menade.

Som standard finns det  inget ibockat just där.

Bonemacahan

Ingen aning Olle vad som är standard eller inte. Har kollat lite på olika konton och på de konton jag har är det i kryssat att lämna kopia på servern.

Ser inte ut att vara någon skillnad mellan Outlook Express eller Windows Mail. Kör Outlook på XP och Windows Mail på Win 7.

Kan tänka mig att det spelar roll vilken mail leverantör du har, om denna erbjuder webmail eller inte.

Hur som helst så var det bara en tanke :-)

Ha en bra fortsättning på dagen!! 

Guest ollemunter

Jag har inga bockar här vare sig på Outlook Express eller i Vista och på Windows Mail Jag har telia ADSL och misstänker att man ändrar här, om man vill hämta sin mail på annat sätt.

Det måste vara min standard, eftersom jag aldrig rört detta.

Har aldrig behövt fördjupa mina kunskaper heller och brukar använda MailWasher till min mailhantering på XP Pro. Windows Mail hanterar detta på Vista med spam vädigt bra, så där behövs inga särskilda åtgärder och på den sista veckan har spammen minskat betydligt, vad detta nu kan bero på.

Om jag fattat dig rätt vill du inte ha kvar meddelanden på servern.

Testa detta: öppna WM, välj verktyg, välj konto/egenskaper/avancerat..

Längst ner finns alternativ för hur meddelandena på servern ska hanteras.

Du kan välja ta bort direkt efter hemtagning bl a.

Hoppas det var detta du menade..

Ha en bra dag!!

Tusen tack!
Detta löste mina problem.
Jag var inne på fel meny och letade.

Ha en bra dag själv!
Gunilla

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...