Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Windows 7 RC


Alexa

Rekommendera Poster

Windows 7 RC är gratis, men fungerar bara till 1 juni 2010, med begränsingar från 1 mars 2010. Innan du forsätter måste du kontrollera att din dator uppfyller systemkraven.
Du får produktnyckeln och operativsystemet som en ISO-fil på http://www.microsoft.com/windows/windows-7/download.aspx

När du har laddat ner iso-filen och packat upp och bränn den till en dvd-skiva stoppar du den i datorn och startar om den.

1.jpg
Först kan du behöva trycka på valfri tanget för att starta installationen, beroende på om du har något installerat sedan tidigare. Först kommer installationensprogrammet att laddas.

2.jpg
Därefter startas Windows installationsprogram.

3.jpg
I nästa del väljer du vilket språk du vill installera Windows 7 med, därefter väljer du vilket land du är i och vilken typ av tangetbord du använder. Jag kommer att använda den engelska versionen. Klicka sedan på Next.

4.jpg
Klicka på Install now för att börja installationsprogrammet.

5.jpg
Nu startar installationen.

6.jpg
Nu måste du läsa hela licensvillkoret och acceptera det för att kunna forsätta.

7.jpg
Nu frågar den vilken typ av installation som ska göras. Ska man uppdatera en installation från Windows Vista väljer man Upgrade. Ska man göra en ny installation eller installera om eller liknade väljer man Custom (advanced)

8.jpg
Väljer man Custom (advanced) så frågar den vart Windows ska installaras. Det här kan vara lite krångligt om man inte ska installera på den tom hårddisk.

9.jpg
Nu startar installationen och det här kan ta tid.

10.jpg
Och efter installationsdelen ska datorn startas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11.jpg
Nu ska du inte trycka på någon tanget, eftersom vi ska starta från hårddisken.

12.jpg
Nu håller datorns inställningar på att laddas.

13.jpg
Sedan startas installationen igen.

14.jpg
De sista stegen i installationen sker.

15.jpg
Därefter startas datorn om igen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16.jpg
Windows håller på att startas, du kan nu mata ut dvdn.

17.jpg
Datorn håller på att startas för första gången.

18.jpg
Här skriver du ditt namn och anger namnet för datorn i nätverket.

19.jpg
Nu rekomenderas du att ange ett lösenord och ett ledtråd till det.

20.jpg
Nu anger du produktnyckeln och om den ska aktiveras automatiskt vid tillgång till Internet. Du behöver inte ange den nu, men du bör göra det.

21.jpg
Nu frågar den hur datorn ska uppdateras. Jag rekomenderar User remonnendead settings.

22.jpg
Ange klockan, tidzon och datum.

23.jpg
Windows håller på att spara din nya inställningar.

24.jpg
Skrivbordet laddas.

25.jpg
Nu är Windows 7 installerad och klart att användas.
Lycka till!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att läsa vad det står när du laddar hem den, du måste ta backup på dina filer eftersom du gör en ren installation och inte en uppgradering.
Detta är speciellt viktigt om du har kört betan eftersom mycket är ändrat.
Så vill du ha kvar alla favoriter, bilder och filer samt dokument så gör en backup på dom innan du installerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dualbootade XP och Ubuntu. När jag satte på datorn visades båda dessa i bootmenyn. Jag partionerade disken (med GParted Live CD) och installerade Windows 7 RC på en nyskapad partition. Nu när jag sätter på datorn visas en Windows bootmeny med bara Windows 7 och "andra Windows version" (Windows XP). Nån som har ett bra tips på hur jag ska göra för att alla tre OS ska visas i bootmenyn? Finns det ett program jag kan använda?

Tack på förhand Ler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...