Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

JAVA spel


s2050

Rekommendera Poster

hej

jag tänkte göra ett litet spel med java och jag håller på och läsa om det men kan nån berätta hur man börjar och hur långt tid det skulle ta?

skulle vara tacksam om nån svarade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du göra för typ av spel? Jag har erfarenhet av Java. (Men jag använder Python/Pygame för spelutveckling. Har aldrig personligen gjort ett spel i Java...)

Om du kan programmera något hyfsat så är det inte så svårt. dvs så länge du vill göra 2D spel (3D är en helt annan sak).

Jag brukar säga att man kan göra små grafiska (2d) spel på c:a 10 h, typ pong.
Om du programmerar Objekt orienterat när du göra spelet kan du spara åtskilliga timmar.
Sen handlar det också om vad du kan sen tidigare när det gäller programmering.


Det viktiga är att du tänker på att bryta ner allt i bitar och var extremt tydlig i koden. Sen gäller det bara att tänka logiskt. Java är ju som bekant Objekt orienterat språk (Man har i princip inget val), vilket är bra för spelutveckling.

i Grunden ser spelkod ut ungefär så här för enklare spel (generellt) (OBS DETTA ÄR EXTREMT FÖRENKLAT och i många fall ej korrekt):

1. Öppna en display
2. Skapa objekt (som skall finnas vid starten)
3. while-Loop (helst i all evighet... dvs while True (tror jag det blir så java eller kanske while (1))
         - Sen någonting som läser events (knapptryckning och dylikt)
        
          - En klocka (vet inte vad det heter på svenska... som kontrollerar bla. FPS... (extremt viktigt... annars blir det olika resultat för olika maskiner)
        
          - Satser som kontrollerar objekten tex rörelse och dylikt

          -  Rita objekt på skärmen

          -  Display uppdatering

          sen börjar det om vid while loopen. och fortsätter så... om och om igen.

Om du ej har tidigare erfarenhet av programmering så kan det vara svårt att utveckla spel.

Däremot om du ska utveckla 3D spel, då blir det extremt jobbigt... (då måste du lära dig om matriser och Linjär algebra,  rendering,  etc, etc)

Hade du tänkt att använda Applets (dvs typ java-webb-boxar (har inget bra namn på det))?

Det absolut viktigaste är att ha grundläggande matematikkunskaper/programmeringskunskap och hela tiden tänka logiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

# @ 2009-05-25, 18:39
Vad vill du göra för typ av spel? Jag har erfarenhet av Java. (Men jag använder Python/Pygame för spelutveckling. Har aldrig personligen gjort ett spel i Java...)

Om du kan programmera något hyfsat så är det inte så svårt. dvs så länge du vill göra 2D spel (3D är en helt annan sak).

Jag brukar säga att man kan göra små grafiska (2d) spel på c:a 10 h, typ pong.
Om du programmerar Objekt orienterat när du göra spelet kan du spara åtskilliga timmar.
Sen handlar det också om vad du kan sen tidigare när det gäller programmering.


Det viktiga är att du tänker på att bryta ner allt i bitar och var extremt tydlig i koden. Sen gäller det bara att tänka logiskt. Java är ju som bekant Objekt orienterat språk (Man har i princip inget val), vilket är bra för spelutveckling.

i Grunden ser spelkod ut ungefär så här för enklare spel (generellt) (OBS DETTA ÄR EXTREMT FÖRENKLAT och i många fall ej korrekt):

1. Öppna en display
2. Skapa objekt (som skall finnas vid starten)
3. while-Loop (helst i all evighet... dvs while True (tror jag det blir så java eller kanske while (1))
         - Sen någonting som läser events (knapptryckning och dylikt)
        
          - En klocka (vet inte vad det heter på svenska... som kontrollerar bla. FPS... (extremt viktigt... annars blir det olika resultat för olika maskiner)
        
          - Satser som kontrollerar objekten tex rörelse och dylikt

          -  Rita objekt på skärmen

          -  Display uppdatering

          sen börjar det om vid while loopen. och fortsätter så... om och om igen.

Om du ej har tidigare erfarenhet av programmering så kan det vara svårt att utveckla spel.

Däremot om du ska utveckla 3D spel, då blir det extremt jobbigt... (då måste du lära dig om matriser och Linjär algebra,  rendering,  etc, etc)

Hade du tänkt att använda Applets (dvs typ java-webb-boxar (har inget bra namn på det))?

Det absolut viktigaste är att ha grundläggande matematikkunskaper/programmeringskunskap och hela tiden tänka logiskt.


kan du göra ett spel sjäv alltså?


Min kompis som e en väldigt erfaren dataprogrammerare som jobbar på universitet sa att om jag läste på om java och lärde mig grunderna under sommarlovet skulle jag kunna göra ett litet spel till mobil eller annat.


nu kan jag typ skriva enkla programm som dialogrutor miniräknarprogramm och sånt men vet ingenting om att göra spel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kan göra 2D spel. Har aldrig provat i Java (Har läst java på universitet om det hjälper). Men jag använder ett annat programmeringspråk som kallas Python.

Ja, om du läser Java under sommarlovet, så kan du nog göra ett enklare spel. Ett bra tips är att köpa en bok som handlar om tex spelutveckling i Java. (och helst också läsa den)

Du måste lära dig grunderna i Java (och programmering självklart) först... Man måste lära sig gå innan man kan cykla (troligtvis). Sen ett tips försök inte göra för avancerade spel i början... då tröttnar du bara.

Jag skulle nog använda gränsnittet "Swing" för spelutveckling. Det borde fungera. Java är dessutom plattformsoberoende vilket betyder att du kan köra ditt spel på Linux, Mac (hmm...), Windows, mobiltelefoner.

Men du bör tänka på att mobiltelefoner är ganska klena jämfört med PC-datorer och har en helt annan upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kan göra 2D spel. Har aldrig provat i Java (Har läst java på universitet om det hjälper). Men jag använder ett annat programmeringspråk som kallas Python.

Ja, om du läser Java under sommarlovet, så kan du nog göra ett enklare spel. Ett bra tips är att köpa en bok som handlar om tex spelutveckling i Java. (och helst också läsa den)

Du måste lära dig grunderna i Java (och programmering självklart) först... Man måste lära sig gå innan man kan cykla (troligtvis). Sen ett tips försök inte göra för avancerade spel i början... då tröttnar du bara.

Jag skulle nog använda gränsnittet "Swing" för spelutveckling. Det borde fungera. Java är dessutom plattformsoberoende vilket betyder att du kan köra ditt spel på Linux, Mac (hmm...), Windows, mobiltelefoner.

Men du bör tänka på att mobiltelefoner är ganska klena jämfört med PC-datorer och har en helt annan upplösning.


Jag använder faktiskt swing men det känns jättekonstig med char-variabel som jag inte fattar nåt av
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...