Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ddr. Nyttigt eller trams?

Just wipe & clean2

Recommended Posts

Just wipe & clean2

Jag funderar på en uppg. av min dator. Tänker närmast på att byta moderkort samt processor. Processorn är bestämt en duron, typ 750mhz.

Men det är moderkortet som är den stora gåtan. Jag har fått som förslag något ddr moderkort, men vilket skulle flyta bäst med duron? Om jag inte skulle köpa ddr s tänkte jag på Msi K7T Turbo.

Mvh/Wipe

Tveksamt om du har någon glädje av ett moderkort som stödjer ddr om du bara skall kör en duron 750. Vinsterna med ddr varierar kraftigt med vilka program man kör. Vid vissa minnesbandbredd-krävande tillämpningar så är det helt klart att föredra men man måste ha en snabb processor som kräver lite av bandbredden. Tror inte en Duron gör detta.

Fråga: Varför inte köpa en 1GHz Athlon istället? Kostar en tusenlapp och klockar nästan garanterat 1.4GHz. De nyaste versionerna kan klara 1.6-1.7.

MVH

Precis, en Thunderbird 1GHz är såpass billig idag att det är svårt att rekommendera en Duron pga priset längre ;)

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Just wipe & clean2

Jaha, jag är en lätt påverkad jäkel, så jag köper väl en t-bird istället då. :)

Det är nog värt att betala en 500 hundring extra för det.

---

Men det här med moderkortet nu då?

DDR? Vilket kort flyter bäst med

t-birds då?

--- Kolla föresten in lådan som jag ska köpa på Dustin:

http://www.dustin.se/shopping/dustin/Dacsa_Product_Details.asp?PRODUCT_ID=5010032815&Shopper=0965B51EECA44BE1B5F914427925B464&GUEST=True

Är det inte ganska billigt för en låda med 7st 3,5 "fack" och 5,4 "fack"?

Och 300w nätdel.

Mvh/Wipe

[inlägget ändrat 2001-08-10 16:17:11 av Just wipe & clean1 ]

Men det här med moderkortet nu då?

DDR? Vilket kort flyter bäst med

t-birds då?

Moderkorten från de stora tillverkerna har som regel i likvärdig prestanda (så länge de har samma chipset förstås). I ditt fall ligger ett kort med VIA's KT266-chipset nära till hands.

Om jag inte skulle köpa ddr s tänkte jag på Msi K7T Turbo.

Ok. Om du gillar Msi kan du ju i så fall välja deras K7T266 Pro, till exempel. Annars rekommenderar www.anandtech.com Epox EP-8KHA, och Anand brukar veta vad han pratar om (själv undviker jag Epox som pesten efter en skräckupplevelse med ett av deras kort och en AMD K6-II för ett antal år sedan). Och Asus är ju alltid ett säkert kort, i ditt fall skulle det väl då handla om A7V266.

--- Kolla föresten in lådan som jag ska köpa på Dustin:

Är det inte ganska billigt för en låda med 7st 3,5 "fack" och 5,4 "fack"?

Och 300w nätdel.

Jag säger bara Chieftec.

/Björn G

Du lär få bättre prestanda med ddr-minne än med vanligt PC133-minne om du kör en T-bird. Skulle jag köpa så hade jag helt klart köpt ddr utan tvekan. Det är nog mest en fråga om hur mycket pengar man vill lägga. Ddr-minnena är ca 50% dyrare än Pc133, men och andra sidan 50% på ingenting är ju inte så farligt ;) Moderkorten är i genomsnitt ca ungefär 300-400kr dyrare.

Sen vilket ddr-kort man skall välja har jag ingen riktig koll på. AMDs 760 chipset är väl fortfarande det snabbaste och det med bäst minneshantering. Läs följande för info

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1210

MVH

Annars så har Tom's Hardware också lite matnyttigt på deras site:

http://www.tomshardware.com/mainboard/01q3/010806/index.html 9 Athlon Motherboards With The AMD 760 Chipset

http://www.tomshardware.com/mainboard/01q3/010808/index.html 16 Boards With VIA KT266

De kan också vara av intresse att läsa...

[inlägget ändrat 2001-08-10 19:40:10 av Kraantz]

Kan rekommendera MSI K7T266 starkt. Och kan garantera att ddr inte är trams. Att köpa pc133 nu är lite som att gå och köpa en LP-spelare när det finns CD-spelare.

AMD Thunderbird 1000MHz

MSI K7T266 (MS-6380)

Asus V7700 Deluxe Geforce 2 GTS

384 MB DDR

IBM 75GXP 30,7GB

Chieftec TL-01W

Thermaltake Volcano II

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...