Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förklaring till läsfel på intern HD?


Arkitekten

Rekommendera Poster

Arkitekten

Jag har drabbats av ett fel som visserligen är åtgärdat, men jag skulle gärna vilja få bekräftat om min hypotes är rätt.
Jag hade 4 IDE-enheter, två HD och två CD/DVD. I samband med uppgradering till större diskar körde jag under en period med bara 3 enheter. Två HD på den primära och en DVD på den sekundära kanalen. Tyvärr var DVD-brännaren, som var ensam på den sekundära, byglad som slav.
Efter ett par dagar märkte jag att filer på den nya datadisken var korrupta. Vid matchning mot backup var attribut, storlek och tidsstämpel lika, men innehållet i många filer stämde inte. Denna nya disk var monterad som slav på den primära kanalen. Några fel på systemdisken, som är master på den primära kanalen, har jag inte hittat.
Efter att ha rättat till byglingarna (och återställt datadisken) har jag testat den disk som hade läsfelen. Dels med Hitachis testprogram, och dels genom att kopiera och jämföra stora datamängder. (Och ChkDsk.) Inga fel hittas.

Alltså - Kan någon sakkunnig bekräfta om denna typ av fel kan uppstå på grund av en sådan felbygling? Alltså att en felbyglad enhel på ena kanalen påverkar den andra?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...