Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera Adobe Rader


kiwi01

Rekommendera Poster

 
Jag har försökt hämta uppdateringar till min Adobe Reader 8 men de kan inte installeras. Har i stället försökt hämta ner Adobe Rader men programmet kan inte installeras. Jag får följande felmeddelande:

Error 1402 Could not open key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Current version\Run\optimalComponents\MSFS


Veryfy that you have sufficient acces to that key

Hur kan jag rätta till felet?

Det är möjligt att detta beror på problem som jag beskriver i ett annant inlägg - Återställningspunkt under forumet Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kentwaara

Hej  , prova att avinstallera ditt nuvarande AR 8  med Revo   :
http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.159791

Om du väljer detta Revo så kör med Avancerad avinstallation  (  du får välja mellan 4 olika )
den har fungerat klockrent för mig  .

Gör en omstart     och prova sedan att installera AR 8 igen   .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,
jag misade en siffra i mitt inlägg ovan, det skulle stått att jag försökt hämta ner Adobe reader 9, men som sag det går inte. Det är då jag får det ovannämda felmeddelandet.


Kent, jag skulle gärna prova det du skrev, men om det nu inte skulle fungera för mig så är jag utan läsare. Den nuvarande fungerar trorts allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många PDF-läsare så det finns ju ingen anledning alls att använda Adobe Reader som har ständiga problem med säkerhetshål och många som försöker utnyttja dem.
http://alternativeto.net/desktop/adobe-reader/
Själv använder jag i huvudsak Sumatra PDF, startar snabbt och tar mycket mindre minne än Adobe Reader. CutePDF har jag hört många som använder också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade ingen aning om att det finns andra läsare. Ska pröva något av dessa. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sumatra verkar bra, det jag möjligen saknar är att kunna kopiera ord eller meningar för att klistra dem på andra dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ctrl+Left Mouse - select a text on a page and copy to clipboard. Use Ctrl-V to paste it in other programs

Jag förstår inte instruktionen. Vad är clipboard? Vad betyder Ctrl-V ?

Jag kan hålla ner ctrl och dra memd musen som sedan syns som ett streck över order, alternativt att jag drar neråt så bildas det en ram runt ett eller flera ord. Markerar jag på det här sättet ett ord med 4 bokstäver och högerklickar/klistrar på en annan yta kommer det som 4 st ????, dvs frågetecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det fungerar för mig på det sätt som du beskriver, jag behöver inte ens vara noga med rama in orden/bokstäverna utan det räcker med att lite av bokstäverna hamnar innanför ramen. Pröva med ett annat PDF-dokument eller något annat att klistra in det i.

Clipboard heter Urklippshanteraren eller något liknande på svenska och det är där saker (text, bilder etc) hamnar när man kopierar eller klipper ut dem samt att det är därifrån ett program hämtar något när man väljer Klistra in eller trycker på Ctrl-tangenten + bokstaven V.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag får det inte att fungera. Trycker jag på ctrl + v på ett Word-dokument så hoppar det upp en skylt "Markera först", men det har jag ju redan gjort. Försöker jag samma på ett Works-dokument så blir det ingen aktivitet alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kentwaara

Hej  ,  jag använder också Sumatra för att den är enkel och snabb  ,    jag provade Ctrl + vänster mus   för att kopiera men det fungerade inte  ,  jag använder IE 8 som webläsare  ,  kanske Sumatran fungerar tillsammans med Firefox-webläsare  .
Pdf-läsaren fungerar oberoende av webläsare ( tror jag )  .

Du har ett annat alt. som fungerat bra för mig tidigare    :   http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/reader-interstitial.html     ingen virus (  VirusTotal  )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foxit Reader vill installera Ask Toolbar, vilket innehåller vissa spionfunktioner, så det är viktigt att man under installationen av Foxit avbockar på tre ställen där det står om "Foxit Toolbar powered by Ask.com".

Det här är klippt från en pdf-fil öppnad i Sumatra:
Vittangigatan 10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator verkar leva ett annat liv nu. Jag testade foxit - proceduren att kopiera verkar enkel men när jag klistrar det kopierade ordet på ett Word-dokument skrivst ett antal helt meningslösa versaler...
Jag provade också att gå tillbaka till Adobe Reader och kopiera från samma dokument som tidigare, och klistra över på word, då skrivs det ut en lång rad med små rutor...
Jag fattar ingenting.

