Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft .NET Framework


Ulvas

Rekommendera Poster

Hej,

jag har följande program på datorn (Microsoft .NET Framework):

2.0 SP2
2.0 SP2 Language Pack - SVE
3.0 SP2
3.0 SP2 Language Pack - SVE
3.5 SP1

Kan jag utan risk samt med bibehållen funktionalitet avinstallera något av dessa program?

/Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rekomendera att du avinstallerar dessa program, flera program från Microsoft och andra företag kräver att dessa är installerade. Program som använde .net kan sluta fungerar, men har du inga sådana program kan du ta bort den. Men det kan vara svårt att veta om man har något sådant program.

Några exempel på program som använder det är Live-programmen och Ati Control Center och Norton System Works 2005.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver nog förtydliga mig en aning.

Det är helt klart att jag behöver MS .NET Framework. Frågan är nu om det räcker med 3.5 SP1. De andra kanske är överspelade av 3.5 SP1 och därmed helt onödiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här . Måsta man ha allt ?

Blir många MB.

Microsoft .NET Framework 1.1 Microsoft .NET Framework 1.1 Hotfix (KB928366)Microsoft .NET Framework 1.1 Swedish Language Pack   .Storlek  3,04 MB Microsoft .NET Framework 2.0 Service Pack 2  . Storlek       185,00 MB  Microsoft .NET Framework 2.0 Service Pack 2 Language Pack - SVE . Storlek  6,05 MB. Microsoft .NET Framework 3.0 Service Pack 2  . Storlek  179,00 MB Microsoft .NET Framework 3.0 Service Pack 2 Language Pack - SVE  . Storlek  3,88 MB.  Microsoft .NET Framework 3.0 Swedish Language Pack   . Storlek 45,80 MB. 

Microsoft .NET Framework 3.5 SP1 .Storlek  37,27 MB .     


Vet att jag måste ha minst    NET Framework 3.0  till Nero Burning  .                                                                                  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om man måste ha alla, jag provade att radera dessa för några år sedan utom den nyaste och då kom de tillbaka som uppdateringar i Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör inte avinstallera något av dem. I princip så består Microsoft .NET av en kärna som är version 2.0. Sedan kom extra funktionalitet som blev 3.0, men som inte innehåller 2.0 delen. Här senast kom .NET 3.5 med ytterligare funktionalitet och den förlitar sig på att 2.0 och 3.0 finns på plats. Det är inte som Java där man oftast bör avinstallera gamla versionen när det kommer en uppdatering.

Windows XP har inget .NET förinstallerat. Windows Vista har .NET 3.0 förinstallerat vill jag minnas (är inte helt säker på versionen). 3.5 är dock ett tillägg utöver Windowsinstallationen och Windows i sig klarar sig utan det men det kan finnas program som baserar sig på att ramverket finns installerat. ATi Catalyst Control Center använder t.ex. .NET (om de inte gjort om det senaste året vilket jag inte tror).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoAr,

tack för ett sakligt och bra svar. Jag låter nu alla delarna vara kvar. Jag anade att det förhåller sig så här, men ville ändå få det utklarat.

/Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...