Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WindowsXP


BillyDeKid

Rekommendera Poster

BillyDeKid
Hej alla! Jag har fått problem med min dator, det blev ca 4-5 dagar efter jag kört ett upprensningsprogram liknande CCleaner som tar bort gamla mappar och filer som inte används och även kollar registret. Men den gick helt Ok efteråt, detta uppstod inte förrän 4-5 dagar efteråt.
 
Vad som händer är att när strömmen varit bruten, jag bor på landet och drar alltid ur kontakten pg av åska och liknande, när jag sätter på srömmen går datorn igång av sig själv vilket aldrig hänt förut, det andra är att klockan står på noll jag får ställa in den varje gång, sen är olika fält gulmarkerade på alla program som om jag installerat nya och det är gamla program som är markerade men det försvinner av sig själv efter en stund.

När datorn gått igång av sig själv blir det en svart bild med vit text där det står att jag ska trycka på F1 och sedan F2 för att köra Set Up. Jag provade det och det var bara ett annat sätt att ställa in klockan än gå via kontrollpanelen.
 Tyvärr kan jag inte köra återställning den har varit sönder i flera år och jag har försökt fixa det via bl.annat PC-support här men alla verkade komma fram till att det enda är att installera om Windows för att få ordning på det så det skippade jag.  Jag har ett program Back on Track som jag kan ta till som nödåtgärd men jag vill helst försöka få ordning på felet och veta vad orsaken är utan att behöva använda Back on Track.  Kanske är det batteriet som börjar ge upp, datorn är ca 6år gammal?  Tacksam för hjälp
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Det låter som att det är ditt batteri på moderkortet som har gett upp. Det är bara att köpa ett nytt och det är lätt att byta. Vanligtvis är det ett knappcells batteri cr 2032 men kolla vad du har för säkerhetsskull. Ett nytt batteri kan du köpa på clas ohlson.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Billy De kidd!

BackOnTrack hade jag också använt tidigare och det funkade ypperligt,men programmet är sålt och ägs nu av Roxio som har gjort om det helt, det slutade också att fungera helt plötsligt. Jag har det inte kvar längre. Systemåterställningen ska gå att reparera, men efter strulet med strömmen så har du säkert fått några andra fel i systemet. Prova att köra en fullständig diskkontroll. Du kan ju även ha problem med grafiken, efter vad du beskriver.

BackOnTrack om du har den gamla versionen funkar inte, men du kanske har den nya versionen av Roxio. som är 3.0 och finns på nedanstående sida. Programmet är som sagt helt nytt.

http://www.roxio.com/enu/products/backontrack/standard/overview.html

Jag kan ju ha fel, men kanske en ominstallation är enda hjälpen, efter ett batteribyte.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillyDeKid
  Hej Igen, men varför ska jag behöva ominstallera efter jag bytt batteriet om det nu är det? Jag vill tilläga att datorn fungerar utmärkt för övrigt och om jag stänger av den på vanligt (normalt sätt) fungerar klockan och den här svarta bilden med vit text att jag ska köra Set Up kommer inte fram, det är bara när jag bryter srömmen helt.

  Jag har kört fullständig diskkonroll och även SuperAntiSpywere utan att dom hittade något. 

Det är ingen som tror att programmet jag körde för att rensa bort gammalt skräp i datorn kan vara det som orsakade problemet, att det tog bort något i systemregistret som det inte borde. Programmet heter Evensoft repair tror jag.

Men det vore inte konstigt om det vore batteriet i och med att strömmen är bruten helt i 18 timmar varje dygn i sex år, då måste ju batteriet få arbeta mer än om det ligger spänning på det hela tiden.  tacksam för ytterligare kommentarer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meddelandet med F1 och F2 kommer ju fram innan Windows ens har börjat köras så det kan inte påverkas av ett registerstädningsprogram.

