Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välja rätt virusprogram?


brageas

Rekommendera Poster

Har under 1 månad kört gratisversionen av Nod 32 på våra två datorer i hemmiljö bakom en router. Gott intryck av programmet som tydligen är effektivt och belastar minnet rel. lite.
Men blir ju rätt dyrt (c:a 800 kr/år) med två licenser för fattiga hemanvändare.

Vad har ni/någon för erfarenheter av gratisprogrammen? Tänker  t.ex. på AVG, Avira, Avast och PC Tools?
Något av dem som "sticker ut" ur både effektivitets- och belastningssynpunkt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC Tools antivirusprogram har inte särskilt bra detekteringsförmåga så det kan jag inte rekommendera.

Företagen bakom AVG, Avast och Avira har webbsidor som jämför gratisprogrammen med betalprogrammen, kolla dem och se vilka funktioner som du anser att du behöver och vilket program som matchar dina behov bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kentwaara

Jag har använt Avira i snart 3 år  ( gratisversion och betal ) och jag vill rekommendera den  .
Enda gången jag fått in en otäcking var när jag nyfiket laddade ned en misstänkt nedladdning  -  slutade med en ominstallation av XP ( för säkerhets skull )  !!  , 

annars har Avira skyddat mina datorer utan problem .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har använt Avast Home Edition i fyra år och är mycket nöjd med det. Programet ligger bra till i alla tester och är lättanvänt. Programet har anti-spyware, anti-rootkit, realtidsskydd, automatisk uppdatering inbyggt och har även skydd när det gäller P2P program, tex. MSN messanger, Yahoo messanger och programet finns på svenska. Det ända man behöver göra är att registera sig med en mailadress dit man får licensnyckeln skickad som gäller i 15 månader. Efter den tiden får man en ny licens.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Jag kör AVG Antivirus på en av mina datorer som det surfas ganska mycket med och är mycket nöjd. Lika bra som de betalprogram jag har på andra datorer.

Gratisversionen har egentligen ?bara? ett grundläggande skydd mot virus, men det söker ändå av både filer, e-post och dylikt och håller sig resident i minnet för att notera om någon farlig kod körs eller sprids in i din dator. Det är lätt att konfigurera och det håller sig tyst i bakgrunden utan att ta mycket prestanda.

Har testats av flera datortidningar, bla här på PC för Alla, och befunnits lika bra som betalprogram.

Men som sagt, inga extra finesser, bara ett mycket bra virusskydd och realtidsskydd.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man ska inte använda gratisversionen av avg av den enkla anledningen att det finns ingen detektion för rootkits, det ingår tex i gratisvarianten antivir (som desutom har högre detektion generellt).
alla som använder antivir bör kontrollera att det är produkt version 9 som används

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Precis som du kompletterar ditt gratis antivirusprogram med en brandvägg kompletterar du det med ett antispionprogram tex Malwarebytes Antimalware, Spybot Search and Destroy eller Ad-Aware.

Då har du med AVG Free ett av de bästa skydden. Läs gärna PC För Allas jämförande test!!!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av de tre antispionprogrammen så väljer man inte Ad-aware, som inte har någon vidare detektering och borttagningsförmåga jämfört med Malwarebytes Anti-Malware (MBAM), och inte heller ett realtidsskydd som Spybot S&D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en brandvägg och ett antixxxxxprogram är två helt skilda saker.
för att ett skydd ska vara bra så måste det ju vara aktivt, alltså endast spybot och jag kan nästan lova att det inte innehåller rootkitskydd.

rootkits är mycket vanligt och ingår ofta när användare luras installera falska säkerhetsprogram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att Spybot S&D innehåller något rootkitskydd. MBAM gör det men det programmet är ju inte gratis om man vill ha det aktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...