Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

explorer i windows 98


Danen

Rekommendera Poster

Nu e det så här att jag har en gammal dator hemma med windows 98 som jag har en massa gamla bilder och filer på. Häromdagen tänkte jag slänga datorn men jag ville ha alla filer på datorn och sätta dem på en bärbar hårddisk. När jag startat den och skulle öppna en mapp stod det:

Explorer

Programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas.

klickar jag sedan på information står det:

EXPLORER orsakade ett ogiltigt sidfel i modul SHRRPRT.DLL (eller någon annan .DLL fil beror på vilken mapp jag öppnar) på adress 017f:01e74b29.



Sedan står det en massa bokstäver och siffror som jag inte orkar skriva upp.

Vad jag än öppnar kommer det här meddelandet så jag kan inte göra ett smack på datorn.

Jag har startat datorn i felsäkert läge då kan jag öppna alla filer men jag kan inte öppna den bärbara hårddisken så det funkar inte. Jag kan heller inte läsa några skivor jag stoppar in, datorn hittar dom inte.

Finns det något jag kan göra? installera om explorer?

Är mycket tacksam ifall jag får någon hjälp då jag verkligen vill ha dessa filer.

Tack på förhand

Danen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad felet är, men testa att ladda ner http://ftp.port80.se/ubuntu-cd/jaunty/ubuntu-9.04-desktop-i386.iso

De är en Ubuntu 9.04 Desktop Live CD som du kan bota upp datorn med. När du botat upp datorn väljer du att Prova ubuntu utan att göra ändringar på din dator.

Sedan kan du testa att flyta över filerna från datorn till hårddsiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kan inte ladda ner något från internet då jag inte kan öppna något program...
Finns det inte något redan installerat på datorn som jag kan använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puppy (eller någon annan Linux) laddar du lämpligen ner på en annan dator och bränner på en CD som du startar datorn med Windows 98 från.

Ett annat alternativ för att få fatt på filerna är att flytta över hårddisken till en annan dator som extradisk.

Det går inte att installera om bara explorer (eller de dll-filer som krånglar) utan då måste du installera om Windows och då är det ju risk för att dina viktiga filer försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...