Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation utav Windows XP


johank88

Rekommendera Poster

Jag håller på och ska installera om min bärbara hemma till Windows XP, men så fort jag kommer in där jag får välja att installera så får jag ett meddelande om att jag inte kan installera för att den inte hittar disken.

Har Windows XP Home, går det att fixa så att jag kan installera eller ska jag ge upp? behöver jag en OEM?

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par frågor.
Startar du installationsprogramet i operativet eller genom att "boota" den från starten av datorn? Vad har du för problem med ditt nuvarande operativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter nästan som ett problem jag hade när jag skulle installera XP på en kompis dator, han körde vista och ville ha in XP istället men det gick inte att installera eftersom det inte gick att hitta hårddisken, visade sig vara så att hårddisken var ställd som RAID i bios trots att det bara fanns en hårddisk, när jag ändrade det så funkade det utan problem att installera XP.

Men som Vaati19 skriver så behöver vi nog veta lite mer innan vi kan ge ett riktigt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par frågor.
Startar du installationsprogramet i operativet eller genom att "boota" den från starten av datorn? Vad har du för problem med ditt nuvarande operativ?



Jag kör en boot och problemet med mitt nuvarnade installerade XP är det att det kraschar lite då och då och ibland så låser sig windows, så nu tyckte jag att det var dags för en nyinstallation
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen återställningspartition på datorn som du kan använda för att återställa datorn till leveransskick?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen återställningspartition på datorn som du kan använda för att återställa datorn till leveransskick?



Har kollat upp det i diskhanteraren och jag har inte någon partition, dessutom har jag ingen skiva med drivrutiner, så vart kan man skaffa det? Installeras det med XP?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för bärbar dator, tillverkare och modell?
Om man köper en dator med ett förinstallerat Windows så ska man ha möjlighet att installera om Windows annars så bör det räknas som ursprungligt fel vilket är tillräckligt skäl för reklamation av datorn.

Det är tillverkaren av bärbara datorer och andra märkesdatorer som tar fram drivrutiner. Om man inte har fått med dem så ska de gå att ladda ner från tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för bärbar dator, tillverkare och modell?
Om man köper en dator med ett förinstallerat Windows så ska man ha möjlighet att installera om Windows annars så bör det räknas som ursprungligt fel vilket är tillräckligt skäl för reklamation av datorn.

Det är tillverkaren av bärbara datorer och andra märkesdatorer som tar fram drivrutiner. Om man inte har fått med dem så ska de gå att ladda ner från tillverkarens webbplats.



Det är en Fujitsu Siemens Computers AMILO Pro V3505

Men det jag vill göra är att installera om den, men den säger ju att den inte känner av disken, vad det nu kan bero på, vill helst ha hjälp med att fixa det nu
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder en vanlig XP-skiva så har installationsprogrammet troligen inga drivrutiner för SATA-styrenheten som används för att kommunicera med hårddisken. Du har då några alternativ:

1. Använd inte en vanlig XP-skiva utan installera på det sätt som Fujitsu Siemens har tänkt sig att du ska göra.

2. Gör din egen XP-skiva utifrån den vanliga XP-skivan och drivrutinen för SATA-styrenheten (som förhoppningsvis går att ladda ner från Fujitsu Siemens webbplats) med hjälp av programmet nLite.

3. Om det finns stöd för det i BIOS ändra så att BIOS simulerar att hårddisken är (P)ATA-ansluten i stället för SATA-ansluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder en vanlig XP-skiva så har installationsprogrammet troligen inga drivrutiner för SATA-styrenheten som används för att kommunicera med hårddisken. Du har då några alternativ:

1. Använd inte en vanlig XP-skiva utan installera på det sätt som Fujitsu Siemens har tänkt sig att du ska göra.

2. Gör din egen XP-skiva utifrån den vanliga XP-skivan och drivrutinen för SATA-styrenheten (som förhoppningsvis går att ladda ner från Fujitsu Siemens webbplats) med hjälp av programmet nLite.

3. Om det finns stöd för det i BIOS ändra så att BIOS simulerar att hårddisken är (P)ATA-ansluten i stället för SATA-ansluten.



Hur ändrar jag till (P)ATA-anslutning då?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte för det varierar hur BIOS ser ut mellan olika datorer.

I manualen så står det så här:
Återställa hårddiskinnehållet i Windows
Med "Windows Recovery-cd-skivan" och "cd-/dvd-skivan Drivers & Utilities" kan
du installera operativsystemet på nytt.
Handledningen till detta hittar du även på fodralet till Recovery-cd-skivan.
http://support.ts.fujitsu.com/COM/support/Manuals.html
tyvärr så har de inga direktlänkar utan du får ju själv välja datormodell.
Samma sak med drivrutiner:
http://support.ts.fujitsu.com/com/support/downloads.html
och där finns i alla fall en drivrutin "Intel Matrix-Storage-Manager Driver (SATA)" om du behöver gå på alternativ 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte för det varierar hur BIOS ser ut mellan olika datorer.

I manualen så står det så här:
Återställa hårddiskinnehållet i Windows
Med "Windows Recovery-cd-skivan" och "cd-/dvd-skivan Drivers & Utilities" kan
du installera operativsystemet på nytt.
Handledningen till detta hittar du även på fodralet till Recovery-cd-skivan.
http://support.ts.fujitsu.com/COM/support/Manuals.html
tyvärr så har de inga direktlänkar utan du får ju själv välja datormodell.
Samma sak med drivrutiner:
http://support.ts.fujitsu.com/com/support/downloads.html
och där finns i alla fall en drivrutin "Intel Matrix-Storage-Manager Driver (SATA)" om du behöver gå på alternativ 2.


Ok, men går det att få lite info om hur man gör en egen skiva? då jag inte har en anning hur man gör en egen XP
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...