Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gråhårig


lidbranna

Rekommendera Poster

Hur skall man som "amatör" veta vilket virusskydd man skall använda. Om man läser tester i olika datatidningar/på olika websidor får man olika resultat, allt efter författarens favorit.

Jag skall nu förnya min licens, och liksom åsnan mellan hötapparna, vet jag varken ut eller in. Jag har plockat ut följande finalister:

Kaspersky Internet Security 2009. Det programmet hittar/blockerar massor, som jag är tveksam till "farligheten" på.

F-secure Internet Security 2009. Programmet kör massor av processer samtidigt, vilket tynger nerdatorn.

Eset Smart Security 4. Liten påverkan på maskinens prestanda. Inga meddelanden om vidtagna åtgärder.

Vilket skall man välja?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla tre är bra antivirusprogram. Esets antivirusprogram är lite smalare medan Kaspersky är lite bredare i vad den hittar precis som du skriver. Men det är ju inte så att Kaspersky börjar ta bort program som kan användas i både bra och dåliga sammanhang, t ex IRC-program, utan att du har möjlighet att stoppa det.

Men om du har en dator som blir seg av F-secure och Kaspersky så får du ju välja Eset.

Allra viktigast är ju att du har ett säkerhetsprogram som du förstår dig på, dvs du begriper de meddelanden som dyker upp och de inställningar som behöver göras. Om du inte förstår sig på programmet så kan det ju bli helt fel och dålig säkerhet.

Webbplatsen http://www.av-comparatives.org/ innehåller testresultat från tester som handlar om hur effektiva olika antivirusprogram är när det gäller hur mycket skadliga program de hittar, hur mycket de falsklarmar och hur snabbt de söker igenom en dator. Datortidningar är ju normalt mer inriktade på hur användargränssnittet fungerar och belastning på datorn.

Men programmen är ju trots allt antivirusprogram och inte antispionprogram. Det finns ju också många andra sorters skydd som de inte innehåller, t ex påpekande om webbplatser som är kända för att distribuera skadlig kod. Därför så är det ju bra att komplettera programmen med fler skydd och sådana tipsar jag om på min webbsida http://ceblstockholm.googlepages.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...