Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på äventyrsspel utan "skjuta"!


Skiren

Rekommendera Poster

Finns det nån som kan tipsa om några bra äventyrsspel, som inte är allt för invecklade och inte går ut på att springa runt och skjuta en massa saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitman: Blood money. Man kan klara sig riktigt långt genom att smyga och enbart strypa fiender med pianotråd. Eller gillra fällor, putta ner folk i haj-akvarium, förgifta dom, osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska tillägga att det är en tjej som ska spela.... Spelet ska alltså helst inte gå ut på att döda!

Men ska nog själv titta lite närmre på hitman:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Ta och titta på - The Orange Box - fem fantastiska spel till ett överkomligt pris. Där finns  nog ett spel för var smak.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monkey Island spelen var helt underbara. Visserligen gamla nu men de senaste ska fortfarande fungera på Windows XP vill jag minnas, men jag är inte säker. Det är mina favoriter i alla fall.

Andra spel är t.ex.
Wallace & Gromit's Grand Adventures - Fright of the Bumblebees (finns äldre titlar också) (2009)
Runaway - A Road Adventure (2003)
Runaway: The Dream of the Turtle (2007)
Portal (kul spel, dock inte regelrätt äventyrsspel, ingår i OrangeBox men kan köpas separat via Steam som download)
The Longest Journey (1999) fick även en nyare uppföljare som var riktigt bra.
Dreamfall: The Longest Journey (2006)

Vet inte hur många av dessa man kan få tag i idag men jag uppskattade alla dessa (undantaget första som jag inte provat men som fått bra respons av flera).

Just det, det finns en serie av spel med Sam & Max också. De var sk. "episodic games", dvs. att de kom många kortare episoder av spelet med relativt kort tid emellan. Nu kan man köpa många av dem i ett paket.

Flera av dessa spel finns att köpa och ladda hem via Steam, t.ex. Portal, The Longest Journey och Runaway spelen. Läs mer på www.steampowered.com. Där finns en hel avdelning som heter Adventure men du måste läsa på för många titlar innehåller våld. Alla spelen har dock en rating så du kan se vad de innehåller och för vem de är lämpade. Vissa av spelen kan även laddas hem som ett demo så kan du prova själv och se om de är lämpliga. Andra finns det trailers för och skärmbilder från spelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De två (eller tre?) första Harry Potter-spelen tyckte frugan min om.
Hon gillar inte att skjuta utan att lösa problem.
Tidigare spelade hon Atlantis-spelen mm.
Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myst spelen har vi dragit igenom tillsammans o de var riktigt bra. Men tror hon söker lite lättsammare spel. The longest journey, vad är det för typ av spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I The longest journey är huvudpersonen en tjej som studerar konst vill jag minnas och som nystar upp ett mysterium som leder henne mellan två världar, en baserad på magi och en baserad på vetenskap. Gränsen mellan världarna har börjat suddats ut vilket leder till kaos i båda världarna. Huvudpersonen har förmågan att vandra mellan de två världarna och målet är att återställa balansen.

Spelet är ett peka och klicka äventyr och CD-baserade versionen fanns även med svenska röster. Den på Steam vet jag inget om. Engelska är ju givet men kanske finns även de andra språken.

Just The Longest Journey finns som demo att ladda hem gratis så man kan prova spelet lite om jag inte missminner mig, men jag är inte helt säker. Gå in och kolla.

Spelet vann flera Adventure Game of the Year priser när det kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok de var ju synd. Finns inte en chans i världen att steam skulle vara ett alternativ att använda. Dels är jag totalt emot programvaror för sånna här saker och sen är personen som är intresserad måttligt kunnig och bor i Norge.

Måste man använda steam?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...