Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Belkin 7230 trådlös router funkar inte ;(


Santana

Rekommendera Poster

Hej alla goa supportvänner

Min router har lagt av
prövat att koppla direkt via comhems modem...funkar då

Var inne o pilla i dns inställningarna..igår
Då den klaga på det i när jag inte kom ut på nätet
men kom inte ihåg vad det var innnan  men satte 192.168.1 som primary och 4.4.4.4 som secondary

Hjälp snälla snälla..denna vädjan har jag snott från Caroline af Ugglas..men behöver hjälp



Bästa hälsningar

Santana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kentwaara

Hej  ,  om du går till adressen  192.168.0.1   så tror jag att du kommer till routerns inloggningssida  ,   om du inte har fyllt i lösenord tidigare så skriv  ;
namn :  admin   ;      lösen  :   lämnar du tomt

gå sedan till    Tools -  System  -  och klicka på knappen " Reset to default "   .

Hoppas det kan hjälpa dig  ,  jag har själv en D-link 604    så mitt förslag här ovan kanske inte passar din Belkin   , 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det gäller DNS-inställningar för datorn nätverkskort så kan man normalt ha det på automatisk tilldelning. Att sätta 4.4.4.4 är i alla fall olämpligt. Om det inte fungerar med automatisk tilldelning av DNS-servrar så brukar man som första val ha routerns IP-adress (om datorn är ansluten via en router) och som andra val internet-leverantörens DNS-server, och det är en uppgift som du har fått från Comhem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ultimatescar

tryck reset knapp i din routern och hålla den för 30 sekunder ungefär det blir hård reset det ska tebax till fabriksåterställning och det borde ta allt automatisk. prova om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla gooa medmänninskor som svarat!!!

Jag undrar bara var jag hittar dns adresserna primary har jag ställt in riktigt tror jag
men secondary från comhem säger du Cecilia..jag har inget papper som säger dom uppgifterna
Och Ultimatescar funkar det tror du att reseta belkin routern tror du??

just nu får jag köra min gamla D-Link trådbundna DI 604
Men det suger att inte kunna surfa trådlöst när man vant sig

Bästa hälsningar
SantanaRock-apa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har fått några uppgifter om DNS-servrar från Comhem så betyder det att de tycker att det ska stå på automatisk tilldelning och att du inte ska skriva in några.

I samband med att du byter router så kan det vara så att du behöver hålla modemet avstängt upp mot 30 minuter för att Comhems utrustning ska släppa knytning med routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Routerns dns inställningar brukar återfinnas under konfigurering av internet. Ändrar du primary dns till 0.0.0.0 och secondary till 0.0.0.0 så används Comhems dns per automatik. Har själv Comhem som isp men använder mig av Opendns som primär och sekundär dns. Har upplevt som att Comhems dnsservrar inte alltid räcker till, svarstiden vid adresshämtning kan bli lång.

Dns-1.jpg

/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecillia och Jari för era svar

Vad beträffar Cecillias inlägg så funkade den gamla d lin routern direkt när jag plugga tillbaka den..inga problem alls
Vet att grannar till mig har haft problem med att internet bara lägger av och bara en dator funkar sen,,,, provade att koppla in nätverkssladden direkt i modemet men då funkar den...undrar om belkins trådlösa har lagt av helt eller vad tror du?

Jari...jag kan ju alltid pröva och lämna dns blankt..men hur gör jag sen?
vet att det fanns ett värde där innan jag var där och pillade..men kom ej ihåg riktigt vad för värde det fanns

tack goooa Cecilla o Jari för ni tar er tid med mig!!!!

Bästa hälsningar
Santana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Det enklaste är om du gör återställning till fabriksinställningarna på din router enligt tidigare förslag. Har du ändrat dns inställningar och kanske också stängt ner DHCP kan du inte få kontakt med routern. Hur återställningen görs bör framgå av manualen. Därefter ställer du in säkerheten på nytt med datorn ansluten via kabel till routern. Ändra adresser till dnsservrar bör du inte göra om du inte är helt säker på att det är en "juste" server. Risk finns att du pekar om inställningarna till "falsk" server. Ursprungsläget för adressfältet till dnsservrar i en router är 0.0.0.0 som i regel är tillräckligt och ger tillgång till isp;ns dnsservrar.
Hälsningar
/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er igen goooa support vänner

Gjorde följande .....reseta routern
Drog ur bådae kabel till router och comhems modem i en halvtimma...sen funka routern igen*jippi*

Har bara en sista fråga innan jag drar mig tillbaka och tackar alla inblandade för hjälpen

Hur ställer man in så att routern blir skyddad för intrång
Jag har ställt in WEP i routern...men hur gör man i nätverket...
Jag kan nämligen se andra att ansluta till i uppgången där jag bor....
Jag vill skydda den för att andra kan komma in i mit nätverk och både smygsurfa och se vad jag gör

Ännu en gång TACK till er alla som bryr sig om oss som inte kan så mycket men är villiga att lära sig


Bästa Hälsningar
Santana
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det funkar nu! Pompom

Du bör byta ut WEP mot någon WPA-kryptering, för det är ganska lätt att knäcka WEP-krypteringen, så med WPA-kryptering och en bra krypteringsnyckel till den så ska nog ingen annan komma åt ditt trådlösa nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...