Däremot så är det ju inte säkert att Evensoft repair (tror det ska stavas så) är bra för det. Sparade det undan alla gamla värden det ändrade? Det är ju första kravet på ett registerstädningsprogram. Sedan får det ju inget vidare betyg på http://www.softpedia.com/get/Security/Security-Related/Evonsoft-Computer-Repair.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Billy De Kidd!

Så bra att datorn funkar bra i övrigt. Intressant att veta, om det var nya BackOnTrack du hade eller den gammla versionen, som ej längre sponsras.

Noterbart är att BackOnTrack stänger den vanliga systemåterställningsfunktionen i Windows, när man använder programmet, men det visste du väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillyDeKid
 Hej, det är det gamla Back on Track, jo jag vet att det stänger av systenmåterställningen men den hade varit sönder innan i något år.

Men däremot har jag inte förstått att Back on Track inte ska fungera. Det står att Back on Track är aktiverat när man för muspekaren över. Och det är inga problem att göra ny Back up det tar någon minut och sedan står det att återställningspunkten skapades korrekt.  Men det kanske är när man ska använda den som det inte fungerar då? 

Men hur var det nu med batteriet måste man ominstallera windows om man byter batteri? 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men hur var det nu med batteriet måste man ominstallera windows om man byter batteri?"
Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Billy De Kidd!

Det var återställningen som började strula på BackOnTrack tror jag. Det är ju nu ett tag sedan, så jag kommer faktiskt inte ihåg exakt, men jag tror det var någon informationsruta som sa att något var fel och då fick jag reda på att programmet var sålt och hemsidan fanns inte heller kvar. Har försökt hitta någon ersättare, men får lita på Windows systemåterställning, som faktiskt har funkat bra, men den har kraschat ett par gånger, på en av mina äldre datorer, vad det nu berott på. Har tittat på det nya BackOnTrack från Roxio och testat det, i en virtuell installation, men det verkar betydligt krångligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillyDeKid
  Hej igen, Jag får ta en sak i sänder, först byta batteri och det enda jag förhoppningsvis ska behöva göra efter då är att ställa in klockan?

Sen kanske avinstallera Back on Track och försöka få ordning på Windows XP systemåterställning.  Jag håller med om att när den funkar är den överlägsen för den skapar ju återställningspunkter automatiskt varannan dag så man har fler möjligheter.  Back on Track får man skapa en å-punkt själv och den gamla försvinner så man har inga att välja på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"först byta batteri och det enda jag förhoppningsvis ska behöva göra efter då är att ställa in klockan?"
Ofta finns det något val som heter Load optimized default eller Load factory settings i BIOS och i så fall är det bra att välja det. Då kanske datorn slutar att starta automatiskt när den får ström, om inte så får du försöka hitta ett sådant val själv.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Billy De Kidd!

När jag köpte BackOnTrack 2005 i september så funkade det suveränt tills sponsringen upphörde och programmet blev sålt. Tyckte då att det var bättre än Windows systemåterställning som innan hade pajat, mins en gång. Av någon anlednig blev jag av med alla återställnings punkter på min Dell från 2005 bara för ett par veckor sedan. Nu funkar det igen, men jag har ingen aning om vad som orsakade detta. Jag kan garantera att du och jag inte är ensamma om att få problem med systemåterställningen i Windows, så att lita till 100 procent på den funktionen, kan man inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillyDeKid
 Hej, jag vill bara tala om att efter batteribyte fungerar datorn perfekt, den startar inte längre av sig själv när strömmen slås på, Och windows startar utan att det först blir en svart ruta med en massa text som Set Up och liknande, allt jag behövde göra var att ställa in klockan.

Men jag vet inte hur jag ska göra med Back on Track, Efter att jag installerade det har jag aldrig uppdaterat det eller sökt efter uppdateringar. Kanske därför det verkar funka, det har aldig fått någon signal om att sluta fungera så de nya ägarna till Back on Track får sälja ett nytt program.  Bara en tanke.  Tack alla för hjälpen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Billy De Kidd!

Apropå BackOnTrack så märker du om det funkar, när du ska återställa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...