Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ihop två datorer - men bara skärm på den ena


Adam E - Rösta på Piratpartiet!

Rekommendera Poster

Adam E - Rösta på Piratpartiet!

För några veckor sen gick min dator sönder. Moderkortet pajade, vilket innebär att allt funkar på datorn (tror t.o.m. Windows startar) förutom att det inte går att använda ett grafikkort (varken det inbyggda eller ett annat kort), så man kan inte se något på skärmen. I den ligger även min primära hårddisk, 80gb med SATA-anslutning.

Jag letade fram ett gammalt moderkort med tillhörande processor och kopplade in en IDE-hårddisk på 160gb. Nu vill jag föra över mina gamla filer från SATA-hårddisken, problemet är bara att datorn jag använder nu inte har någon SATA-kontakt.

Jag har en router, två nätverkskablar (en från från bredbandsmodemet till routern och en från routern till datorn), ett trådbundet nätverkskort, ett trådlöst nätverkskort och ett integrerat nätverkskort i den trasiga datorn. VNC startar tyvärr inte automatiskt i den trasiga datorn, och jag är inte heller säker på att det trådlösa nätverkskortet skulle hitta mitt trådlösa nätverk automatiskt utan att behöva göra inställningar (ingen bild på den datorn ju), hade nämligen inaktiverat det trådlösa på datorn. Däremot hittar den säkert mitt trådbundna med hjälp av det integrerade nätverkskortet.

Förslag på hur jag kan föra över filerna enkelt och billigt (gärna gratis)?

Tack på förhand!

P.S. Båda använder Windows XP Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,
Om jag har förstått problematiken rätt så handlar det om att du vill flytta filer utan tillgång till skärm.
Det finns ett verktyg som heter skärmläsaren... försök att tillgå den mha av snabbkommandon, det skulle kunna underlätta.

Ide 1: (Skulle underlätta om du kunde kombinera detta med skärmläsaren)
Jag har en idé som skulle kunna fungera (i teorin iallafall). Ta ett USB-minne och sen använder du kommando tolken och kopierar över filerna du vill ha till USB minnet (eller tex en extern hårddisk.

Jag vet inte om du är bekant med kommandotolkens (eller Command prompt eller CMD eller vad den nu kallas). Jag tror att man kan starta kommandotolken genom att vid genomförd uppstart (och ev. inloggning) trycka Windows-flaggan-knappen (ofta till vänster om Alt) sen trycka "ö" vid svensk version av Windows, (då för du upp "kör") sen skriver man "cmd"... och du bör ha kommandotolken uppe. (tror jag)

Detta förutsätter att du vet vad katalogerna heter och hur filstrukturen ser ut på datorn. Om du vet det så kan jag förklara närmare i detalj hur du gör för att tex kopiera över filer/kataloger med kommando tolken.

Tyvärr ser det ut så här i dagens samhälle att många inte vet hur man kör och använder kommando tolken pga av att vi haft tillgång till grafiska gränsnitt i 15-20 år. 

Detta är en möjlig lösning som kan fungera. Att köra kommandotolken i blindo...

Ide 2:
Annars om filerna är extremt viktiga kan man skicka in hårddisken (kostar pengar),

Ide 3:
alternativt kan du försöka hitta en tex kompis som har en passande dator och montera in den där.

Ide 4:
Dock finns det nog en möjlighet att det finns program som kopierar över hårddisken till externa hårddisken.

Ide 5:
Alternativt skulle du kunna försöka att fjärrstyra datorn från din andra dator. Det går nog starta upp allt med snabbkommandon, och kopiera över filer till Usb minne eller dylikt

Ide 6: Försök dela ut hårdisken i nätverket. (rekommenderas inte i vanliga fall)

Ide 7: (förutsätter programmeringskunskaper). Det går att skriva ett automatiskt program gör detta ifall du inte vill sitta i blindo och skriva i kommandotolken.

Ide 8: Skaffa en utbildning i mektronik (finns i  Halmstad), samt astrofysik. Sen bygger du en tidsmaskin och åker tillbaka och hämtar filerna. :)

Jag vet att det är svårt att göra detta utan att se... Men det kan gå mha snabbkommandon... jag skulle nog satsa på ide 5 eller 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam E - Rösta på Piratpartiet!

Tack för tipsen!

Jag skulle kanske kunna starta TightVNC med hjälp av Kommandotolken och sedan köra det med ett trådbundet nätverkskort. Probelemet är bara att Windowset är på engelska men tangentbordslayouten på svenska, funkar Windows+ö då? Sedan vill jag gärna veta ett exakt kommando, vill inte "testa" i blindoNer

Problem nummer två är att VNC:et har ett lösenord som jag inte kommer ihåg... Fast det kanske går att kringgå?

Hur kan jag annars genomföra idé 4 och 6? Hur delar man ut hårddisken i nätverket i blindo? Vilket program kan utan skärm kopiera över alla filer?

Min datorkunskap (eller snarare Windowskunskap) är väl bra, men kommandotolken kan jag tyvärr inte så mycket om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilias idé bör noga tolkas som bättre än mina ideér.

Men för att starta "kör" som då heter "run" (tror jag). skulle kunna tänka mig att det är då  "r" eller "u" förhoppningsvis. Men du har en till dator... om det är på samma språk kan du kanske se snabbkommandot där...

Jag har en till idé (Varning, inslag av vansinne):
Om du har samma skärmupplösning på datorerna skulle man i teorin kunna klona signalen ifrån en mus (datormus självklart), genom att tex dela på sladden på något sätt. Då vet du var muspekaren befinner sig genom att kolla på den andra skärmen och därmed kan du tex starta upp och dela hårddisken.

(Jag rekommenderar inte denna idé)...


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.... Vi säger att du har operativsystemet installerat på C

Steg 1: starta kommadotolken (genom att skriva "cmd" i "run" (Kör) (sen enter. Man måste trycka enter efter alla kommandon)

Steg 2: kommando tolken har någon standard katalog. Vi vill att den ska gå till C:\... då skiver vi
"cd ../../../.."   för att gå till rot katalogen C.  nu börjar det...

Steg 3:
Vi säger att du har har tilgång till en extern-hårddisk som har enheten F.

nu ska vi använda ett kommando som heter xcopy (extremt bra kommando, kom ihåg det)
Vi ska kopiera standard mappen "Documents and Settings" till F:

Då skriver man ungefär så här:
XCOPY "Documents and Settings" F: /E/C

Du kan kopiera hela hårddisken också tex Hela hårddisk C till F...
XCOPY "C:\" F: /E/C  (tror jag)

Men detta förutsätter att du har tillgång till en extern hårddisk... annars kan man försöka kopiera det viktigaste.


Annars skulle du kunna kopiera över hårdisken med XCOPY över nätverket in i din andra dator. Men om du ger mig mer detaljer om vad du vill ha kopierat och hur mycket, och om du hr till gång till Extern hårdisk/ USB minne, nätverk etc etc så kan jag ta fram mer exakta kommandon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men för att starta "kör" som då heter "run" (tror jag). skulle kunna tänka mig att det är då  "r" eller "u" förhoppningsvis."
Windows-tangent + R = Run
och så har det varit i mina datorer med svensk Win98, XP resp. Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam E - Rösta på Piratpartiet!
Det finns adaptrar att köpa som gör att man kan ansluta en SATA-hårddisk till en USB-port, t ex en sådan här http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566


Bra idé! Funkar det att ansluta den till en USB 1.0-port också? Just nu använder jag nämligen en väääääldigt gammal dator provisoriskt tills jag skaffar en ny.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...