Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uTorrent meddelande


Megaman9

Rekommendera Poster

I uTorrent så blir det ett felmeddelande. Om man håller på det röda/vita uttropstecknet där nere så står det: Inte anslutningbar. En brandvägg/router begränsar nätverkstrafiken. Du måste öppna en port så att andra kan ansluta till dig.

Har kopplat ur routern och stängt av min brandvägg (Win brandväggen är också avstängd).

Meddelandet är fortfarande där! uTorrent verkar fungera ändå men jag vet inte om om det fungerar optimalt.

Är det inget att bry sig om detta eller vad kan man göra?

OS: Win XP
uTorrent ver. 1.8.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett rött utropstecken bör man försöka åtgärda. Det kan också visas ett gult utropstecken och då kan anslutningmöjligheten vara begränsad. Ett rött betyder mycket begränsat eller ingen anslutning alls.

Det utropstecknet visar är att andra personer inte kan ansluta till din dator. Däremot brukar det inte vara något problem att själv ansluta till andra datorer. Men eftersom torrent-tekniken bygger på att man tar del av och delar med sig av data, så kommer troligtvis din nedladdningshastighet att begränsas om ingen kan ansluta till dig.

Den vanligaste (?) anledningen till detta brukar vara att man har en router som inte är korrekt inställd för uTorrent. Att du fortfarande ser det röda utropstecknet när du kopplat ur din router tycker jag är mycket konstigt. Du kör ingen 3:e-parts brandvägg också?

Meddelandet om att du måste öppna en port för uTorrent betyder just vad det säger. I uTorrent ställer du in vilken port programmet ska anvnda och sedan måste du öppna denna port i brandvägg och/eller router.

Testa låta uTorrent stå på ett tag och se om det röda utropstecknet försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är gult när man startar men sen blir det rött. Om man klickar på det röda uttropstecknet så kan man trycka på "Testa om porten vidarebefordras korrekt". Då står det på internetsidan som kommer upp:

An error has occurred!

Port XXXXX does not appear to be open.



Idag har jag fått en annan bredbandsleverantör, men samma problem kvarstår.

Jag har alltså inte ens någon router kopplad.

Jag har ju en mjukvarubrandvägg installerad i datorn men den ska tillåta uTorrent och jag har även testat att stänga av den. Jag har AntiVir som antivirus program. Kan det blockera uTorrent? Jag har gratis versionen.

Kan det vara någon inställning i uTorrent?

Jag har även ändrat lite bland tjänsterna för några månader sen. Men jag kollade tjänsterna på http://www.theeldergeek.com/ innan jag ändrade dem. Men om det skulle vara någon tjänst vilken skule det då vara? Och internetuppkopplingen fungerar ju fint annars. Om man kollar på bredbandskollen så ligger hastigheten också som den skall.

Kan det vara så att bredbandsleverantören har lagt in någon brandvägg som inte jag kan styra över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen bara 3 steg som man måste kontrollera och det är
1) att uTorrent är rätt inställt.
2) att brandväggen på datorn är rätt inställd och
3) att eventuell brandvägg i modem och /eller router är rätt inställd

Eftersom du säger att du har testat att koppla ur routern och stänga av brandväggen, men att det ändå inte fungerar, så skulle jag tippa på att ditt modem också har någon typ av inbyggd brandvägg och att det är den som spökar.

Du har inga andra program som körs på datorn som kan förhindra att uTorrent ansluter korrekt?
Har du problem att ansluta med något annat program än uTorrent?
Har du gjort några ändringar av inställningarna i uTorrent?


Förresten, kanske en dum fråga men jag måste ändå kolla med dig...
När du skrev att du får meddelandet:

An error has occurred!
Port XXXXX does not appear to be open.

så har du själv ersatt port-numret med XXXXX väl? Det står väl inte exakt så i meddelandet?
Min tanke var att du kanske har glömt att ställa in en port i uTorrent och att det är det som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst har jag ersatt nummret med XXXXX :)

Jag vet nu varför det inte har fungerat. Själva bostadsswitchen sitter inte i mitt hus utan i grannens och han hade ju kopplat en router emellan den och mitt. Så det var ju iaf en router som spökade :) Hade ingen aning om det. Har kopplat bort den routern också nu så inget är emellan bredbandet och min dator :)

Men jag har inte kunnat testa uTorrent sen eftersom det har hänt något i datorn så att bredbandet inte fungerar. Och det är just i datorn felet ligger eftersom bredbandet fungerar med en annan dator men detta problem har jag skrivit om i en annan tråd nu. Tar gärna emot hjälp om det istället :)

Länk: http://pcforallasmart.idg.se/forum/thread.jsp?forumid=7&rootid=508454

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...