Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem efter installation av nytt grafikkort


Menace

Rekommendera Poster

Efter att ha bränt mitt gamla grafikkort (fläkten havererade) installerade jag ett nytt AGP-kort Sapphire HD3850 512MB. Ett par märkliga fenomen inträffade efter detta:

1 Datorn hänger sig under uppstarten under ca 1 minut, ibland innan Windows uppstartstermometer börjar, ibland en bit in i denna som då fryser. Efter detta startar datorn upp och fungerar bra

2 I början av uppstartförloppet hänger DVD-spelaren med, blinkar och släden går att köra ut och in. Efter uppstart fungerar den inte och kan inte hittas av datorn. Detta sker 3 gånger av 4, den 4e gången går allt OK.

Jag har installerat om Windows på Windows utan resultat. Jag vill helst inte installera om Windows rent eftersom det tar en hel arbetsdag med ominstallation av alla program.
Jag har kontrollerat BIOS och allt verkar OK.
Kan det nya grafikkortet ta så mycket effekt att nätenheten inte orkar med? Det behöver dubbla spänningsmatningar.
Jag är lite rädd att moderkortet kan ha tagit stryk då grafikkortet tidigare havererade (det var väldigt varmt). Är det någon som har ett bra förslag på åtgärder eller ytterligare tester?
 
Moderkort: DFI LanParty Nfg3 250gB
Processor: AMD Modell 12 2210MHz
RAM: 2GB
Grafik: Sapphire HD3850 512MB AGP
HD1: WDC WD800JB-00JDC0 78GB (Systemdisk)
HD2: WDC WD200JS-22MHB0 190GB
HD3: Maxtor 6B 200P0 190GB SATA
HD4: WD 5000AAV 500GB extern USB backupdisk
DVD: HP DVD writer dvd400i
Operativsystem: Windows XP Pro SP3 NTFS
LAN via Router (4 datorer) och ADSL 24Mbit
Internet Explorer 8
Norton Systemworks 2003 inkl Norton Antivirus
ZoneAlarm Pro 8.0.298.000
SpyWare Doctor

MVH
Dennis i Figeholm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Det kan vara så att moderkortet tog stryk av värmen från det trasiga grafikkortet men kanske inte.

Har själv haft ett likadant grafikkort som du har nu och innan jag installerade det var jag tvungen att köpa ett nytt nättaggregat eftersom det grafikkortet behöver en hel del ström.

Hur många watt är ditt nätaggregat på?

Jag fick uppgradera till ett 500w och då hade jag ungefär samma grejor i min dator som du har, fast jag hade färre hårddiskar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry att det tog lite tid att svara. Lyckades få en förkylning,,,,
Mitt spänningsaggregat är ett Aspire PSIV-600-2 på 500W totalt. Eftesom bara grafikkortet tar 450w kanske jag behöver ett på >800W. Det sitter 5 fläktar i chassit som också drar en del ström. Jag vill dock vara ganska säker på att detta är problemet innan jag lägger ut över 1000:- på ett nytt aggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD3850 gör inte av med några 450W utan kravet är ett nätaggregat på 450W i en normalbestyckad dator, dvs 450 W räcker till processorn, en hårddisk, en CD/DVD-enhet mm förutom grafikkortet. Men det är inte bara totaleffekten som är intressant utan hur mycket ström som nätaggregatet kan leverera på 12V för det är det som moderna processorer, grafikkort och hårddiskar behöver.

Nätaggregat åldras med tiden och efter några år så klarar de inte heller av att leverera det som står på dem.

Viss hjälp kan du nog ha av en räknare som
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Strömförbrukningen enligt Aspires spec är:
12V1 16A
12V-2 18A
5V 30A
3,5V 28A
Problemet kvarstår...

Dennis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det finns flera olika kalkulatorer på nätet för att dimensionera nätaggregat.
En här http://www.journeysystems.com/?powercalc

Tänk bara på att om du väljer precis vad som krävs får du byta efter något år då den effekt den kan avge avtar efterhand. Tror att det finns rekomendationer på det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...