En annan sak som blev konstig efter nedladdningen av Sumatra är att det nu om jag går in via kontrollpanelen och vill köra defragmentering så är det packat med röda fragment som inte går att defragmentera.
Vad är det så nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, jag fick toolbar installerat, det är fruktansvärt irriterande med alla dessa toolbars som alla vill skicka på en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har återigen testat Sumatra och det tycks vara så att resultatet är olika beroende på vilket PDF-dokument jag vill kopiera - vilkett teckensnitt man har använt kanske.
Men just där jag behöver/vill kopiera - ett lexikon i PDF-formamt - så fungerar det inte.
Det fungerade med Adobe men inte nu längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du avinstallerat toolbaren i Kontrollpanelen?

I Word så finns det väl ett menyval i Redigera-menyn som heter ungefär Klinstra in special (länge sedan jag använde Word) och i det så kan man välja att saker ska klistras in på särskilda sätt. Pröva om du hittar något där som funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Jag har avinstallerat Toolbar i kontrollpanelen.

Har just testat metoden Redigera/klistra in för alla tre läsarna

Adobe och Foxit skriver helt meningslösa versaler, Sumatra skriver frågetecken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det om du klistrar in i Anteckningar i stället?
Men det verkar i alla fall inte bero på PDF-läsarna utan på PDF-dokumentet. Det finns ju möjligheter när man skapar PDF-filer att lägga in skydd mot kopiering mm, så det kan ju vara något sådant, om det nu inte bara är att man använt något konstigt teckensnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar inte i anteckningar heller.
Det PDF-dokument jag vill kopiera är skrivet i "enklaste skrivstil" och det fungerar så länge jajg markerar, verktyget (T) hoppar fram, jag högerklickar och väljjer copy. det är resultatet efter klistra som blir förvanskat. Men som sagt, det har fungerat perfekt tidigare, vet inte när det slutade fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att det är någon fil/komponent i min dator eftersom jag får det här felmeddelandet som jag skrev ovan, i samband med att jag uppdaterar/laddar ner Adobe Reader?

Dvs det här:


Error 1402 Could not open key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Current version\Run\optimalComponents\MSFS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kentwaara

Det gick bra att kopiera text med Sumatran  ,   Kiwi 01  ,  prova Ctrl + vänster mus   och dra så då blir texten markerad ,  men på ett annorlunda sätt ( gul ifyllning )  ,   när du har texten markerad     så tryck in  Ctrl + C     och sedan på det vanliga sättet att klistra in -  Ctrl + V   . 

Jag försökte med Ctrl + vänster mus    och sedan högerklicka men det gick inte  .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök med det här:
  
Se först till att du har backup på Registret.


Klicka på Kör på Start-menyn, skriv Regedit, klicka, leta rätt på registernyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVersion/
SharedDLLs

Högerklicka på nyckeln, alltså ordet SharedDLLs, inte strängarna ute till höger, och välj sedan Behörigheter. Markera Administratörer, klicka, kolla i Behörigheter för Administratörer att Fullständig behörighet och Läsa under Tillåt är ibockade, annars bocka i, under Neka skall det vara tomt, gör samma med System, gå ur och se om du kan installera Adobe Reader nu. Kör som Adminstratör.

Om det ändå inte fungerar gör samma sak på den registernyckel du skrev i ditt första inlägg, alltså högerklicka på ordet MSFS och kolla behörigheterna på samma sätt, även på de Användare som har Administratörsbehörigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kent!

Jag testade din metod ctrl + C men det fungerade inte heller oavsett vilket sorts dokument jag försökte klistra det på.

Nåja, jag behöver så klart inte kopiera dagligen så jag får väl skriva istället. Jag är frestad att behålla Sumatra och avinstallera Adobe eftersom den senare tar så mycket plats på hårddisken. Men det innebär att jag får bestämma mig för att avstå från det för all framtid eftersom jag inte kan installera det på nytt, jag får väl sova på saken.

Hej Jalec!

Jag lyckades inte hitta SharedDLLs men jag hittade följande nycklar:

HKEY_CLASSES_ROOT

HKEY_CURRENT_ USER

HKEY_LOCAL_MACHINE

HKEY_USERS

Jag högerklickade på alla fyra och bockade för alla behörigheter för alla och inga bockar i högerspalten, undantaget är att under CLASSES_ROOT finns en post som heter SKAPARE ÄGARE där det inte går att verkställa bockarna.

Just nu när jag gick in och tittade på det igen hittade jag en ny nyckel som inte fanns imorse?. HKEY_CURRENT_CONFIG

Blev det här rät eller fel tror du?

Men jag lyckades inte installera Adobe efter dessa åtgärder heller.

I övrigt är dagens "nyhet" att PDF-filernas ikoner/filmappar har fått ändrat useende och går inte längre att öppna med dubbelklick utan bara med högerklick eller via läsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...